بازارسرمایه

۱۳۹۹/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۶۲۱

دولت و مجلس مجاز به دخالت در بورس نیستند

غلامرضا مصباحی‌مقدم، گفت: دولت، مجلس یا هر قدرت دیگری، مجاز به دخالت در بورس نیستند، زیرا اصولاً، بورس یک سازمان غیردولتی است و شرکت‌های بورسی نیز اعم از دولتی و غیردولتی؛ زیرنظر این نهاد ناظر هستند و از نظر حقوقی هم سازمان بورس مجوز نظارت بر عملکرد شرکت‌ها را دارد. وی افزود: قانون‌گذاری حق قوه مقننه است، اما این حق، مجوز ورود نمایندگان مجلس به حوزه اجرای قوانین را نمی‌دهد. قانون، حق نظارت نمایندگان بر بازار سرمایه را به طرح «سوال» از وزیر اقتصاد، محدود کرده و آنان مجاز نیستند، برای نظارت مستقیم بر بازار سرمایه، وارد عمل شوند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، هشدار داد: هر مداخله‌ای در بازار سرمایه به زیان مردم است، فرقی نمی‌کند موضع‌گیری‌ها و سخنان غیرکارشناسی یا دخالت‌ها از سوی کدام قوا صورت گیرد، زیرا در نهایت، زیان‌دیدگان آن سهامداران خواهند بود. به گفته وی، طبق قانون، اگر کسی شکایتی از عملکرد بازار سرمایه دارد، باید شکایت خود را در نهاد ناظر یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری کند. مصباحی مقدم تأکید کرد: اگر بورس دارای استقلال عمل شود، بهترین مکان برای تأمین مالی و سرمایه‌گذاری خواهد بود و همچنین برای عرضه کالاها نیز نسبت به سایر بازارها، اولویت و اهمیت بالاتری خواهد داشت. بنابراین مداخله دولت و مجلس در بازار سرمایه هیچ توجیهی ندارد. وی با بیان اینکه بورس، بازاری مبتنی بر رقابت آزاد عرضه و تقاضا برای کشف قیمت‌های لحظه‌ای است، ادامه داد: هرگونه مداخله یا ایجاد محدودیت با ماهیت و ماموریت بازار سرمایه در تعارض جدی است. به گفته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سازمان بورس نیز باید اطلاع‌رسانی به‌روز داشته باشد و ضمن فرهنگ‌سازی موثر، مردم را آموزش دهد تا کسانی که وارد این بازار می‌شوند با قواعد این بازار آشنایی لازم داشته باشند. زیرا اگر مردم به ماهیت بازار و قوانین حاکم بر آن اشراف داشته باشند، تحت تأثیر مداخلاتی که منشأ قانونی نیز ندارد برای ماندن یا رفتن از بازار سرمایه تصمیم نمی‌گیرند. مصباحی مقدم در توصیه‌ای خطاب به مردم گفت: اصولاً، ورود به بازار برای افرادی که با بورس ناآشنا هستند، باید از طریق واسطه‌هایی مانند سبدگردان‌ها، مشاوران و متخصصان بورس یا صندوق‌های بورسی انجام شود. تا با استفاده از تخصص این ابزارها و بازوها، زیانی متوجه سهامداران حقیقی خرد نشود و بتوانند از سرمایه‌گذاری‌شان بهره مناسبی داشته باشند.

ضرورت وجود مشوق برای ورود غیرمستقیم سهام اولی‌ها 

علی سعیدی، عضو سابق هیات‌مدیره سازمان بورس با بیان اینکه جذب سهامداران خرد به بورس، نیازمند سیاست‌گذاری منسجمی است، گفت: سازمان بورس در دوره ریاست دکتر محمدی، مجموعه‌ای از سیاست‌ها را پیشنهاد داد، اما به علت وجود مخالفت‌هایی، این پیشنهادها اجرایی نشد. سعیدی اضافه کرد: در اکثر بورس‌های پیشرفته، ورود و خرید و فروش سهام افراد، راحت نیست؛ به همین دلیل تازه‌واردها را مجاب یا ترغیب می‌کنند که از گذرگاه صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا انعقاد قرارداد با متخصصان و شرکت‌های سبدگردان وارد بورس شوند. در همین راستا، سازمان بورس نیز درصدد سیاست‌گذاری‌هایی با محوریت ایجاد محدودیت برای ورود سهام اولی‌ها و البته لحاظ مشوق برای ورود غیرمستقیم آنان به بازار بود، اما وجود مداخلاتی، اجازه اجرایی شدن این راهکار را نداد. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: هم‌زمان با دعوت سهامداران به صبر و عملکرد سنجیده‌تر و نیز تشویق مردم به انتقال پول خود، به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سهمی، لازم است سازمان بورس هم برای این جابه‌جایی تسهیلاتی را در نظر بگیرد. بطور مثال، در زمان صعود بازار، سهمیه‌هایی که برای عرضه‌های اولیه داده می‌شود، صرفاً، به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعلق گیرد و کارمزدها، از معافیت‌هایی برخوردار شوند تا به ‌تدریج، انگیزه پیوستن مردم به صندوق‌ها سیر صعودی پیدا کند. به گفته وی، الان، گزارش‌های شرکت‌ها، نشان می‌دهد که وضع اغلب آنها مطلوب است، اما ارزش سهامشان، در شیب نزولی قرار دارد؛ بنابراین، اتفاقات فعلی بازار سهام با واقعیت وضعیت موجود شرکت‌ها، فاصله گرفته است. عضو سابق هیات‌مدیره سازمان بورس در پایان افزود: سال‌ها افرادی را مشاهده کردیم که در قیمت‌های بالا سهام خریدند و با فروش در قیمت‌های پایین، ضرر کردند؛ درحالی که اگر مدتی صبر می‌کردند دوباره شرایط معمولی و سهم‌ها، پربازده می‌شد. امروز هم، قطعاً، زمان مناسبی برای فروش سهام نیست. تجربه نشان داده است، معمولاً، روزی که عموم مردم خریدار سهام هستند، روز مناسبی برای خرید نبوده و روزی که اکثر مردم، سهم خود را می‌فروشند، وقت مناسبی برای فروش نیست.

مالیات نیم درصدی سهام تغییر نمی‌کند

امید علی پارسا، رییس سازمان امور مالیاتی درباره مالیات نیم درصدی بر نقل و انتقال سهام سال آینده گفت: این نرخ در سال آینده تغییری نخواهد کرد؛ چرا که تاکنون بحثی در این خصوص مطرح نشده و اگر اقدامی هم انجام شود به منظور تقویت بورس خواهد بود. وی افزود: واگذارکننده سهام به این دلیل که از این واگذاری درآمد کسب می‌کند، باید این نوع مالیات را پرداخت کند. از هر مبادله سهام و سهم‌الشرکه مالیات مقطعی به میزان ۴ درصد ارزش اسمی آنها وصول می‌شود و وجه دیگری مطالبه نخواهد شد. پارسا ادامه داد: ادارات ثبت یا دفاتر اسناد رسمی باید در موقع ثبت تغییرات یا تنظیم سند انتقال، گواهی پرداخت مالیات متعلقه را اخذ و ضمیمه پرونده کنند. وی افزود: دولت تاکنون توانسته بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان از طریق مالیات‌های کسب شده از بازار سرمایه درآمد کسب کند.

 

ارسال نظر