فروش‌های بی‌پایان در تالار شیشه‌ای

۱۴۰۰/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۵۱۸
فروش‌های بی‌پایان در تالار شیشه‌ای

شاخص کل در بازار بورس طی سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴ هزار و ۱۳۸ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۷۴ هزار واحد رسید.برپایه معاملات این روز، بیش از چهار میلیارد و ۷۸۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۳ هزار و ۸۸ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۱۳۵ واحد کاهش به ۴۰۶ هزار و ۵۷۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو هزار و ۶۸۰ واحد افت به ۲۶۳ هزار و ۵۶۰ واحد رسید.شاخص بازار اول ۱۴ هزار و ۴۴۴ واحد و شاخص بازار دوم ۱۴ هزار و ۴۴۰ واحد کاهش داشتند.حقوقی‌هادر روز مذکور حدود ۴۶۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۳۳۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۳۴درصد یعنی ۷۸۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۲۰درصد از کل معاملات شد.بیشترین تزریق پول حقوقی به بازارسهام در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «واسطه‌گری‌های مالی و پولی» و «قند و شکر» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.سه نماد «فملی»، «فولاد» و «وامید» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «میدکو»، «کاما» و «فروی» معطوف بود.علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با یک هزار و ۵۷۴ واحد، «نفت و گاز پتروشیمی تامین» با ۳۰۵ واحد، «پتروشیمی نوری» با ۲۱۱ واحد، «فرآوری معدنی اپال کانی پارس» با ۱۸۰ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران» با ۱۶۲ واحد، «بانک پاسارگاد» با ۱۴۷ واحد، «پتروشیمی بوعلی سینا» با ۱۴۰ واحد، «پتروشیمی پارس» با ۹۷ واحد، «بانک پارسیان» با ۷۰ واحد و «پست بانک ایران» با ۵۹ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.در مقابل «ملی صنایع مس ایران» با یک هزار و ۸۰۲ واحد، «فولاد مبارکه اصفهان» با یک هزار و ۴۱۲ واحد، «گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید» با یک هزار و ۳۸۳ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با یک هزار و ۱۷۲ واحد، «پالایش نفت اصفهان» با ۷۶۰ واحد، «پالایش نفت تهران» با ۶۰۰ واحد، «پالایش نفت بندرعباس» با ۵۶۷ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری غدیر» با ۵۵۸ واحد، «معدنی و صنعتی گل گهر» با ۵۵۰ واحد، «مخابرات ایران» با ۴۹۵ واحد و «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» با ۳۸۳ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.بر پایه این گزارش، روز گذشته نماد «سایپا»، «ایران خودرو»، «ملی صنایع مس ایران»، «فرآوری معدنی کانی پارس»، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «پتروشیمی بوعلی سینا» و «پالایش نفت اصفهان» در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند.گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه دو میلیارد و ۸۴ میلیون برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال دادوستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

طی روز دوشنبه شاخص فرابورس نیز بیش از ۸۹ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۷۵۷ واحد ثابت ماند.همچنین در این بازار ۹۲۰ میلیون و ۴۱۱ هزار برگه سهم به ارزش ۲۱۱ هزار و ۹۷۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

در این روز نماد «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه»، «بیمه پاسارگاد»، «پتروشیمی زاگرس»، «زغال سنگ پرورده طبس»، «شرکت آهن و فولاد ارفع»، «سرمایه‌گذاری مس سرچشمه»، «برق و انرژی پیوند گستر پارس» و «گسترش صنایع روی ایران»تاثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند.

در مقابل «پتروشیمی تندگویان»، «سهامی ذوب‌آهن اصفهان»، «پتروشیمی مارون»، «توسعه مولد نیروگاهی جهرم»، «توسعه و عمران استان کرمان»، «پالایش نفت لاوان»، «شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «سنگ آهن گهرزمین» و «ذوب روی اصفهان» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.در سومین روزکاری هفته افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۱نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۹۴نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۵۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۴۷۰میلیارد تومان بود.آخرین قیمت ۱۹نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و ۴۰۳نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

     روند نزولی ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۱.۵درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۱۶هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۷۵۱هزار تومان رسید.با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۶۰۹هزار تومان رسیده است.

      ویترین معدنی‌های بورس کالا تکمیل شد

آهن اسفنجی محصولی که دو سال از آخرین عرضه‌اش در بورس کالا می‌گذرد، روز گذشته به تالار معاملات برگشت و در استقبال بالای خریداران و با تشکیل صف تقاضای ۳۹ هزار  و ۵۰۰ تنی در مقابل عرضه ۱۰ هزار تنی، با رشد قیمت مورد معامله قرار گرفت.روز گذشته عرضه ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی شرکت پارس فولاد سبزوار در تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در شرایطی انجام شد که ۳۹ هزار و ۵۰۰ تن برای خرید این محصول تشکیل شد. در پایان هر کیلوگرم از این محموله با قیمت میانگین ۸۲ هزار و ۴۲ ریال و با رشد ۵.۲ درصد بالاتر از قیمت پایه معامله شد تا رسما ویترین معدنی‌های بورس کالا با عرضه همزمان سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی تکمیل شود.گفتنی است، مجتبی شعبانی مدیرعامل شرکت پارس فولاد سبزوار روز گذشته در گفت‌وگو با کالاخبر گفته بود با توجه به اینکه شرکت در آینده وارد بازار سهام شده و بورسی می‌شود، از این رو با هدف شفافیت حداکثری، خرید مواد اولیه (گندله) و فروش آهن اسفنجی خود را از طریق بورس کالای ایران انجام خواهد داد.

      زیان ادامه‌دار پالایش

در پایان معاملات روز اخیر صندوق پالایش یکم با افت چهار درصدی مواجه شد.پالایش یکم در آخرین معاملات خود، عدد ۷۰,۳۰۰ریال را ثبت کرد که نسبت به روز گذشته حدود سه درصد کاهش یافته است. همچنین با جابه‌جایی بیش از ۲۳میلیون برگه سهم، روز بعدی معاملاتی خود را با ۶۹,۳۰۰ریال آغاز خواهد کرد.ارزش معاملات روز دوشنبه پالایش یکم از رقم ۱۶۰میلیارد تومان نزدیک شد. همچنین ۹۹درصد از صندوق پالایش یکم را حقیقی‌ها خریداری کردند. از طرف دیگر، بیش از ۲۲میلیون برگه سهم (۹۸درصد) را اشخاص حقیقی به فروش رساندند. گفتنی است پالایش یکم با ثبت معاملاتی نزولی برای دومین روز متوالی سرخپوش شد و کام سهامداران خود را تلخ کرد.

     افت سه درصدی شستا

سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در معاملات روز دوشنبه بورس سه درصد افت کرد و در لیست نمادهای پرتراکنش قرار گرفت.در پایان معاملات این روز، سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، مانند روز گذشته سرخ‌پوش شد و سه درصد افت کرد و بین نمادهای پرتراکنش قرار گرفت. «شستا» معاملات خود را متعادل و در محدوده ۱۰۸۰تومان آغاز کرد. روند قیمت‌ها در معاملات این نماد نزولی پیش رفت و در نهایت در محدوده ۱۰۴۰تومان به کار خود پایان داد. سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در آخرین معاملات خود، عدد ۱۰,۴۰۰ریال را ثبت کرد که نسبت به روز گذشته ۴.۴درصد کاهش یافته است. همچنین با دست به دست شدن بیش از ۲۹میلیون برگه سهم، روز بعدی معاملاتی خود را با ۱۰,۵۵۰ریال آغاز خواهد کرد.

 

ارسال نظر