رشد بورس طبیعی است

۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۸۷۳
رشد بورس طبیعی است

گروه بازار سرمایه|

سبزپوشی شاخص کل بورس تهران از روزهای پایانی خردادماه شروع شده و همچنان ادامه دارد و طی دو روز اخیر این رشد کمی آرام‌تر شده اما درنهایت روز گذشته شاخص کل بورس تهران رشد 0.4 درصدی را به کار خود پایان داد. با این حال کارشناسان و فعالان بازار سهام این رشد شاخص و روند رو به رشد آن را همچنان با دیده تردید می‌نگرند و با قطعیت از شروع فصل جدید بازار سخن نمی‌گویند. آنان معتقدند بازار در روزهای آینده ممکن است شاهد نوسانات منفی هم باشد، بنابراین باتوجه به عقیده‌های مختلف فعالین بازار نمی‌توان اکنون با اطمینان گفت که بورس روند مثبت خود را آغاز کرده است. این دسته از کارشناسان در همین حال بر مثبت بودن آینده بازار طی یک سال آینده تاکید دارند و به همین دلیل به سهامداران توصیه می‌کنند با تجربه از اشتباه‌های گذشته از هیجان دوری کنند و با احتیاط و دانش کافی وارد معاملات شوند. به زعم برخی از کارشناسان بازار سرمایه، تقریبا بازار وضعیت معقول خود را آغاز کرده است اما تضمینی برای ادامه‌دار بودن آن وجود ندارد. در این میان گروهی از کارشناسان سود مطلوب بورسی را تا پایان سال تضمین می‌کنند و احتمالاً این سود در میان 25 الی 40 درصد باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در زمان افول تمامی بازارهای مالی، تغییر ریاست دولت و درنهایت مذاکرات وین تنها بازاری که می‌تواند سود معقولی به سرمایه‌گذاران بدهد بازار سهام است.

چند ماهی می‌شود که بورس به ارزندگی رسیده و تقریباً با سخنان حمایتی رییس دولت آتی، نزدیکی به مجامع و مذاکرات وین یک امیدواری ملموسی در بازار دیده می‌شود که اگر وضعیت بدین شکل ادامه پیدا کند و هر مقام و مسوولی در این بازار دخالت نکند شاهد تغییر روند در طولانی‌مدت خواهیم بود. یعنی تالار شیشه‌ای به وضعیت عادی خود باز می‌گردد و دیگر نیازی به حمایت‌های لفظی نیست. درست است بورس به واسطه سوءاستفاده دولتی فعلی دچار کمبود نقدینگی شده اما اگر اجازه داده شود بازار سهام می‌تواند به عنوان یک ابزار بسیاری قوی برای تأمین مالی و سود دهی تبدیل شود.

ازسویی هنوزم برخی عقیده دارند حمایت از تالار شیشه‌ای دستوری است و این موضوع یک ریسک جدی است در مقابل نیز گروهی دیگر این موضوع را تکذیب می‌کنند و می‌گویند بورس به حالت طبیعی خود رسیده است. متغیرهای اقتصادی می‌گویند که بازار سهام تا پایان سال رشد خوبی خواهد داشت اما؛ این رشد شارپی نخواهد بود، درنتیجه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که وضعیت کنونی بازار دستوری نیست و تنها روند طبیعی است؛ سهیل کلاهچی کارشناس بازار سرمایه نیز عقیده دارد که وضعیت بازار طبیعی بوده و درحال حاضر ریسکی وجود ندارد.

     ریسک بازار را تهدید نمی‌کند

سهیل کلاهچی، کارشناس بازار سرمایه درگفت‌وگوی اخیر خود درخصوص وضعیت بازار سرمایه می‌گوید: بازار اکنون در موقعیتی قرار دارد که به زودی به تعادل خواهد رسید و انتظار از معاملات بازار این است که هر چه زودتر قیمت‌ها متعادل شوند. چون اتفاقاتی که در چند وقت گذشته در معاملات بازار رخ داد، غیرعادی بود و دیگر نمی‌توان در بازار شاهد حجم پایین خرید و فروش معاملات یا ایجاد تشکیل صف‌های خرید و فروش طولانی در سهام برخی از شرکت‌ها باشیم. در صورت ایجاد تعادل در معاملات بورس نباید دیگر زیاد نگران روند صعودی و نزولی بازار بود زیرا در آن زمان ایجاد چنین روندهایی در بازار طبیعی خواهد بود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بورس تا پایان سال می‌تواند بیشترین بازدهی را نسبت به سایر بازارها در اختیار سهامداران قرار دهد یا خیر، اظهار می‌کند: شواهد موجود در کشور و دیگر بازارها نشان‌دهنده آن است که بازار سرمایه تا پایان سال می‌تواند بازدهی بیشتری را نسبت به سایر بازارها در اختیار سهامداران قرار دهد. اکنون کشور در رکود اقتصادی قرار دارد و پیش بینی‌ها نشان‌دهنده تداوم این اتفاق برای مدتی موقت در کشور است که با توجه به چنین موضوعی سهامداران به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سهام پیش خواهند رفت. در وضعیت فعلی نرخ ٢٤ هزار تومان برای قیمت دلار مناسب است اما بعد از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شاهد ایجاد نوسانات منفی در قیمت دلار و کاهش آن به قیمت کمتر از ٢٤ هزار تومان بودیم. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کاهش قیمت دلار به نرخ کمتر از ٢٤ هزار تومان موقتی خواهد بود، توضیح می‌دهد: تا پایان سال جاری نرخ دلار باید در محدوده قیمتی ٢٧ هزار تومان قیمت‌گذاری شود اما با توجه به اینکه کشور توان تحمل وضعیت تورمی در کشور را ندارد؛ بنابراین اقداماتی جهت جلوگیری از افزایش نرخ دلار صورت گیرد تا برای مدتی نرخ دلار در بازار ثابت بماند. با توجه به رکود موجود در بازار مسکن، دلار و طلا به نظر می‌رسد که بورس بتواند بازدهی مناسبی را در مقایسه با دیگر بازارها کسب کند و بتوان از این طریق بازدهی معقولی را از طویق سرمایه‌گذاری در بورس در اختیار سهامداران قرار دهیم. کلاهچی با بیان اینکه براساس پیش بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که رشد بورس در کشور بتواند حوالی تورم باشد، توضیح می‌دهد: امسال تورم موجود در کشور حدود ٣٥ درصد پیش بینی شده است که بعید است بورس نتواند سودی کمتر از این برای سهامدارانش داشته باشد. سرمایه‌گذاران حاضر در بازار باید سعی کنند تا از نوسانات مثبت بازار نهایت استفاده را داشته باشند و ضمن مدنظر قرار دادن سهام بزرگ و شاخص ساز برای سرمایه‌گذاری از نوسانات مثبت آن سود کسب کنند. با توجه به موضوع برجام و تاثیر آن در بازار، سهامداران باید سرمایه‌گذاری بر روی سهام کامودیتی محور، صادرات محور و گروه‌هایی بانکی و خودرویی را مدنظر قرار دهند، چراکه به‌طور حتم سهام این شرکت‌ها می‌توانند بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهند. به صورت کلی بهتر است سهامداران خرد بازار تا دو سال آینده روشی را برای سرمایه‌گذاری در بازار مدنظر قرار دهند که سودده‌تر باشد و در این میان به آنها توصیه می‌شود تا از تحرکات مثبت بازار نهایت استفاده را داشته باشند.

 

ارسال نظر