بورس جذاب‌تر می‌شود؟

۱۴۰۰/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۳۸۹
بورس جذاب‌تر می‌شود؟

گروه بورس|

شب روز شنبه بود که رییس بانک مرکزی سود بالای 16 درصد را ممنوع کرد و این خبر بازتاب زیادی در حوزه بورس و بازارسرمایه داشت. براساس نظرسنجی‌ها بخش عمده‌ای از سهامداران بورسی تا پیش از این علاقه داشتند سرمایه خود را به بازاری با ثبات همانند بانک وارد کنند که با این کاهش سود اغلب این سرمایه‌گذاران حالتی همچون پیشمانی گرفته‌اند و سعی کردند سرمایه خود را در بازارسرمایه حفظ کنند.

البته باید این نکته را درنظر گرفت که بسیاری از سپرده‌های بانکی پیش از اجرای این مصوبه افتتاح شده‌اند و این نرخ پایین‌تر از 16 درصد برای آنان وجود ندارد در نتیجه هنوز هم می‌توان بخشی از بازارسرمایه را متاثر از سود سپرده‌های بانکی دانست.

به‌طور کلی کاهش نرخ سود بانکی برای بورس یک خبر مثبت است و بنابر آمار موجود دولت توانست در سال ۹۹ حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان در بازار سهام، سهام بفروشد. به این معنی که دولت و وزارتخانه‌های دولتی توانستند در قالب‌هایی همانند عرضه اولیه سهام و صندوق‌های ETF، سهام بفروشند. این عدد برای سال ۱۴۰۰ تقریباً سه برابر یعنی 95 هزار میلیارد تومان مصوب شده است. براین اساس، یکی از لازمه‌های اصلی فروش آن ۹۵ هزار میلیارد تومان سهام این است که بازار سرمایه رونق بیشتری بگیرد تا اعتماد مورد نیاز به بازار سرمایه برگردد. بر همین اساسا بسیاری از صندوق‌ها خریدار این اوراق بودند درنهایت کاهش سود سپرده‌های بانکی می‌تواند یکی از عوامل افزایش قیمت این اوراق در بازار باشد.

مهدی آسیما، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نامه اخیر وزارت اقتصاد به مدیران عامل بانک‌ها گفت: در این نامه آمده است که سود پرداختی به سپرده‌های بالاتر از ۱۶ درصد، هزینه قابل قبول مالیاتی نیست؛ این خبر را می‌توان یکی از موثرترین اقدامات وزارت اقتصاد در راستای حمایت از بازار سرمایه در شرایط کنونی دانست.

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: هر چند که نرخ سود سپرده بانک‌ها (مصوب شورای پول و اعتبار) روی کاغذ تغییری نکرده است، اما در عمل با توجه به اینکه نرخ‌های پیشنهادی توسط بانک‌ها در ماه‌های اخیر، نرخ‌های بالاتر از نرخ‌های مصوب بوده است، این مصوبه انضباط بانکی را بیش از پیش ایجاد خواهد کرد.

مهدی آسیما در ادامه به بررسی اثرات این نامه بر بازار سرمایه پرداخت و گفت: با توجه به حجم بالای انتشار اوراق بدهی در انتهای سال ۹۹ و خرید بخشی از آن توسط صندوق‌های درآمد ثابت همچنین سایر اوراق بدهی موجود در پرتفوی این صندوق‌ها، کاهش در نرخ‌های پیشنهادی سود سپرده‌های بانکی سبب افزایش قیمت این اوراق در بازار خواهد شد و این مورد یک خبر مثبت برای بازار سهام خواهد بود؛ چرا که با افزایش قیمت و کسب بازدهی اوراق موجود در پرتفوی صندوق، نگرانی این صندوق‌ها برای پرداخت سود به دارندگان واحدها کاهش و انگیزه آنها برای خرید سهام در بازار افزایش بسیار زیادی خواهد یافت.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه اغلب سپرده‌های بانکی این صندوق‌ها در زمان قبل از اجرای این مصوبه افتتاح شده‌اند، بنابراین ریسک کاهش نرخ سپرده برای این صندوق‌ها در حال حاضر وجود ندارد. هر چند در صورت عطف به ماسبق نیز برآیند این اتفاقات (کاهش نرخ سود سپرده‌های صندوق در مقابل افزایش قیمت اوراق بدهی) برای صندوق‌های درآمد ثابت مثبت خواهد بود.

این تحلیلگر بازارسرمایه تصریح کرد: از طرف دیگر با کاهش نرخ پیشنهادی سپرده در بانک‌ها، صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند نرخ‌های سود پرداختی به دارندگان واحدهای خود را کاهش دهند، بدون آنکه از جذابیت آنها در بازار کاسته شود؛ بنابراین از این منظر نیز نگرانی و ریسک صندوق‌های درآمد ثابت برای خرید سهام در بازار بسیار کاهش خواهد یافت، چرا که لازم نیست به عنوان مثال نرخ‌های ۲۰ درصد و بالاتر را برای حفظ جذابیت خود پرداخت کنند و صرفا با پرداخت یک درصد بالاتر از نرخ پیشنهادی بانک‌ها جذابیت بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاران خود خواهند داشت. آسیما افزود: از این رو، استقبال از صندوق‌های بادرآمد ثابت نیز نسبت به سپرده بانکی افزایش خواهد یافت و ورود منابع جدید به این صندوق‌ها از طرف سپرده‌ گذاران بانکی (به دلیل پرداخت مقدار کمی نرخ بالاتر و همچنین روزشمار بودن پرداخت‌ها در صندوق‌های با درآمد ثابت) باعث افزایش ارزش دارایی این صندوق‌ها خواهد شد؛ و با توجه به نصاب حداقل ۱۵ درصدی سهام در این صندوق‌ها، حجم بیشتری از منابع این صندوق‌ها به خرید سهام در بازار اختصاص خواهد یافت. وی در پایان تاکید کرد: علاوه بر موارد بالا و اثرات آن بر صندوق‌های درآمد ثابت و به دنبال آن کاهش نرخ سود پرداختی در بازار و افزایش قدرت خرید سهام توسط این صندوق‌ها (خبر مثبت برای بازار سهام)، با کاهش نرخ بدون ریسک هم در بازار پول (سپرده بانکی) و هم در بازار سرمایه (اوراق بدهی و صندوق‌های درآمد ثابت)، نسبت پی بر‌ای بازار سهام نیز افزایش خواهد یافت که برای تقویت تقاضا در بازار بسیار با اهمیت است.

 

ارسال نظر