بازارسرمایه

۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۵۱۴

همگانی شدن مکانیزه سهام  برای دریافت کارت اعتباری

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با اعلام اینکه «امکان توثیق مکانیزه سهام، جهت دریافت کارت اعتباری و تسهیلات بانکی برای تمام سهامداران فراهم شد»، گفت: مجوز استفاده از امکان توثیق مکانیزه سهام جهت دریافت کارت اعتباری و تسهیلات بانکی، پیش از این تنها برای مشمولان سهام عدالت راه‌اندازی شده بود و به تازگی هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، مجوز استفاده از این امکان را برای سایر سهامداران نیز صادر کرد. فهیمی توضیح داد: تمامی بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری قادر خواهند بود با استفاده از زیرساخت توثیق مکانیزه سهام در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، امکان وثیقه سهام بدون مراجعه حضوری و مدارک کاغذی را برای مشتریان خود فراهم کرده و نسبت به ارایه کارت اعتباری یا تسهیلات به مشتریان خود اقدام کنند. وی افزود: بانک‌های عامل بر اساس برنامه زمان‌بندی و میزان منابع در اختیار خود می‌توانند از این روش استفاده کنند. فهیمی خاطرنشان کرد: سهامداران بورس هم قادر خواهند بود به جای فروش سهام جهت تامین نقدینگی مورد نیاز خود از کارت‌های اعتباری و تسهیلات اعطایی بانک‌ها استفاده کنند و مدت زمان بیشتری برای مدیریت فروش سهام خود در اختیار داشته باشند.

سهام یک میلیون تومانی  برای متولدان سال ۱۴۰۰

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح روز دوشنبه و در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه در بخش هزینه‌ای با پیشنهاد محسن زنگنه درخصوص الحاق یک بند به تبصره ۲ ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند که براساس آن دولت مکلف است به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می‌شود، ۱۰ میلیون ریال از محل یک درصد یک دوازدهم هزینه‌های شرکت‌های دولتی را به صورت ماهانه کسر و پس از واریز ردیف خاص صرفاً جهت خریداری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد. سازوکار اجرایی از جمله خانوارها، مشمول نحوه خرید و انتخاب صندوق و هزینه‌های مرتبط به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران برسد.

درباره کتاب «نقش مالی رفتاری در بهبود مدیریت سرمایه‌گذاری»

کتاب « نقش مالی رفتاری در بهبود مدیریت سرمایه‌گذاری» نوشته توماس هوارد و جیسون ووس ترجمه ایوب گودرزی در ۲۲۶ صفحه توسط انتشارات چالش منتشر شده است. در این کتاب شما با معادلات ریاضی و نظریه‌های مختلف کلاسیک برای سهام مناسب سروکار نداشته بلکه قرار است یاد بگیرید که در برخورد با مسائل مالی چگونه از روانشناسی ذهن خود استفاده کنید تا انتخاب درستی داشته باشید. «دیوانگی است که فکر کنیم انسان‌ها همیشه منطقی عمل می‌کنند» جمله‌ای معروف از آقای ریچارد تالر از بنیان گذاران علم رفتاری است. این جمله را می‌توان خلاصه تمام روانشناسی انسان دانست. انسان‌های به ظاهر منطقی همواره تلاش می‌کنند بر خوردشان با مسائل مختلف را بر اساس محاسبات منطقی و از پیش تعیین شده انجام دهند که گاهی مواقع با شکست مواجه می‌شوند علت آن را ناتوانی خود در ارزیابی مساله مورد نظر می‌دانند؛ در حالی که به عقیده اکثر محققین در حوزه علوم رفتاری اینکه شما رفتار خودتان را درست انجام دهید بخشی از حل مساله است و بخش عمده آن رفتار دیگر انسان‌ها در مواجهه با آن مساله است که روی انتخاب و تصمیم نهایی تان اثرگذار است.

الزامی برای تسویه اعتبارات  تا پایان سال نیست

سید روح‌الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار از نبود الزام برای تسویه اعتبارات مشتریان کارگزاری‌ها تا پایان سال خبر داد و عنوان کرد که نه در قوانین وضع شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار و نه در قراردادها و ضوابط کانون کارگزاران، الزامی برای تسویه اعتبارات کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه تا پایان سال مالی وجود ندارد.  این مقام مسوول ادامه داد: طبق مقررات موجود در بازار سرمایه، کارگزاری‌های فعال در بازار الزامی برای تسویه اعتبارات خود در پایان سال مالی ندارند. بنابراین هر شرکت کارگزاری در صورت تمایل می‌تواند تصمیم به تسویه اعتبارات مشتریان خود بگیرد یا مهلت بیشتری برای در اختیار داشتن اعتبارات، به آنها دهد. وی در ادامه با اشاره به قوانین مربوطه، تصریح کرد: در واقع نه در قوانین وضع شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار و نه در قراردادها و ضوابط کانون کارگزاران، الزامی برای تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها وجود ندارد. در این راستا شرکت کارگزاری می‌تواند با توجه به شرایط بازار سهام و همچنین وضعیت اختصاصی خود، مهلت بیشتری برای تسویه اعتبارات قائل شود. میرصانعی در پاسخ به این سوال که این موضوع چه تاثیری بر روند بازار سرمایه خواهد داشت، گفت: طبیعتا هر چقدر میزان تسویه اعتبارات بیشتر باشد، یعنی عملا مشتریان موظف هستند برای بازپس دادن این اعتبارات به فروش سهام خود اقدام کنند. به این ترتیب هر چه میزان تسویه اعتبارات بالاتر باشد، عرضه سهام تشدید شده و روندی قیمتی سهام را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این امر سبب می‌شود تا فشاری از سمت عرضه به بازار سهام ایجاد نشود.

 

ارسال نظر