خروج پول از تالار شیشه‌ای شدت گرفت

۱۴۰۰/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۲۱۸
خروج پول از تالار شیشه‌ای شدت گرفت

شاخص کل در بازار بورس روز چهارشنبه، ۱۹ خردادماه هشت هزار و ۸۲۳ واحد افت داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۱۵۱ هزار واحد رسید. برپایه معاملات آخرین روز کاری هفته بیش از هشت میلیارد و ۴۴۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با سه هزار و ۲۰۲ واحد کاهش به ۳۸۰ هزار و ۷۴۷ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو هزار و ۶۳ واحد افت به ۲۴۵ هزار و ۳۱۶ واحد رسید. شاخص بازار اول هفت هزار و ۷۹ واحد و شاخص بازار دوم ۱۵ هزار و ۷۱۲ واحد کاهش داشتند.حقوقی‌ها در آخرین روز کاری  هفته حدود ۴۳۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد سه هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۳ درصد یعنی ۷۴۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۳ درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «فلزات اساسی» و «بیمه و صندوق بازنشستگی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «زراعت و خدمات وابسته» و «ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «بنو»، «وبملت» و «فولاد» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «خگستر»، «هجرت» و «شاراک» معطوف بود.علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت ایران خودرو با نماد «خودرو» با ۴۰۰ واحد، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با نماد «خگستر» با ۸۷ واحد، سایپا با نماد «خساپا» با ۶۸ واحد، فولاد امیرکبیر کاشان با نماد «فجر» با ۶۲ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۵۶ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان لرستان با نماد «وسلرستا» با ۵۵ واحد، صنایع خاک چینی ایران با نماد «کخاک» با ۵۲ واحد، گروه بهمن با نماد «خبهمن» با ۵۰ واحد، ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس با نماد «زپارس» با ۴۶ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» با ۴۳ واحد، نیرو محرکه با نماد «خمحرکه» با ۴۱ واحد و پدیده شیمی قرن با نماد «قرن» با ۴۱ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با یک هزار و ۴۵۱ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۱۷۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۳۰ واحد، سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۳۷۸ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۲۵۰ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۲۴۴ واحد، داده گستر عصر نوین‌های وب با نماد «های وب» با ۲۱۰ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۲۰۲ واحد، توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با ۱۸۹ واحد، بانک پارسیان با نماد «وپارس» با ۱۷۶ واحد و معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با ۱۷۵ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.بر پایه این گزارش، در آخرین روز کاری هفته شرکت صنعت غذایی کورش با نماد «غکورش»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، سایپا با نماد «خساپا»، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با نماد «خگستر»، فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال» و صنعتی زر ماکارون با نماد «غزر» در شمار  نمادهای پر تراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه دو میلیارد و ۷۳۹ هزار برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۵۷۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

     روند کاهشی فرابورس

روز چهارشنبه شاخص فرابورس نیز حدود ۱۷۵ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۴۸۴ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۴۵ هزار برگه سهم به ارزش ۸۸ هزار و ۳۱۵ میلیارد ریال دادوستد شد.در آخرین روز کاری نماد پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، زغال سنگ پرورده طبس با نماد «کزغال»، نفت ایرانول با نماد «شرانل»، ذوب روی اصفهان با نماد «فروی»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، دامداری تلیسه نمونه با نماد «تلیسه»، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان با نماد «غشهداب»، بیمه سامان با نماد «بساما»، زرین معدن آسیا با نماد «فرزین»، توسعه مسیر برق گیلان با نماد «بگیلان»، بیمه دی با نماد «ودی»، ریل پرداز آسیا با نماد «حریل» و تجارت الکترونیک پارسیان کیش با نماد «رکیش “ تأثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند.در مقابل گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، گروه کارخانجات صنعتی تبرک با نماد «تبرک»، کلر پارس با نماد «کلر»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور»، بیمه کوثر با نماد «کوثر» و فرابورس ایران با نماد «فرابورس» تأثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

     ارزش سهام عدالت کاهش یافت

در پایان معاملات روز چهارشنبه‌بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۸ درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان و ۱۹ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲ هزارتومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۶۸ هزار تومان رسیده است.

     عرضه‌ای جدید در بورس

عرضه اولیه سهام «شرکت لیزینگ کارآفرین» با نماد «ولکار» روز گذشته یعنی چهارشنبه ۱۹ خردادماه در بورس تهران انجام می‌شود. در آخرین روز کاری هفته ۱۵ درصد از سهام شرکت لیزینگ کارآفرین عرضه اولیه و طی آن ۲۲۵ میلیون سهم (۱۵۰ میلیون سهم جهت عرضه به عموم و ۷۵ میلیون سهم نیز صرفاً به صندوق‌های سرمایه‌گذاری) با محدوده قیمتی ۲۰۹ تا ۲۲۰ تومانی و سهمیه ۱۵۰ سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی واگذار می‌شود. در این رابطه مدیر عملیات بازار شرکت بورس زمان سفارش‌گیری سهام «ولکار» را به عنوان چهارمین شرکت جدید سال از ساعت ۱۰ تا 12 و 30 دقیقه اعلام کرد و دوره ثبت سفارش از ساعت ۱۰ تا 12 و 30 دقیقه و امکان اصلاح یا حذف سفارش در این مدت امکان‌پذیر است. سهمیه در نظر گرفته‌شده برای هر کد حقیقی و حقوقی تعداد ۱۵۰ سهم است و هر کد معاملاتی تنها مجاز به ارسال یک سفارش است.همچنین، ورود سفارش با کد معاملاتی و در دوره زمانی اعلام‌شده و به قیمت محدود در دامنه قیمتی تعیین‌شده (کف قیمت ۲۰۹۰ و سقف قیمت ۲۲۰۰ ریال)، جهت ثبت سفارش امکان‌پذیر و ورود سفارش به‌طور گروهی مجاز نیست. کلیه مشتریان بر خط نیز می‌توانند با توجه به شرایط ذکرشده نسبت به ورود سفارش اقدام کنند. پس از اتمام دوره ثبت سفارش، کشف قیمت با توجه به وضعیت سفارشات ثبت‌شده در دوره ثبت سفارش و طبق مفاد مندرج در ماده ۱۷ دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق بهادار در بورس تهران مصوب ۱۴ دی ۱۳۹۵ خواهد بود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند روز شنبه ۲۲ خرداد نسبت به ورود سفارش خرید سهمیه در نظر گرفته‌شده برای هر صندوق اقدام کنند. همچنین خریداران به تعداد تخصیص داده‌شده در روز عرضه اولیه دارای اختیار فروش تبعی این سهام خواهند بود.

 

ارسال نظر