برنامه واگذاری سرخابی‌ها در وزارتخانه

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۸۸

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان بعد از جلسه هماهنگی خصوصی ‌سازی استقلال و پرسپولیس که در وزارت اقتصاد برگزار شد، گفت: بعد از سال‌ها انتظار، اصل 44 قانون اساسی در فوتبال و ورزش ایران صورت اجرایی ادامه پیدا می‌کند و خوشحالم که این کار با مشارکت گسترده و موثر دولت، به خصوص وزارت اقتصاد و سازمان‌های خصوصی‌سازی و بورس و همکاری خوب مدیران عامل و هیات مدیره دو باشگاه سرخابی صورت می‌گیرد. وزیر ورزش و جوانان با اشاره به جلسه موثر دو وزارتخانه برای نهایی شدن مراحل واگذاری سرخابی‌ها اظهار داشت: با خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس، سهم مردم در اداره فوتبال ایران به رسمیت شناخته می‌شود و از انحصار خارج شدن مالکیت این دو تیم، حتما منجر به افزایش کمیت و کیفیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس خواهد شد. وی گفت: از روزی که مسوولیت ورزش را بر عهده گرفتم، برنامه مهم من و تیم مدیریتی همراهم، واگذاری استقلال و پرسپولیس و بهره‌وری مناسب از منابع مدیریتی و مالی کشور و مردم بود. سلطانی‌فر درباره نتایج واگذاری این دو باشگاه ورزشی افزود: ثمرات بسیاری از تصمیمات زیربنایی تیم مدیریتی دولت تدبیر و امید از خصوصی سازی سرخابی‌ها را در آینده ورزش و فوتبال کشور خواهید دید و قطعا نگاه ما ملی و بلندمدت و مبتنی بر یک برنامه و درک صحیح از مشکلات ورزش و فوتبال کشور است و اجازه نخواهیم داد دور باطل مشکلات استقلال و پرسپولیس تکرار شود.

     قصه تکراری سرخابی‌ها 

برای عرضه  در بورس

از ابتدای سال جاری تا کنون خبر‌های مختلفی در خصوص عرضه اولیه سرخابی‌ها در بازار سرمایه شنیده می‌شود و در مقایسه با سه سال گذشته این عرضه وارد فاز جدیدی شده است که حتی رییس سابق سازمان خصوصی‌سازی در تابستان اعلام کرده بود استارت واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس تا مردادماه زده می‌شود، در این میان وزیر ورزش و جوانان نیز مدت‌هاست از عرضه اولیه سهام پرسپولیس و استقلال در بازارسهام می‌گوید که با اما و اگرهای بسیار فراوانی روبه رو شده است. مسعود سلطانی‌فر هم درخصوص این عرضه و واگذاری نظر مثبتی دارد و می‌گوید بین صاحب نظران اقتصادی، ورزشی و مدیران کشور و دولتی‌ها اجماع بسیار خوبی وجود دارد اما؛ این موضوع در حالی است که پیشکسوتان این دوتیم نظرهای متفاوتی دارند و براین باورند که واگذاری و عرضه نمایشی گره‌ای از مشکلات سرخابی‌ها باز نمی‌کند ولی شواهد حاکی از آن است که وزیر ورزش عزم خود را برای واگذاری استقلال و پرسپولیس در بورس جزم کرده تا این عرضه در زمان سکان داری این وزیر رخ دهد. سلطانی‌فر نیز وعده وعیدهایی در خصوص عرضه سرخابی‌ها به مردم می‌دهد و از هواداران این دو تیم درخواست می‌کند که پس از عرضه در بورس به صورت همگانی این گروه از سهام را خریداری کنند. این درحالی است که قراربود آبان ماه سال جاری نخست مجمع پرسپولیس و پس از آن مجمع استقلال برگزار شود اما؛ هنوز خبری از برگزاری مجمع این دو تیم نیست و حتی زمانی برای برگزاری مجامع آنها مشخص نشده است. تقریبا چندماه پس از روی کار آمدن مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان، او مهم‌ترین برنامه خود را واگذاری تیم‌های پرطرفدار استقلال و پرسپولیس اعلام کرد و با وجود اینکه بازیکنان و پیشکسوتان سرخابی در خصوص این واگذاری و عرضه همچنین دخالت‌های دولت در امور تیم شان انتقاد داشتند اما؛ وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به منتقدان برای واگذاری این عرضه پرحاشیه اعلام کرد: بعد از خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس، دولت و وزارت ورزش و جوانان دخالتی در اداره دو تیم نخواهند داشت و عمدتا به صورت ارشادی با تشویق سرمایه‌گذاران حمایت خود را برای پایدار شدن روند خصوصی‌سازی دو تیم به صورت مشروط و موقت ادامه می‌دهد و به مرور و با زمان‌بندی این حمایت‌ها کاهش می‌باید تا این دو باشگاه به خود متکی شوند اما؛ براساس گفته صاحب نظران و کارشناسان، روند منفی بازار سرمایه از میانه‌های مردادماه وشیوع بیش از حد کووید-19 ممکن است مشکلاتی در این عرضه پیش روی آورد.

  استقلال و پرسپولیس در راه تالار شیشه ای

جعفر سمیعی مدیرعامل باشگاه پرسپولیس درباره واگذاری استقلال و پرسپولیس و آثار ناشی از آن در فوتبال و ورزش کشور گفت: تلاش‌های سه ساله و در واقع شهامت و درایت وزیر و وزارت ورزش و جوانان برای واگذاری سرخابی‌ها ارزشمند و ستودنی است. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس گفت: واگذاری استقلال و پرسپولیس احترام به خواست مردم و آینده‌دار کردن این دو باشگاه از مسیر فراهم کردن امکان نظارت بیشتر آنها بر امور این دو باشگاه به عنوان سرمایه ملی است. وی گسترش مشارکت و نظارت مردم را نتیجه مهم این تصمیم دولت و کشور با تلاش‌های بی‌وقفه وزیر ورزش و جوانان دانست و تصریح کرد: خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس امیدهای بخش خصوصی را برای مشارکت در امور کشور بالا می‌برد، ضمن اینکه دو تیم از بن‌بست‌های مالی و مدیریتی دوره‌های گذشته خارج می‌شوند و با رفع تنگناهای مدیریتی و غیرلازم دولتی، بازدهی مدیریتی و عملکردی بهتری را از آنها در آینده انتظار داریم. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس خاطرنشان کرد: واگذاری و خصوصی شدن پرسپولیس به عنوان یک استراتژی توسعه فوتبال و ورزش از سال‌های گذشته مطرح بوده و اکنون به مرحله اجرا رسیده است، ولی تضمین موفقیت آن نیازمند یک تلاش همه‌جانبه ملی است و باید از طریق مشارکت عمومی مردم با تجدیدنظر در روش برنامه‌ریزی و اجرا، مدیریت نوین آنها مطابق با ضرورت‌های جدید فوتبال و ورزش کشور تحقق پیدا کند. سمیعی اعتماد و اعتقاد به بخش خصوصی را عامل مهم موفقیت در پروسه خصوصی شدن دو باشگاه دانست و افزود: دولت و وزارت ورزش و جوانان با این واگذاری و سبک کردن بار اجرایی خود در حقیقت به بخش خصوصی کمک می‌کنند تا نقش مهم خود را در کلیه فعالیت‌های اجتماعی از جمله ورزش برعهده گیرد و من تصویر بلندمدت خصوصی شدن پرسپولیس را برای ورزش و فوتبال کشور مثبت می‌بینم.


 

ارسال نظر