نوسان‌گیری با طعم سود بیشتر؟

۱۴۰۰/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۲۳۰
نوسان‌گیری با طعم سود بیشتر؟

گروه بازارسرمایه|

خودرو از صنایع مهمی است که می‌تواند به عنوان یکی از نمادهای پیشرفت کشورها و نمایش قدرت صنعتی جوامع محسوب شود. در حال حاضر در سطح جهانی سرعت رشد و رقابت دراین صنعت فزاینده بوده و استفاده از تکنولوژی‌های جدید در کنار بهره برداری از سیستم‌های نوین مدیریتی از مشخصه‌های بارز رقابت در این صنعت است. صنعت خودروسازی ایران پس از صنعت نفت بزرگ‌ترین صنعت بوده و شرکت‌های فعال در این صنعت حدود ۵% از کل ارزش بازار بورس را به خود اختصاص داده‌اند. صنعت خودرو به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیره‌ای از صنایع قبل و بعد از خود، صنعتی کلیدی محسوب شده و دارای پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی است.  درساخت خودرو مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های فلزی، پلاستیکی، شیمیایی، چوب، پارچه، عایق، شیشه، الکتریکی، الکترونیکی، متالوژی، طراحی و غیره دخالت دارند به همین دلیل صنعت خودرو به لحاظ ضریب همبستگی پسین رتبه دوم را در بین صنایع کشور دارد. در این تحلیل به بررسی شرکت گروه بهمن نماد «خبهمن» پرداخته شده است. مهم‌ترین موضوع فعالیت این شرکت مربوط به سرمایه‌گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای بـا هـدف کسب انتفاع به‌طوری که به تنهایی یا به همراه اشخاص تحت کنترل یـا اشـخاص تحـت کنتـرل واحـد، کنتـرل شـرکت، موسسه یا صندوق سرمایه پذیر را در اختیار گرفته یا در آن نفوذ قابل ملاحظه یابد و شرکت، موسسه یـا صـندوق سـرمایه پذیر (اعم از ایرانی و خارجی) در زمینه یا زمینه‌های زیر فعالیت کند: تولید، واردات، صادرات، توزیع و فروش خودروهای سبک و سنگین و سایر حمل و نقل در داخل و خارج کشور، تولید، واردات، صادرات، توزیع و فروش قطعات خودروهای سبک و سنگین و صنایع مرتبط بـا خـودرو و حمـل و نقـل در داخل و خارج، خدمات پس از فروش خودروهای سبک و سنگین در داخل و خارج کشور، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های خدمات، املاک، انرژی، نفت و گاز، پتروشیمی، فناوری اطلاعات، بیمـه و ارایه خـدمات و امور بازرگانی است. سهام شرکت گروه بهمن در روزهای منفی این بازار وضعیت مطلوبی دارد و مورد توجه سرمایه‌گذاران بورسی نیز بوده است. پیش از بررسی این سهم باید گفت که «خبهمن» در سال گذشته یک افزایش را تجربه کرده است. بررسی این سهم را از فروردین ماه سال ۱۳۹۹ شروع می‌کنیم که بازار سهام روزهای بسیار مطلوبی داشت در این بازه زمانی شاهد رشد قیمتی این سهم از ۳۰ تومان تا ۱۵۰ تومان بودیم که می‌توان گفت یک جهش قیمتی بسیار سود آور بود و بازدهی ۱۰۰۰ درصدی برای سهامداران خود برجای گذاشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که «خبهمن» در میان نمادهای خودرویی وضعیت قابل قبولی دارد و برای نمونه؛ این سهم تقربیا ۱۰ الی ۱۵ روز پس از آغاز ریزش‌های بازار شروع به اصلاح خود کرد. این نماد دقیقا از روز یک شهریور وارد فاز روند نزولی شد و سقف تاریخی خود یعنی ۳۲۰ تومان را شکست. این موضوع در حالی است که بخش عمده‌ای از سهام بازار از نیمه تیرماه روند نزولی را آغاز و در نهایت در مردادماه به‌طور کامل 

سرخ پوش شد.

   حمایت‌ها و مقاومت‌های قوی «خبهمن»

همان‌گونه که در نمودار پیداست قیمت ۳۲۰ تومان یک سقف تاریخی برای این سهم است که روز یک شهریور ماه سال ۱۳۹۹ شکسته شد و پس ازآن سهام شرکت گروه بهمن وارد فاز اصلاحی شد و بعداز یک دوره تقریبا در اوایل پاییز سال مذکور بر روی قیمت ۱۷۰ الی ۲۰۰ تومان صعود خود را آغاز کرد اما؛ این صعود موقت بود که سهم وارد فاز اصلاحی شد. براساس داده‌ها قیمت ۱۳۰ تومان یک کف قیمتی بسیار قوی برای سهام مذکور تلقی می‌شود و حتی در زمان صف‌های سنگین نیز این سهم شکسته نشده و در مقابل استقبال بسیار خوبی نیزبا قیمت ۱۳۰ تومان از یک سهم شده است. البته «خبهمن» در کانال قیمتی خود یعنی ۱۳۰ الی ۲۵۰ تومان نوسان می‌کند و این دو عدد را می‌توان یک سقف و کف ارزشمند دانست.  سهام شرکت گروه بهمن از میانه‌های آبان تاکنون کف قیمتی خود یعنی ۱۳۰ تومان را نشکسته است و بدین‌ترتیب می‌توان گفت قیمت ۱۳۰ تومان برای «خبهمن» ارزنده است. همان‌گونه که گفته شد این سهم وضعیت مطلوبی دارد و مدتی کف کانالی ۱۵۰ تومانی داشت اما باتوجه به ریزش‌های ادامه‌دار بازار این کف به ۱۳۰ تومان تبدیل شد و باتوجه به پول هوشمند موجود در بازار نمی‌توان کف قیمتی کمتر از ۱۳۰ تومان برای این سهم دید. درنهایت و با بررسی داده‌های تکنیکال، سهام شرکت گروه بهمن مستعد لمس نواحی ۱۵۰ تومان، ۱۸۰ تومان و ۲۱۵ تومانی است که اگر بازارسهام رشد معقولی داشته باشد این نواحی بهترین قیمت‌ها شناخته خواهد شد. البته سهام شرکت گروه بهمن همیشه مثبت نیست، نبوده و نکات منفی خود را دارد برای مثال؛ چندی پیش شامل سفته بازی شد و بعد از حمایت های حقوقی‌های این سهم در نهایت این گروه پس از کسب سود از این سهم خارج شدند. همچنین بخش عظیمی از حقوقی‌های این سهم در نقش نوسان‌گیر ظاهر شدند که این موضوع به زیان سهامداران حقیقی و کلیت بازارسرمایه است و اگر این وضعیت نوسان‌گیری حقوقی ها ادامه دار باشد می توان یک وضعیت اسفناک برای «خبهمن» دید. بنابراین می توان گفت که وضعیت حقوقی های این سهم مطلوب نیست و ممکن است شاهد سقوط سهم نیز باشیم.

Taadol-10-2

Taadol-10

 

ارسال نظر