رویداد

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۹۶

درخواست برگشت شکایت سازمان بورس از فعالین بازار به قوه قضاییه

نامه درخواست برگشت شکایت سازمان بورس از فعالان بازار به قوه قضاییه ارسال شد. در نامه دهقان دهنوی رییس سازمان بورس به ریاست محاکم دادگستری استان تهران آمده است: احتراما پیرو مکاتبات معاونت محترم حقوقی آن مرجع عالی در تاریخ ۱۳ اسفند ۹۹ و ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در خصوص شکایات جاری این سازمان در مجتمع قضایی امور اقتصادی درباره فعالیت‌های غیرمجاز برخی از افراد در فضای مجازی با توجه به پیشنهاد آن مقام محترم مبنی بر اینکه سازمان بورس می‌تواند دعاوی جاری خود در خصوص فعالیت‌های غیرمجاز در فضای مجازی و پرونده‌های مطروحه را مسترد و با ساز و کار‌های داخلی خود بررسی و اقدامات موضوع نامه‌های یاد شده را به عمل آورد، ضمن استقبال از این پیشنهاد سازنده درخواست می‌شود که پرونده‌ها به این سازمان مسترد شود. سازمان بورس و اوراق بهادار آمادگی کامل دارد تا موارد مذکور را بررسی و با به کارگیری ساز و کار‌های داخلی خود حل و فصل نماید.

مخالف  دامنه  نامتقارن بورس هستیم

پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در کلاب هاوس در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: پیشنهادی در خصوص ایجاد شورای مشورتی بورس مطرح شده است، این شورا می‌تواند تشکیل شود و فعالیت خودش را ذیل سازمان بورس یا مجموعه‌های مرتبط انجام دهد. او در خصوص تسهیل قوانین و صدور مجوزها گفت: کاملا با این امر موافق هستم مخصوصا در امور سبدگردانی. به عنوان مثال سبدگردان‌هایی که دنبال گرفتن یک مجوز هستند، زمان طولانی را باید صرف کنند و این قضیه نیازمند اصلاح است.در عرضه اولیه‌ها و تامین سرمایه نیازمند اصلاح هستیم به این دلیل که شرکت‌ها ۶ تا ۹ ماه دنبال مجوز هستند. پور ابراهیمی در رابطه با سهام عدالت اظهارکرد: وقتی مجامع برگزار شود و اختیار به آنها داده شود از سمت عرضه نگرانی‌هایی ایجاد می‌شود . 

اقدامات دولت در نحوه واگذاری سهام عدالت بسیار مهم است.ما مخالف دامنه نامتقارن هستیم و هرچه زودتر باید به متقارن تبدیل شود و در شورا مطرح خواهیم کرد. او افزود: نمی‌توانیم دامنه نوسان را خیلی باز یا خیلی محدود نماییم، باید مکانیسمی طراحی کنیم که نقدینگی افزایش یابد.نرخ تسعیر ارز بانک‌ها هیچ تناسبی با نرخ‌های واقعی ندارد و حتما در جلسه سران قوا مطرح خواهد شد. این نماینده مجلس گفت: درباره چند نرخی بودن ارز، ما مخالف بودیم چراکه به جز رانت چیزی عاید مردم نشد و حتی به دولت پیشنهاد حذف نرخ ارز ترجیحی را داده‌ایم. ما تلاش داریم در سال ۱۴۰۰ به سمت نرخ ارز شناور مدیریت شده برویم.ما دو بخش را پیشنهاد خواهیم کرد یک بخش افزایش اعتبار برای سهامداران و اعتبار برای کار‌گزاری‌ها در نزد بانک‌هاست .

طرح حمایت از  پرتفو‌های کوچک باید اجرا شود

سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس در پاسخ به اظهارنظر خود مبنی بر اینکه طرح‌های حمایتی سال ۹۹ در نهایت به نفع سهامداران بزرگ تمام شد، اظهار کرد: بخشی از پول پاشی به قصد خرید سهام در قیمت‌های بالا به نفع سهامداران عمده تمام شد. یعنی عده‌ای سهم‌ها را خریداری کردند و با بالا رفتن قیمت سهام آن را فروختند. در نهایت اینکه سهامداران خردی که ما قصد حمایت از آنها را داشتیم، سودی نکردند. او ادامه داد: اگر هدف ما حمایت از سرمایه‌گذاران خردی است که در سال ۹۹، با تشویق و حمایت مجموعه نهاد‌های حاکمیتی و دولت وارد بازار سرمایه شدند؛ باید به دنبال طرح‌هایی باشیم که در نهایت سهامداران خرد را حمایت کند. افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه شدند و حداقل این ادعا را دارند که ما به خاطر حمایت‌های دولت از بورس وارد بازار سرمایه شده ایم؛ باید این افراد را تحت حمایت قرار دهیم تا آسیب کمتری مورد توجه آنها باشد. این مقام مسوول در پاسخ به نحوه این حمایت‌ها بیان کرد: شیوه‌های این حمایت به صورت‌های گوناگون است. اما به علت اینکه اقتصاد ما دولتی است و مسائل اجتماعی نیز در اولویت نظام سیاست‌گذاری کشور ما قرار دارد، می‌توانیم طرح‌هایی را اجرایی کنیم که از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح بیمه سهام سهامداران با پرتفوی زیر ۱۰ میلیون تومان است که در جلسه قبل از پایان سال شورای عالی بورس به تصویب رسید. بهتر است طرح‌هایی شبیه به این مورد عملیاتی شوند یا اگر قرار است حمایت‌هایی صورت بگیرد بر روی پرتفو‌های کوچکی که عمدتا نیز تازه وارد هستند، متمرکز شود. اسلامی بیدگلی در پاسخ به اینکه آیا کانون سهامداران حقیقی می‌تواند گامی در جهت حمایت از این سهامداران باشد، تصریح کرد: شنیدن صدای سهامداران خرد و پیگیری حقوق بدیهی آنها مانند تشکیل مجامع، حق رای آنها، گرفتن سود‌های سهمی و ...؛ با توجه به این موارد به نظرم لازم است تا یک کانون قانونی وجود داشته باشد که این مسائل را پیگیری کند. عضو شورای عالی بورس در ادامه اظهار کرد: ، اما تشکیل این کانون کمی سخت است. به این دلیل که تعداد مشارکت‌کنندگان در آن بسیار زیاد است و همچنین انتخاب اعضای هیات‌مدیره و حقوقی که آنها می‌توانند پیگیری کنند، پیچیدگی‌های اقتصادی و اجتماعی خود را دارد. به همین دلیل در حال حاضر در سازمان بورس و اوراق بهادار جلساتی تشکیل می‌شود و با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص مشورت شده است، برای اینکه این کانون برای پیگیری حقوق بدیهی سهامداران خرد تشکیل شود.


 

ارسال نظر