بازارسهام

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۱۴۶

افزایش ۱۰۸ درصدی ارزش معاملات بورس کالا در سال ۹۹

مرور معاملات سال ۹۹ بورس کالا نشان می‌دهد که جدای از ثبت رکوردهای جدید در حجم و ارزش معاملات به تفکیک محصولات مختلف، ۸ رکورد اصلی در بازار فیزیکی به ثبت رسیده است؛ طی سال گذشته رکورد تاریخی حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی، حجم و ارزش معاملات محصولات صنعتی، حجم و ارزش معاملات پتروشیمی و حجم و ارزش معاملات فرآورده‌های نفتی همگی شکسته شد. همچنین علاوه بر رشد بسیاری از متغیرها، رکورد تاریخی ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی و ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی در سال گذشته نیز جابه‌جا شد. طی دوره مورد بررسی، در بازار فیزیکی بورس کالای ایران بالغ بر ۳۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تن انواع کالا در حالی دادوستد شد که این حجم نسبت به دوره مشابه با رشد ۲۷ درصدی همراه بود. ارزش معاملات نیز با افزایش ۱۲۷ درصدی به رقم ۳۱۲ هزار و ۶۳۵ میلیارد تومان نزدیک شد.از کل کالاهای معامله شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران نزدیک به ۱۲.۷ میلیون تن کالا به صورت سلف فروخته شد و حدود دو میلیون تن کالا نیز به صورت نسیه مورد معامله قرار گرفت و مابقی یعنی بیش از ۱۸.۶ میلیون تن کالا نیز به صورت نقدی خریداری شد و در این بین، حجم معاملات نسیه رشد ۲۲۵ درصدی را نسبت به دوره پیش از آن تجربه کرد. در بخش تالار محصولات صنعتی و معدنی بیش از ۱۳ میلیون و ۷۳۸ هزار تن کالا به ارزشی بالغ بر ۱۶۶ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به سال پیش از آن به ترتیب رشد ۴۲ و ۱۷۱ درصدی را در حجم و ارزش معاملات تجربه کرد. در این تالار حدود ۹.۸ میلیون تن کالا به صورت سلف، ۲۷۹ هزار تن کالا در قالب قرارداد نسیه و ۳.۶ میلیون تن کالا به صورت نقدی فروخته شد که در این بین حجم معاملات سلف و نقدی با افزایش ۲۹.۷ و ۱۰۷.۸ درصدی همراه بود که عمده این حجم و ارزش مربوط به معاملات فولاد بوده است.تالار صنعتی و معدنی بورس کالا در سال ۹۹ معامله ۱۲ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۲۳۲ تن فولاد به ارزش ۱۳۰ هزار میلیارد تومان را تجربه کرد که ۹۰.۵ درصد از کل معاملات این تالار را به لحاظ حجم و ۷۸.۸ درصد از نظر ارزش را به خود اختصاص داده است. حجم معاملات فولاد در سال گذشته رشد ۳۶.۸ درصدی را شاهد بود و ارزش معاملات آن هم با رشد ۱۹۵ درصدی همراه بوده است.بورس کالای ایران در سال گذشته میزبان دو بازار و تحویل جدید بود، بازار اول به آغاز تابلوی معاملات املاک و مستغلات در بازار فیزیکی اختصاص داشت که با فروش سه باب ملک، ارزش این معاملات به ۳۲میلیارد و ۶۴۵میلیون تومان رسید. معاملات مناقصه نیز بازار جدید دیگری بود که در سال ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد تا با معامله ۲۰ هزار عدد کنتور برق ارزش ۶ میلیارد و ۷۱۵ میلیون تومانی در این حوزه ثبت شود.

افزایش بازدهی بورس نسبت به بازارهای موازی

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: مطابق با پایان هر سال (۲۹/ ۱۲) که سود شرکت‌ها شناسایی می‌شود، در فروردین و اردیبهشت ماه سال جدید، بازار سرمایه به‌طور معمول با روندی مثبت همراه است. اما سال جدید با انتخابات ریاست‌جمهوری همراه است و فضای انتخاباتی در کشور وجود دارد. شهریورماه سال جاری نیز، سکان‌دار جدید دولت مشخص خواهد شد. وی افزود: به نظر من در سه یا چهار ماه پیش‌رو (خرداد تا شهریورماه سال جاری)، بازار سرمایه با حرکت و نوسانات زیادی همراه نیست. اما از مهرماه، بازار سهام به روند مثبت باز خواهد گشت. اگرچه پیش‌بینی من این است که این روند مثبت، ۴۰ تا ۶۰درصد بازدهی برای بورس خواهد داشت و رشد شتابان سال ۹۹ برای آن قابل تصور نیست. این کارشناس بازار سرمایه درخصوص موضوع دامنه نوسان تصریح کرد: حذف یا اعمال دامنه نوسان در شرایطی که بازار سهام مثبت است، تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند. صفاری درمورد بازدهی بازار سرمایه درمقایسه با سایر بازارهای موازی اظهار داشت: من فکر می‌کنم که بازدهی بازار سهام نسبت به دیگر بازارهای موازی مانند دلار، مسکن و... بیشتر است. اگرچه در سال جدید بیش از ۴۰ یا ۵۰درصد تورم را شاهد خواهیم بود و به دلیل اینکه بورس تنها بازاری است که تورم را پوشش می‌دهد، تا مدت زیادی این بازار با بازدهی بیشتری همراه خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: صنایع صادرات محور و سود محور در سال جاری با استقبال بیشتری از سوی سرمایه‌گذاران مواجه خواهند شد. اما سرمایه‌گذاران باید به این موضوع نیز توجه کنند که سال ۱۴۰۰، سال شوک سیاسی است و تحولات سیاسی، بازتاب‌ها، عکس‌العمل‌ها و... ریسک زیادی را وارد خواهند کرد.

بررسی چشم‌انداز بورس در مجلس

سید محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به برگزاری جلسات کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس طی هفته جاری در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه (۱۵ و ۱۷ فروردین ماه) گفت: چشم‌انداز بازار سرمایه، روز گذشته در جلسه این کمیسیون با حضور دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی و دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی می‌شود. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: در جلسه روز یکشنبه وضعیت اقتصادی با محوریت وضعیت درآمدهای کشور هم با حضور بذرپاش، رییس دیوان محاسبات کل کشور بررسی خواهد شد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: همچنین در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با حضور نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه به بررسی عملکرد منابع و مصارف (دریافت‌ها و پرداخت‌ها) قانون بودجه سال ۹۹ و اقدامات به عمل آمده جهت اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و نحوه ادامه اجرای طرح‌های مشارکت عمومی - خصوصی خواهیم پرداخت.

 

ارسال نظر