بورس

۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۸۵۹

حقوق سهامداران  خط قرمز سازمان بورس است

محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس در نشست با مدیران فولادی کشور گفت: شما مدیران صنعت فولاد کشور، وکیل میلیون‌ها سهامدار عدالت هستید و باید از حقوق آنها دفاع کنید که خوشبختانه این اراده و رویکرد برقرار شده است. تقریبا ٩٠ درصد جمعیت کشور بطور مستقیم و غیرمستقیم باسهام عدالت در ارتباط هستند و قطعا باید از منافع آنها دفاع کرد. او افزود: از شما تولیدکنندگان فولاد کشور می‌خواهیم در راه توسعه بازار سرمایه و ایجاد رقابت در بازار به ما کمک کنید چون قطعا شفافیت و رقابت به توسعه شما نیز کمک می‌کند؛ از سوی دیگر شما وکیل میلیون‌ها سهامدار هستید تا حق آنها اجحاف نشود که این مسوولیت سنگینی است. دهقان دهنوی اظهار داشت: ما به عنوان متولیان بازار سرمایه از شما تولیدکنندگان می‌خواهیم افق‌های پیش روی تولید و توسعه شرکت خود را برای سهامداران شفاف‌سازی کنید تا ارزندگی شرکت‌های فولادی برای سهامداران نمایان شود. به گفته وی، برنامه‌های اصلی سازمان بورس اوراق بهادار برای تکمیل فرایندها و بوروکراسی‌های صنعتی این است که در ابتدا یک میز برای گروه‌های معدنی و فلزی تشکیل شود تا فرصت بیشتری برای بازنگری و بررسی دستورالعمل‌ها و مقرارت داشته باشیم و با دید بازتری خواسته‌ها را محقق کنیم.

دهقان دهنوی در ادامه به بورس کالا اشاره کرد و افزود: بورس کالای ایران در ماهیت خود یک پلتفرم معاملات است و این بستر معاملات، تعیین‌کننده قیمت نیست بلکه مکانی را فراهم کرده است که قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا کشف شود؛ بنابراین هر گونه اعمال دستوری قیمت در بورس کالای ایران یعنی انحراف قیمت و ضربه زدن به اقتصاد کشور. او تاکید کرد: هر گونه دخالت در قیمت کالاها از جمله فولاد در بورس، شفافیت را کاهش می‌دهد و عدالت را نقض می‌کند؛ از این رو سازمان بورس براساس قانون، اجازه قیمت‌گذاری دستوری را نمی‌دهد که خوشبختانه تعامل بسیار مطلوبی با وزارت صمت و شخص وزیر صمت ایجاد شده است. رییس سازمان بورس با تاکید بر اینکه اهداف وزارت صمت و سازمان بورس، یکی است و همگی به دنبال توسعه صنعت فولاد و کنار رفتن فضای مه آلود در اقتصاد هستیم، گفت: هفته گذشته با معاون جدید معدنی وزیر به مجلس رفتیم و خوشبختانه مسیری روشن و اتفاق‌های مثبتی در حوزه فولاد در حال تحقق است. او افزود: چشم‌انداز بازار فولاد در کشور بسیار درخشان است بنابراین به همت تلاش‌های زیادی که در دست اجراست، تمام اقدامات انجام خواهد شد تا تمام زنجیره فولاد کشور در بورس کالای ایران عرضه شود. 

ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز در این نشست با اعلام این خبر که چادرملو ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن برای تامین نیاز واحدهای فولادی به ویژه ذوب آهن به صورت حراج باز در بورس کالا عرضه خواهد کرد گفت: ذخایر خوبی در حال اکتشاف داریم و این خبر را به محض اطلاعات بیشتر در اختیار سهامداران خود قرار خواهیم داد. در تصمیم‌گیری‌ها باید یک تعامل همه‌جانبه میان وزارت صمت، بورس و شرکت‌های تولیدکننده شکل بگیرد تا مسائل به نحو احسن حل و فصل شود. تقی‌زاده تصریح کرد: برای همکاری بیشتر با مجموعه بازار سرمایه و بورس کالا آمادگی کامل داریم و از هر گونه اقدامی که به حمایت از سرمایه‌های مردم در بورس منتهی شود دریغ نخواهیم کرد. وی با بیان اینکه تولیدات چادرملو فراتر از برنامه سال جاری است و تولید شمش شرکت نیز ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت، گفت: تحریم نه در توسعه و نه در طرح‌ها توقف ایجاد نکرده و تنها بخشی از هزینه‌ها را افزایش داده است و در واقع شرایط صنعت فولاد و معدن کشور بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود.

فولادی‌ها به دنبال بستری شفاف

رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در این جلسه گفت: همیشه نیاز به ایجاد بازاری متشکل و سازمان یافته برای تقابل آزاد عرضه و تقاضا و دستیابی به اثرات مثبت در کشور احساس شده و بورس کالا توانسته فضایی را به وجود آورد که از التهابات بازار فولاد کاسته شود. 

او با بیان اینکه براساس تاکید سایر مدیران فولادی باید در تصویب طرح تنظیم فولاد در مجلس تامل شود تا این طرح چوب لای چرخ صنعت فولاد نگذارد، گفت: شفاف‌سازی به بازار فولاد خیلی کمک می‌کند و باید تاکید شود که فولادی‌ها به هیچ عنوان به دنبال رانت در زنجیره فولاد نیستند و تنها خواستار کار کارشناسی از سوی مسوولان هستند؛ بنابراین دو وزارت خانه اقتصاد و صمت بهتر است در این راستا گام بردارند.

دستورالعمل تضامین  اجرایی می‌شود

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان این نشست از تلاش همه‌جانبه رییس سازمان بورس، مدیران فولادی و وزارت صمت در جهت بهبود فرایندها در حوزه مبادلات بازار فولاد قدردانی کرد. سلطانی نژاد با اعلام این خبر که دستورالعمل تضامین در بورس کالا در حال نهایی شدن است گفت: با اجرایی شدن این دستورالعمل، بسیاری از مشکلات تضامین شرکت‌ها برای فعالیت در بورس کالا برطرف می‌شود. وی همچنین در پایان اظهار داشت: هدف دکتر دهقان از همان ابتدای حضور در سازمان بورس، هم افزایی در حوزه فولاد بوده است که قطعا بحث شیوه نامه و اصلاح آن را با هماهنگی وزارت صمت نهایی خواهیم کرد و باید اعلام شود که هم‌اکنون اختلاف نظری میان بورس و وزارت صمت وجود ندارد و شرایط برای ثبات و پایداری شرایط بازار مهیا است.

 

ارسال نظر