بازار روی خوش ‌نشان داد؟

۱۴۰۰/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۹۰
بازار  روی  خوش ‌نشان داد؟

گروه بازار سرمایه|

اولین روز کاری سال 1400 با سرخ‌پوشی آغاز شد و پس آن در خردادماه شاهد روند مثبت معاملات در بازار بودیم که این مثبت بودن بازار در اوضاع انتخابات، مذاکرات وین، عدم ثبات نرخ دلار و... دور از انتظار بود اما حقیقی‌ها و حقوقی‌ها دست‌به دست یکدیگر داده‌اند تاجانی دوباره به بازار تزریق کنند.

این روزها شاهد صف‌های خرید در برخی از نمادهای خاص هستیم وصف‌های فروش به کمترین حد خود رسیده و اقبال ورود نقدینگی در بازار افزایش ‌یافته است. نکته اصلی اینجاست که اگر بخواهیم یک‌روند متعادل و پایدار را در بازار سرمایه مشاهده کنیم باید ساختارهای اقتصادی‌ترمیم یابد و این موضوع درگرو دولت آتی و برنامه‌ریزی‌های آن دولت برای بورس و بازار سهام است.

آن‌گونه که روند تحولات و معاملات در روزهای اخیر نشان می‌دهد با نزدیک شدن به فصل مجامع نه‌تنها معاملات صنایع بزرگ بازار سرمایه نظیر فلزی‌ها و پالایشی‌ها افزایش‌یافته، بلکه در گروه‌های کوچک هم که روند معاملات با مشکل مواجه شده بود هم‌اکنون وضعیت بهتر است. البته منظور از وضعیت بهتر نه رونق کامل بلکه متعادل شدن معاملات و کاهش تعداد صف‌های فروش است.

تقربیا نیمی از جامعه درگیر بورس هستند و هریک به‌گونه‌ای در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما؛ مشکل اصلی اینجاست که بسیاری از سرمایه‌گذاران سال گذشته و در آستانه شاخص دومیلیونی وارد بورس شده‌اند، در حال حاضر نیز به نقطه زیان بر روی سرمایه رسیده‌اند که این موضوع تأمل‌برانگیز است، البته بر اساس آمارهای منتشرشده بخش عمده‌ای از سهامداران بورسی که در اوج بازار واردشده‌اند اکنون روی سرمایه خود زیان کرده‌اند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه وضعیت بازار به لحاظ تکنیکالی نشان می‌دهد بازار در محدوده کف خود قرار دارد و با توجه به شرایط سیاسی طبیعی است که در هفته‌های منتهی به انتخابات روند بازار مثبت باشد.

حجم معاملات روزهای اخیر نشان می‌دهد سهامداران خرد هر فرصتی را در بازار فرصت خروج قلمداد می‌کنند و در موقعیتی که بازار مثبت است به دلیل نداشتن اعتماد به روند بازار اقدام به فروش سهم‌های خود می‌کنند. شک و شبهه نسبت به ادامه‌دار بودن روند بازار باعث شده تا سهامداران دست از معامله در بازار بکشند.بعد از یک‌روند نزولی ۹ ماهه در بازار، سهامدار را به‌راحتی نمی‌توان قانع کرد که وضعیت بازار درست و حرکت آن صعودی شده است.

اما به نظر می‌رسد تا انتخابات روند بازار به همین صورت باشد ولی بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات بازار باید وارد یک موقعیت تحلیلی شود و سهامداران فارغ از روند بازار به تک سهم‌های خود بادید تحلیل نگاه کنند.

باید توجه کرد تا زمانی که نگاه تحلیلی به بازار ورود نکند روند بازار تغییری نمی‌کند. کاهش نرخ سود بین‌بانکی تأثیر مثبتی در بازار می‌گذارد اما این موضوع برای افراد تحلیلگر در بازار مهم و تأثیرگذار است و برای عوام چندان اهمیتی ندارد.

همان‌گونه که گفته شد پیش‌بینی می‌شود که پس از انتخابات و جای‌گیری دولت جدید وضعیت بورس بدین گونه باشد، شاهد تغییر تحولات بنیادی در بازار نباشیم. حال نیز وضعیت بورس بسیار بد نیست و جای امیدواری در بازار سهام وجود دارد. امید می‌رود که پس از انتخابات و جای‌گیری دولت جدید شاخص کل بر روی کف یک‌میلیون و 350 هزار واحد قرار گیرد اما بازهم باید منتظر ماند و دید که دولت سیزدهم چه برنامه و رویکردی برای بورس دارد یا اینکه به این بازار نگاه می‌کند یا وضعیت بازارهای موازی را سامان می‌دهد و درنهایت به بورس می‌رسد.

   عوامل تأثیرگذار بر روی بورس

پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگوی اخیر خود به علت رشد بازار اشاره‌کرده و می‌گوید: افزایش حجم معاملات در بازار در کنار افزایش نسبی قیمت‌ها و نیز کاهش تعداد نمادهای حاضر در صف فروش در روزهای گذشته، نویدبخش حرکت بازار به سمت تعادل است و بعد از نزدیک به ١٠ ماه از روند نزولی شاخص بورس، اکنون معاملات در حال خارج شدن از مسیر اصلاحی است.این روزها فعالان حاضر در بازار سرمایه کمتر از دلار در محدوده‌های قیمتی ٢٠ هزار تومان یا کمتر از آن صحبت می‌کنند.

