رشد بی‌جان بورس تهران

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۹۷
رشد بی‌جان بورس تهران

شاخص کل در بازار بورس چهارمین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه، چهارم خردادماه ۹ هزار و ۷۴۷ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۱۰۵ هزار واحد رسید. برپایه معاملات این روز، بیش از پنج میلیارد و ۶۰۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۲ هزار و ۹۸۳میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۳۸۴ واحد کاهش به ۳۸۲ هزار و ۸۳۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲۴۸ واحد افت به ۲۴۷ هزار و ۴۹۵ واحد رسید.شاخص بازار اول هفت هزار و ۳۳۷ واحد و شاخص بازار دوم ۱۹ هزار و هشت واحد افزایش داشتند.

حقوقی‌هادر این روز حدود ۲۹۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی۲۹ درصدیعنی۷۴۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان۱۱ درصد از کل معاملات شد.بیشترین تزریق پول حقوقی به بازار سهام در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «بیمه و صندوق بازنشستگی» و «مواد و محصولات دارویی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» و«خودرو و ساخت قطعات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.سه نماد «وپاسار»، «وبملت» و «برکت» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «شپنا»، «نوری» و «ذوب» معطوف بود علاوه بر این در بین همه نمادها، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با دو هزار و ۴۴۰ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد«فملی» با دو هزار و ۵۰ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد«شپنا» با ۸۱۷ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۷۸۱ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۵۹۵ واحد، پتروشیمی نوری با نماد«نوری» با ۵۶۰ واحد، پالایش نفت تهران با نماد«شتران» با ۵۰۶ واحد، فولاد خوزستان با نماد«فخوز» با ۴۶۲ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیربا نماد«وغدیر» با ۴۵۰ واحد و معدنی و صنعتی چادرملوبا نماد«کچاد» با ۴۴۴ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل بانک پاسارگاد با نماد «وپاسار» با یک هزار و ۲۲۹ واحد، گروه مپنابا نماد«رمپنا» با ۴۷۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان خوزستان با نماد«وسخوز» با ۲۱۲ واحد، بانک تجارت با نماد«وتجارت» با ۱۷۹ واحد، بانک ملت با نماد«وبملت» با ۱۲۹ واحد، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با نماد«وصندوق» با ۱۰۱ واحد، سایپا آذین با نماد«خاذین» با ۸۸ واحد و بامابا نماد«کاما» با ۸۲ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، بانک ملت با نماد«وبملت»، فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد«اپال»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، پالایش نفت اصفهان با نماد«شپنا»، توسعه و عمران امیدبا نماد«ثامید»، ملی صنایع مس ایران با نماد«فملی» و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودروبا نماد«خگستر» در گروه نمادهایپر تراکنش قرار داشتند.گروه بانک‌ها هم در معاملات امروز صدرنشین بهترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۱۷۶ میلیون برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۱۱۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

  آخرین وضعیت شاخص فرابورس

روز سه‌شنبه شاخص فرابورس نیز بیش از ۷۶ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۵۵۲ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۴۵۱ هزار برگه سهم به ارزش ۳۶ هزار و ۳۶۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

در این روز نماد هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو»، پلیمر آریاساسول با نماد«آریا»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، پتروشیمی زاگرس با نماد«زاگرس»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد«ذوب»، پتروشیمی تندگویان با نماد«شگویا»، توسعه مولد نیروگاهی جهرم با نماد «بجهرم»، تولیدات پتروشیمی قائد بصیربا نماد «شبصیر»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد«ومهان»تأثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند.

در مقابل بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، سنگ آهن گهرزمین با نماد«کگهر»، توسعه مسیر برق گیلان با نماد «بگیلان»، بیمه اتکایی ایرانیان با  نماد «اتکای»، بیمه سامان با نماد «بساما»، کشتیرانی دریای خزربا نماد «حخزر»، پالایش نفت شیرازبا نماد«شراز»، صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد«مادیرا» و مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد«پیزد» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند. در سومین روز کاری هفته افزایش سهام حقیقی‌ها در ۳۱ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۶۹ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۲۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۳۹۰ میلیارد تومان بود.آخرین قیمت۸۲ نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش‌یافته و ۳۳۹ نماد با کاهش بیش از سه‌درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

 

ارسال نظر