اخبار

۱۴۰۰/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۰۶۸

برخورد هیجانی در فروش به نفع سهامداران نیست

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد با اشاره به برنامه‌های بورسی در سال 1400 اظهار داشت: رییس سازمان بورس در همین چند روز سال 1400 دو بار در برنامه تلویزیونی حضور یافت و به تفصیل درباره شرایط بازار سرمایه صحبت کرد. در آغاز سال جدیدتمام متغیرهای متاثر در بورس، شرایط پایداری را نوید می‌دهند.وی ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که با توجه به متغیرهای بنیادین باید به روند منتهی به پایداری در بازار سرمایه برسیم و باید به مولفه‌هایی که به پایداری در بازار سرمایه کمک می‌کنند دست یابیم.وزیر اقتصاد با اشاره به افزایش نرخ بهره‌برداری در بنگاه‌های اقتصادی گفت: خوشبختانه نرخ بهره‌برداری اسمی در حال افزایش است که این موضوع اثر مثبت برروی بنگاه‌ها می‌گذارد و باعث بهبود شرایط آنها در بورس خواهد شد.دژپسند با توصیه به فعالان بازار سرمایه تاکید کرد: اقتضای فعالیت در بازار سرمایه محاسبه‌گری است و رفتارهای هیجانی به ویژه برخورد هیجانی در فروش به نفع سرمایه‌گذاران و سهامداران نیست. سهامداران باید بدانند که علاوه بر قیمت، سود هم برای آنها دارد و همه سهامداران از سود مجامع برخوردار می‌شوند.امیدواریم زمینه اجرایی برای مولفه‌های پایداری بورس فراهم شود. این مقام مسوول همچنین درباره آخرین وضعیت ترخیص کالا در گمرکات اظهار داشت: خوشبختانه مدت‌زمان ترخیص در گمرک به‌شدت کاهش یافته و امروز گمرکات کشور به تجهیزات مدرن مجهز هستند و دیگر بررسی‌ها توسط نیروی انسانی انجام نمی‌شود و این روندها با استفاده از تجهیزات انجام می‌شوند.دژپسند تاکید کرد: اگر تامین ارز صورت گرفته باشد و واردکننده دارای ثبت سفارش باشد و تاییدیه وزارت بهداشت و سازمان استاندارد در اختیار باشد، کالا در کوتاه‌ترین زمان ترخیص می‌شود که در ترخیص یکسره حتی در 24 ساعت هم عملیات ترخیص انجام شده است.در سال تولید و پشتیبانی تولید باید گمرکات در سه مولفه این شعار را محقق سازد؛ اول تسهیل واردات مواد اولیه، دوم تسهیل صادرات برای اینکه بازار برای تولیدات داخلی ایجاد شود و سومین مولفه هم ممانعت از قاچاق است.

تاثیر EPS‌ها بر روی بازارسرمایه

علیرضا تاجبر، کارشناس بازارسرمایه در مورد بازگشت پیش‌بینیEPS‌ها به صورت‌های مالی گفت: در کل بازگشت پیش‌بینیEPS‌ها به صورت‌های مالی کار درستی و مبتنی بر نظر خبرگان بازار نیست اما دلیل حذف پیش‌بینیEPS‌ها از صورت‌های مالی این است که انحراف EPS‌هایی که محقق می‌شوند با EPS‌های پیش‌بینی شده اختلاف بسیار داشت، برای همین موضوع نماد‌ها به مدت طولانی بسته می‌شدند.در آن زمان کارکرد اصلی بورس نقد شوندگی تشخیص داده شد و شفافیت را در اولویت دوم گذاشتند و ترجیح دادند که پیش‌بینی‌ها منتشر نشوند و در ازای آن نقد شوندگی بازار بالا برود زیرا دیگر شرکتی به خاطر پیش‌بینیEPS‌ها نمادش بسته نمی‌شد. این کارشناس در پاسخ به این پرسش که بعضی شرکت‌ها پیش‌بینی کمتر از حد معمول داشتند، آیا این پیش‌بینی‌ها به نفع مدیران است، اظهار کرد: در دو سال گذشته در جهت افزایش نقد شوندگی مسوولان شفافیت را در اولویت دوم و نقد‌شوندگی را در اولویت اول قرار دادند، اما در حال حاضر این پیش‌بینی‌ها به صورت‌های مالی برگشته‌اند این در حالی است که پارامتر‌های اقتصادی کشورمان اصلا ثبات ندارند و نامتعادل هستند.این نکته قابل توجه است که بازار ما بر پایه کامودیتی است و از نوسانات کامودیتی‌ها متاثر می‌شود ولی از آن طرف چیز‌هایی که در دوسال گذشته ثبات نسبی داشته الان بسیار بی‌ثبات است، مانند نرخ بهره، دلار، میزان صادرات کشور که براساس با مراودات با کشور‌های تعیین می‌شود.

بورس‌های جهانی به پرواز درآمدند!

دریک هالپینی، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در بانک میتسوبیشی گفت: به‌طور کلی هنوز ریسک‌های زیادی در بازارهای مالی وجود دارند که روند معاملات را دست کم تا نیمه نخست امسال تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. وضعیت کرونا هنوز مایه نگرانی بزرگی است به ویژه آنکه هنوز نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که واکسن‌های موجود در برابر گونه‌های جهش یافته ویروس هم کارایی بالای خود را حفظ کرده‌اند. اینکه تنش‌های ژئوپلتیکی تا چه حد مناسبات تجاری را تحت تاثیر قرار دهند هم مهم است. در بورس امریکا و وال استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۵۲ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۳۳ هزار و ۱۵۳.۲۱ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۱.۱۸ درصد افزایش تا سطح ۴۰۱۹.۸۷ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکایعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۷۸ درصد جهش در سطح ۱۳ هزار و ۴۸۰.۱۱ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۳۳ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۶۷۳۷.۳۰ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۶۶ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۱۰۷.۱۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با پیشروی ۰.۵۵ درصدی در سطح ۶۱۰۲.۹۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۰۳ درصد پایین رفت و به ۸۵۷۷.۶۰ واحد رسید. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵ " بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۷۲ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۳۸۸.۸۷ واحدی بالا رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۱.۹۷ درصد بالا رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۹۳۸.۷۴ واحد بسته شد. در چین شاخص«شانگهای کامپوزیت» جهش ۱.۲۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۱۱۰.۷۸ واحد بسته شد.

 

ارسال نظر