بازارسهام

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۹۵

شمارش معکوس  برای گرفتن حق از سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت به سالگرد خود نزدیک می‌شود، فرآیندی که اردیبهشت سال گذشته کلید خورد و به مشمولان حق انتخاب داده شد که یکی از دو روش مستقیم یا غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند. بر این اساس از میان حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، ۳۰ میلیون نفر روش غیرمستقیم را برگزیدند تا سهام‌دار شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت شوند.شرکت‌هایی که ارزش دارایی آنها که همان ارزش دارایی مشمولان است بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و سرنوشت آنها نه تنها روی آینده مشمولان بلکه روی آینده هر استان تاثیرگذار است. چراکه سرمایه زیادی را در اختیار دارند و نحوه عملکرد شرکت‌ها، زیرنظر هیات‌مدیره می‌تواند سرنوشت اقتصادی و اجتماعی هر استان را تعیین کند. در این راستا قرار است اعضای هیات‌مدیره توسط مشمولان هر استان انتخاب شود. تاکنون نیز بیش از ۲۰۰۰ نفر کاندیدای عضویت هیات‌مدیره شده‌اند و صلاحیت عمومی و تخصصی آنها توسط سازمان بورس درحال بررسی است. پس از اتمام بررسی‌ها، افراد تایید صلاحیت شده به مشمولان معرفی شده و اطلاعات آنها در سامانه دیما در اختیار مشمولان قرار می‌گیرد و سهام داران در روز انتخابات باید رای موافق یا مخالف خود را درمورد افراد تایید صلاحیت شده اعلام کنند. البته برای این منظور سهام داران حتما باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و در روز انتخابات استان (بسته به اینکه سهام دار، مشمول شرکت کدام استان است)، به صورت الکترونیکی در مجمع حاضر شده و رای دهند.بنابراین سرنوشت هر شرکت، آینده اقتصادی آن و میزان سودی که هر فرد در آینده دریافت خواهد کرد، توسط سهام داران آن استان تعیین می‌شود.

پول صندوق توسعه ملی  به بورس رسید؟

ماشاالله عظیمی، عضو شورای عالی بورس گفت: منابعی که قرار بود از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود هنوز صورت نگرفته است.صندوق توسعه ملی به اندازه منابع خود نقدینگی وارد بازار کرده است، اما منابع این صندوق کافی نیست و نیازمند منابع بیشتری است که از روش‌های مختلف به بازار تزریق شود. عظیمی با اشاره به اینکه هماهنگی نداشتن دستگاه‌های اجرایی یکی از مشکلات این روزهای بازار سرمایه است، افزود: تصمیماتی که برای سازماندهی شرایط بازار گرفته می‌شود به دلیل تأخیر در اجرای مصوبات، اثری ندارد. وی بیان کرد: دولت مدعی است که از طریق فروش اوراق، نقدینگی جمع می‌کند، اما باید بداند که بازار سرمایه یک طرفه نیست و به کنش‌های بیرونی و درونی بازار واکنش نشان می‌دهد، پس باید برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه بازنگری مجدد صورت گیرد.عظیمی گفت: باید در زمان رشد بازار، آموزش‌های عمومی افزایش یابد، زیرا بورس نیازمند صبر و حوصله است و از نوسانات بازار ارز تأثیر می‌گیرد.عظیمی گفت: تغییر دامنه نوسان به مثبت ۶، منفی ۳ باعث افزایش سرعت نقدشوندگی در بازار می‌شود. عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه سرمایه‌گذاران باید نگاه بلندمدت به بازار سرمایه داشته باشند تصریح کرد: وقتی افراد، بدون هیچ اطلاعاتی به این بازار ورود می‌کنند در زمان اصلاح بازار، بدون هیچ تحلیلی به سرعت اقدام به فروش سهام و ایجاد صف‌های فروش می‌کنند که همین موضوع زمینه ایجاد نوسان شدید در بازار را فراهم می‌کند.

ابهامات چگونگی عرضه خودرو در بورس

کمیسیون صنایع مجلس عرضه خودرو در بورس کالا را تصویب کرد که طبق این مصوبه، خودروسازان باید خودروهای تعیین شده توسط شورای رقابت را فقط از طریق بورس کالا عرضه کنند و قیمت پایه عرضه خودرو در بورس توسط شورای رقابت تعیین می‌شود.  همچنین، مابه التفاوت حاصله از قیمت مصوب شورای رقابت و فروش خودروها در بورس کالا، در اختیار نهضت قطعه‌سازی و خرید تجهیزات حمل و نقل عمومی قرار می‌گیرد. در این زمینه، سهراب دل‌انگیزان، یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این مصوبه ابهامات زیادی دارد که یکی از آنها چگونگی عرضه خودرو در بورس است. با توجه اینکه بورس کالا محلی برای خرید و فروش عمده کالاست و عرضه خودرو به صورت خرد امکان پذیر نیست. اگر بلوکی هم عرضه شود، مشکلات خاص خودش دارد، بنابراین باید مشخص شود که با چه مکانیسمی قرار است، خودرو در بورس عرضه شود.  وی افزود: تقاضا در بازار خودرو بیشتر از عرضه است اما به این معنی نیست که همه عرضه خودروسازان به بازار عرضه می‌شود بلکه آنها به هر بهانه‌ای چون نبود قطعه، امکان عرضه به بازار را ندارند. درحالی که هزاران خودرو ممکن است در انبار این خودروسازان باشد که یک قطعه ندارند و همین باعث می‌شود تا این خودروها خارج از مسیر منطقی به فروش برسند و فضای رانت و دلالی شکل بگیرد. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: قاعده قبلی این بود که مردم ثبت نام می‌کردند و خودروساز با پول مردم خودرو را تولید می‌کرد که خودروساز با بهانه کمبود یک قطعه، عرضه خودرو را از مسیر منطقی خارج می‌کند. اکنون مردم قرار است پول بدهند و در بورس خودرو بخرند، این ابهام وجود دارد که سرانجام پیش فروش‌ها چه شد و اینکه خودروی حقیقی در بورس فروخته یا پیش فروش می‌شود.  دل‌انگیزان گفت: علاوه براین، در این زمینه سوالاتی چون اینکه وضعیت مردمی که قبلا پیش فروش کرده‌اند چه می‌شود؟ چرا خودروساز خودروی ناقص را با کسر قیمت تحویل نمی‌دهد؟ مطرح می‌شود. وی در پایان سخنانش مطرح کرد که تنها راهکار برای بازار خودرو این است که دست دلالان از آن برداشته شود و خودروسازان خودرو را در زمان مشخص تحویل دهند و با مردم صادق باشند.

 

ارسال نظر