فرش سبزبورس برای سهامداران

۱۳۹۹/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۵۲۰

روز گذشته شاخص کل بازار سرمایه با 23 هزار و 548 واحد افزایش رقم یک میلیون و 390 هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با 6399 واحد افزایش در رقم 401 هزار و 531 واحد ایستاد. معامله‌گران نیز یک میلیون معامله به ارزش 166 هزار و 337 میلیارد ریال انجام دادند. شاخص فرابورس هم با 371 هزار و 96 واحد افزایش رقم 17 هزار و 322 واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار 791 هزار معامله به ارزش 60 هزار و 517 میلیارد ریال انجام دادند. حقیقی‌ها تقربیا 150میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد 19هزار و 290میلیارد تومان بود، حقیقی 89درصد معادل با 17هزار و 180میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان یک درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی‌ها در گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «زراعت و خدمات وابسته» و «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» رقم خورد و حقوقی‌ها نیز خریدار سهام در گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «خودرو و ساخت قطعات» بودند. در روزگذشته بازار افزایش سهام حقیقی‌ها در 164 نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در 101 نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول هزار و 290میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم هزار و 16میلیارد تومان بود.

ارزش سهام عدالت درمقایسه با آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، 2.2 درصد معادل با 252هزار تومان افزایش یافت و ارزش سبد سهام 532هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به 11 میلیون و 464هزار تومان و 21 میلیون و 591هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش 60 درصد قابل فروش سبد 532هزار تومانی سهام عدالت به 6 میلیون و 878هزار تومان رسیده است.

علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه بازار را صعودی دانست و گفت: طی چند ماه اخیر شاهد نزول سنگینی در بازار بودیم که کمی به اعتماد سهامداران حقیقی خدشه وارد کرد، برگشت این اعتماد کمی زمان بر است، به همین علت است که با کوچک‌ترین عرضه روند شاخص تغییر می‌کند اما از آنجایی که حجم معاملات بالا است این موضوع، عاملی برای صعود شاخص در آینده است. وی اظهار کرد: پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات امریکا شاهد افت نرخ دلار بودیم که باعث شد کامودیتی‌ها با رشد قیمت همراه شوند البته که خبرهای مبنی بر کشف واکسن کرونا مزید علتی برای این رشد بود که در نهایت باید گفت از آنجایی که بازار ما کاملا تاثیرپذیر از نرخ کامودیتی‌ها و نفت است افزایش نرخ کامودیتی‌ها تاثیر مثبتی بر بازارسهام دارد. این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: شرکت‌های صادرات محور از سه جهت اثر مثبتی شاهد خواهند بود، نخست؛ افزایش نرخ دلاری که قبلا دریافت می‌کردند، دوم؛ افزایش نرخ محصولات و در آخر هم میزان حجم فروش، با این شرایط این گروه را می‌توان یکی از بهترین گروه‌های سرمایه‌گذاری عنوان کرد. وی اظهار کرد: گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها حاکی از روند بسیار خوب آنها دارد و به نظر می‌رسد گزارش 9 ماهه خوبی در کدال منتشر کنند که این موضوع یعنی سرمایه‌گذاری با خیال راحت در بازار سرمایه!

تاجبر به گروه بانکی اشاره کرد و گفت: بحث بنیادی بانک‌ها مربوط است به میزان دارایی و اصلاح ساختاری که توانستند انجام دهند، عموما بانک‌ها به علت دارایی‌های زیادی که پتانسیل تجدید ارزیابی دارند مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرند، اما اگر سهمی در صندوق‌های دولتی قرار بگیرد یعنی از حمایت دولت برخوردار است و کلیت گروه مثبت می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص نوسانات نرخ دلار بیان کرد: درست است که انتخابات امریکا کمی به نفع کشور تمام شد اما به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت شاهد افت نرخ دلار باشیم، چون در صادرات نفت هم با جهش خاصی روبه‌رو نیستیم بنابراین بنده کاهش نرخ دلار چه در بودجه چه در بازار آزاد را چندان محسوس نمی‌دانم پس نگرانی خاصی هم برای گروه صادرات محور وجود ندارد. عضو هیات‌مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار در خصوص پیش بینی بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به ارزنده بودن قیمت سهام و صورت‌های مالی خوب شرکت‌ها، آینده بازار مثبت اما رشد کمتر نسبت به ابتدای سال است.

 

ارسال نظر