روی موج خبر

۱۳۹۹/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۱۵۵

سیگنال فروشی سهام غیرقانونی است

سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس با اشاره به اینکه سازمان بورس از منظر اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی، سهامداران را از حضور در کانال‌های سینگال‌دهی خرید و فروش سهام نهی کرده به رادار اقتصاد، گفت: فعالیت مراجع سیگنال خرید و فروش غیرقانونی بوده و اعتماد به این گروه که دنبال منافع شخصی هستند، منطقی نیست و تبعات منفی آن به عهده سهامداران است. وی افزود: همانطور که مردم در خرید مایحتاج به هر برندی اعتماد نمی‌کنند در بازارسهام هم فقط باید از خدمات شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری دارای مجوز از سازمان بورس و ثبت شده در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده کنند که با رعایت ملاحظاتی مشخص، سهامداران را برای خرید یا فروش راهنمایی می‌کنند. بنابراین هیچ فرد حقوقی یا حقیقی حق سیگنال‌دهی خرید و فروش سهام را ندارد و مرتکب جرم می‌شود. وکیلی با اشاره به فعالیت سیگنال دهی گروه‌های خصوصی و VIP، ادامه داد: گزارش تخلف این گروه‌ها از منابع مختلف به سازمان بورس اعلام می‌شود که با همکاری پلیس فتا، پیگیری و فیلتر می‌شود. سهامدارانی که در دام کلاهبردارانی گرفتار شده‌اند می‌توانند با مراجعه به پلیس فتا و دادسرای جرایم رایانه‌ای، پیگیر این موضوع باشند.

سود نقدی چیست؟

آموزش| براساس قانون تجارت، شرکت‌های سهامی عام بعد از پایان سال مالی، موظف به برگزاری مجمع عمومی سالیانه و ارایه گزارش عملکرد اقدامات یک‌ساله خود هستند و باید در خصوص برخی امور شرکت ازجمله میزان تقسیم سود تصمیم‌گیری ‌‌کنند. در اکثر اوقات، بحث‌برانگیزترین بخش مجمع، تصمیم‌گیری درباره تقسیم سود است، به این دلیل که سهامداران برای دریافت بازده نقدی سرمایه‌گذاری خود (dividend gain)، پیشنهاد توزیع حداکثری سود را ارایه می‌کنند و در مقابل، مدیران شرکت‌ها برای جبران کمبود نقدینگی و جلوگیری از خروج منابع مالی، تمایلی به تقسیم سود ندارند. تصمیماتی که در مجمع عمومی عادی سالیانه گرفته‌شده به صورت خلاصه در یک گزارش بانام خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه در سایت کدال ارسال می‌شود. 

شرکت‌های سودده سالیانه یک‌بار به سهامدارانشان سود نقدی (DPS) پرداخت می‌کنند. البته ممکن است یک شرکت در یک سال مالی نتواند هیچ سودی به دست آورد و زیان‌ده شود. از طرف دیگر، ممکن است شرکت بتواند به ازای هر سهم مقداری سود محقق کند ولی در مجمع تصمیم گرفته شود هیچ سود نقدی تقسیم نشود. لذا تصمیمات مجمع متناسب با شرایط محقق شده سودآوری شرکت، هردو در تقسیم سود نقش دارند. طبق دستورالعمل اجرایی توقف نماد شرکت‌های بورسی، نماد بورسی حداکثر ۲ روز کاری قبل از تشکیل جلسه مجمع متوقف می‌شود. در زمان توقف نماد، سهامداران تا بازگشایی دوباره نماد قادر به خرید و فروش سهم آن شرکت نخواهند بود. سیاست تقسیم سود یک شرکت باید همواره دو هدف را تأمین کند، اول تهیه نقدینگی لازم برای تداوم رشد شرکت و دوم افزایش ثروت سهامداران. بدین ترتیب در مورد شرکت‌های رشدی که اجرای طرح‌های توسعه را در دست دارند، سیاست تقسیم سود پایین در اولویت است. برعکس شرکت‌هایی که به دوران رشد و بالندگی و ثبات خود رسیده‌اند، می‌توانند با تقسیم مناسب سود سهام، انتظارات سرمایه‌گذاران را تأمین کنند، بدون آنکه مشکلی درروند فعالیت شرکت ایجاد شود. سود نقدی سهام که آن را با DPS نشان می‌دهند، بیان‌گر مبلغی است که شرکت از محل سود محقق‌شده به سرمایه‌گذاران خود در پایان هر سال مالی پرداخت می‌کند. البته این نکته به معنای آن نیست که همه شرکت‌ها باید در پایان سال مالی سودی را تحت عنوان سود هر سهم بین سهامداران خود تقسیم ‌کنند، زیرا ممکن است شرکتی در یک سال مالی زیان‌ده باشد و یا اینکه تصمیم مجمع عمومی سالیانه بر این باشد که سودی بین سهامداران تقسیم نگردد. چرا که به هر میزان سود نقدی که به سهامدار پرداخت می‌شود، ارزش قیمتی هر سهم به همان میزان کاهش می‌یابد.سود نقدی به سهامدارانی تعلق می‌گیرد که در زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، سهام شرکت را خریداری کرده باشند. و این امر به معنی این است که تفاوتی ندارد سهامدار، چند روز پیش از تشکیل مجمع سهام شرکت را خریداری کرده و یا چند روز پس از تخصیص سود، سهام خود را به فروش می‌رساند.قانون تجارت بیان می‌کند درصورتی که در مجمع عمومی عادی سالیانه، تقسیم سود تصویب شود شرکت موظف است حداکثر تا ۸ ماه از زمان تصویب، سود تقسیمی را به سهامداران پرداخت کند. برای آنکه بتوانید میزان سود نقدی هر سهم را در سایت کدال مشاهده کنید، باید سراغ فیلد «خلاصه تصمیمات مجمع عمومی سالیانه» بروید. در یک توضیح مختصر می‌توان بیان کرد که در مجمع عمومی سالیانه شرکت‌ها، میزان سود نقدی سال مالی پیشین هر شرکت‌ تصویب می‌شود.

 

ارسال نظر