در اردیبهشت‌ماه گمانه‌زنی‌های مربوط به کاهش نرخ دلار به کمتر از ٢٠ هزار تومان به‌شدت موجب آسیب به بازار سهام شد، بنابراین ایجاد ثبات نسبی در قیمت ارز یکی از مهم‌ترین عواملی بود که باعث شد تا شاخص بورس روند صعودی را در پیش بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: در فروردین و اردیبهشت‌ماه یکی از عوامل موثر بر بازار سهام بحث مربوط به مذاکرات وین بود، فاصله گرفتن فعالان بازار سرمایه از اخبار مذاکرات زمینه کمک به ثبات نسبی در معاملات را در روزهای گذشته فراهم کرد.

هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌هایی درزمینه بحث مذاکرات وین مطرح می‌شد که آثار مثبت و منفی به نتیجه رسیدن مذاکرات بر بازار سرمایه ابهامی را در بازار به وجود آورده بود، این در حالی است که اکنون دیگر این ابهام‌ها کمتر در تصمیمات فعالان بازار سرمایه نقش دارد. حدادی اضافه می‌کند: با نزدیک شدن به‌روز انتخابات ریاست‌جمهوری و مشخص شدن کاندیداهای نهایی تا حدود زیادی بازار سرمایه توانسته است ریسک انتخابات را مدیریت کند و از این طریق شاهد کاهش ریسک موجود در بازار هستیم.

اکثر کاندیداها در خصوص بازار سرمایه و حمایت از این بازار وعده‌هایی دادند که در صورت واقعی بودن وعده‌ها، به‌طور حتم می‌تواند برای روند بازار سرمایه مثبت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر آنکه دیگر عاملی که در مثبت شدن روند بازار تأثیرگذار بود و به رشد شاخص کل و سهام بزرگ بازار کمک کرد بحث تزریق ٢٠٠ میلیون دلاری بود که واریز بخشی از آن انجام‌شده است، می‌گوید: این مبلغ قرار است در چند مرحله واریز شود که بر اساس صحبت‌های انجام‌شده توسط رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در روزهای آینده شاهد واریزی باقیمانده آن در بازار خواهیم بود.

ممکن است ازنظر ریالی این واریزی حدود چهار هزار میلیارد تومان باشد و عدد چندان قابل‌توجهی در برابر معاملاتی که در بازار انجام می‌شود محسوب نشود، اما این اقدام نشان می‌دهد که سران قوا تصمیم دارند تا حداقل از طریق واریز نقدینگی و دیگر راه‌های ممکن بار دیگر از بازار سرمایه حمایت کنند.

این اقدام بیش از آنکه بخواهد ازلحاظ ریالی به بازار سرمایه کمک کند، موجب تزریق عوامل مثبت روانی در بازار شد که زمینه بازگشت اعتماد دوباره به بازار را برای ورود نقدینگی‌ها فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه روند معاملات در بازارهای جهانی و ثبات ایجادشده در این بازار از دیگر عواملی بود که در هفته‌های گذشته به رشد قیمت‌های سهام شاخص ساز در بازار کمک کرد، اظهارمی کند: پس از رشدهایی که در نیمه دوم سال ٩٩ در بازار جهانی رخ داد بسیاری از تحلیلگران به دنبال اصلاح در قیمت‌های بازار جهانی بودند که این موضوع گمانه‌زنی‌هایی را برای تغییر روند بازار ایجاد کرد، درحالی که از یک ماه گذشته زمینه ثبات نسبی در معاملات بازارهای جهانی فراهم‌شده است. این ثبات نسبی در قیمت‌های جهان و نرخ ارز باعث شد تا گزارش‌های تولید و فروش شرکت‌های بورسی و فرابورسی در اردیبهشت‌ماه مطلوب باشد و روند بازار هم ازنظر بنیادی به دنبال خرید سهام پیش برود. به گفته وی، ثبات و کاهش در نرخ بهره بانکی از دیگر عواملی بود که می‌تواند در میان‌مدت به بهبود روند بازار سرمایه کمک کند.

حدادی، به افزایش ورود نقدینگی به بازار سهام در هفته‌های گذشته اشاره‌کرده و می‌گوید: ثبات و رکود معاملات در بازارهای موازی اعم از مسکن، طلا، سکه و خودرو زمینه ورود نقدینگی به بازار سهام را فراهم کرد، اکنون این بازارها نسبت به بازار سرمایه گران‌تر هستند و بازار سرمایه ازنظر ارزش ذاتی در شرایط بهتری نسبت به دیگر بازارها قرار دارد. بازار رمز ارزها به عنوان رقبای اصلی بازار سهام تلقی می‌شود، با توجه به نوسانات منفی و عجیبی که در این بازار رخ‌داده به نظر می‌رسد نقدینگی که در ماه‌های گذشته در رمز ارزها حرکت کرده بود در حال خروج از این بازار و بازگشت به بازار سهام باشد.

این کارشناس بازار سرمایه درنهایت تأکید می‌کند: همچنان در بازار سهام بعد از چند ماه نمادهای کوچک بازار که بیش از ۲۵۰ نماد هستند درگیر صف‌های فروش و روزبه‌روز در حال نزدیک شدن به تعادل هستند. اکنون دیگر بازار سهام مانند چند وقت گذشته شاهد فروشنده‌ای خاص نیست اما خریداران به دنبال خرید در قیمت‌های منفی هستند.

افزایش حجم معاملات در کنار کاهش تعداد صف‌های فروش و افزایش صف‌های خرید در روزهای گذشته، ازجمله عواملی هستند که نشان می‌دهد بازار در حال حرکت به سمت تعادل است. این موضوع یکی از اتفاقات مثبت و خوب بازار در هفته‌های گذشته است که به نظر می‌رسد مقدار ریسکی که اکنون در رابطه با انتخابات در بازار سرمایه وجود دارد پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن شخص رییس‌جمهوری از بین برود و شاهد رونق در معاملات بازار سهام باشیم.

 

ارسال نظر