حل مشکلات برقی با بورس انرژی

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۴۹

حمیدرضا صالحی، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران به قطعی برق و تأثیر آن بر معاملات بورس اشاره‌کرده و می‌گوید: بسیاری از صنایع حاضر در بورس مصرف‌کننده انرژی هستند و حتی برخی از صنایع مانند پتروشیمی، سیمان، فولاد که وابستگی شدیدی به برق‌دارند در بورس حضور دارند؛ بنابراین قطعی برق که تولید آنها را مختل می‌کند به‌مراتب در سهام آنها در بورس تأثیرگذار خواهد بود. 

وی بابیان اینکه برنامه‌ریزی‌هایی که شرکت‌های بورسی داشته‌اند و باید به اعداد از پیش تعیین‌شده در سایت کدال می‌رسیدند محقق نمی‌شود، اضافه می‌کند: این موضوع آسیب زیادی را به درآمد و سودآوری شرکت‌ها وارد می‌کند و حتی می‌تواند ضمن کاهش سودآوری، آنها را در معرض ضرر و زیان سنگین قرار دهد؛ این موضوع از این لحاظ معاملات بورس را به‌شدت تحت تأثیر خود قرار می‌دهد باید تصمیمات جدیدی از طریق بورس انرژی و نیروگاه‌های غیردولتی که آماده هستند تا برق را به‌دوراز مداخله دولت در بورس به فروش برسانند، اتخاذ شود تا صنایع از این برق استفاده و بخشی از مشکلات خود را برطرف کنند. به‌طور حتم با این اقدام، مشکل برق کشور و موضوع عرضه و تقاضا بین نیروگاه داران بخش غیردولتی و صاحبان صنایع که به برق مطمئن نیاز دارند برطرف خواهد شد.

     عدم سرمایه‌گذاری، اصلی‌ترین مشکل 

صنعت برق کشور

وی به اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار در قطعی مکرر این روزهای برق در کشور تأکید کرده و اظهار می‌کند: جدا از بحث افزایش مصرف برق به دلیل معاملات بیت کوین و نیز کاهش ذخایر سدها تحت تأثیر افت میزان بارندگی، مهم‌ترین واصلی‌ترین عامل قطعی برق در کشور ناشی از عدم سرمایه‌گذاری در صنعت برق است که منجر به ایجاد این وضعیت و قطعی‌های ادامه‌دار برق در کشور شده است.صالحی بابیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه، با رشد ٦.٥ تا ٧ درصد مصرف برق در کشور باید سالانه پنج هزار مگاوات نیروگاه وارد مدار شود تا از پنج هزار مگاوات برق، یک هزار مگاوات مختص به نیروگاه‌های تجدید پذیر باشد، اضافه می‌کند: متأسفانه دولت نه‌تنها این مسائل را از طریق راه‌های متعدد مانند بسترسازی برای ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در این بخش پیگیری و برطرف نکرد بلکه اقداماتی برعکس آن را در دستور کار قرارداد و با دخالت در قیمت‌گذاری‌ها این بستر را از بین برد که این امر باعث شد تا آن‌طور که باید دیگر شاهد حضور سرمایه‌گذاران در این حوزه نباشیم. سرمایه‌گذارانی که از گذشته در این حوزه سرمایه‌گذاری کردند به دلیل روبرو شدن با مشکلاتی عدیده، حتی نتوانستند اقساط خود را به بانک‌ها پرداخت کنند و عملاً در این سال‌ها طبق برنامه ششم توسعه شاهد ورود نیروگاه جدید به مدار نبودیم.

     ضرر و زیان‌بخش صنعت کشور تحت تأثیر 

قطعی برق

وی توضیح می‌دهد: متأسفانه طی سال‌های گذشته به دنبال تغییر و افزایش مصرف برق در سه بخش خانگی، صنعتی و تجاری، شاهد آن بودیم که بخش صنعت نخستین بخشی بود که مورد خاموشی‌های برق قرار می‌گرفت و همیشه این اقدام باعث ضرر و زیان‌های سنگین به صنایع مختلف کشور شده است. در مرحله نخست بهتر است خاموشی‌ها با مدیریت انجام شود و اقدامی برای تنظیم شیفت کاری صورت گیرد تا فعالان صنایع بتوانند در ساعاتی مشخص بخشی از تولید را انجام دهند و کارخانه و اشتغال آنها به‌طور کامل تعطیل نشود.

     استخراج غیرقانونی رمز ارزها مشکل ساز 

شده‌اند

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران به معاملات رمز ارزها اشاره‌کرده و می‌گوید: رمز ارزها که این روزها بحث آن در کشور داغ شده است خود به عنوان یک صنعت محسوب می‌شود و می‌تواند در آینده کشور و کسب و کارها نقشی را ایفا کند اما این صنعت در ایران دارای دو بخش رسمی و غیررسمی است که بخش غیررسمی آن از تاثیرگذاری بیشتری نسبت به بخش رسمی آن در کشور برخوردار است. مجموع مصرف برق در مزرعه تولید رمز ارزها بیشتر از یک هزار و ٥٠٠ مگاوات نیست؛ بنابراین رمز ارزها نمی‌توانند عامل اصلی قطعی این روزهای برق و وضع موجود در کشور باشند.

     صادرات برق به کشورهای همسایه زیاد نیست

صالحی با اشاره به اعتراض برخی از افراد که معتقدند در وضعیت بی برقی کشور، صادرات برق به دیگر کشورها انجام می‌شود، توضیح می‌دهد: صادرات برق به کشورهای همسایه چندان زیاد نیست، بیشترین میزان این صادرات به کشور عراق انجام می‌شود که رقمی حدود یک هزار و ٢٠٠ مگاوات است اما براساس توافق‌های صورت گرفته میزان صادرات در ایامی که میزان مصرف برق در کشور رو به صعود است، کاهش پیدا می‌کند. متأسفانه ساز و کارهای حاکم در کشور، ساز و کاری اشتباه در حوزه اقتصاد انرژی است که این امر باعث شد تا فرصت‌های ایجاد شده را در حداقل ظرفیت‌ها از دست بدهیم. وی بابیان اینکه میزان ظرفیت کشورهای دیگر مانند افغانستان و پاکستان که در حال دریافت برق از ایران هستند، چندان قابل توجه نیست، اضافه می‌کند: افغانستان حدود ٧٠ مگاوات و پاکستان ١٠٠ مگاوات از ایران برق می‌خرند که در مجموع به ٢٠٠ مگاوات هم نمی‌رسد، بنابراین بیشترین میزان تبادل و صادرات برق از ایران به کشور عراق است. متأسفانه طی این سال‌ها در کشور جای رگولاتوری مستقل که وظیفه آن تنظیم‌گری در اقتصاد برق باشد خالی بوده است، در صورت ایجاد این نهاد موثر که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد شاهد رفع بسیاری از مشکلات موجود و رونق سرمایه‌گذاری در صنعت برق خواهیم بود. وظیفه رگولاتوری‌ها تنظیم‌گری در اقتصاد برق خالی است، اما در صورت ایجاد این نهاد موثر که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد قطعاً شاهد رفع بسیاری از مشکلات موجود و رونق سرمایه‌گذاری در صنعت برق خواهیم بود.

 

ارسال نظر