تالار

۱۳۹۹/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۹۵۸

پذیره‌نویسی دو صندوق کالایی کشاورزی در بورس 

علیرضا ناصرپور، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران عنوان کرد: عمده تمرکز ما بر این رویکرد است که بازار را عمق بخشیده و از صندوق‌های کالایی حداکثر استفاده را ببریم، آن هم در شرایطی که با ورود محصولات دیگر از جمله محصولات کشاورزی پتانسیل رونق بیشتر معاملات و فضا برای ایجاد صندوق‌های کالایی جدید ایجاد خواهد شد. این فرآیند نیازمند همراهی سایر فعالان بازار است که طبیعتا لازم است نهادهایی در بازار باشند که درخواست این صندوق‌ها را ارایه کنند. وی در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه درحال حاضر درخواست دو صندوق کالایی در حوزه کشاورزی به سازمان بورس ارایه شده است که تقریبا مراحل نهایی آن درحال طی شدن است تا به زودی وارد مرحله پذیره‌نویسی شوند. هر دوی این صندوق‌ها امکان سرمایه‌گذاری روی همه کالاهای کشاورزی را که گواهی سپرده برای آن تعریف شده است، دارند. از این رو انتظار داریم به زودی شاهد راه‌اندازی این دو صندوق در حوزه بخش کشاورزی و کالاهای آن باشیم. تلاش ما این است که بتوانیم این صندوق‌ها را در حوزه سایر کالاهایی که در بورس کالایی ایران مورد معامله قرار می‌گیرند توسعه دهیم و اینگونه در جهت تعمیق بستر معاملاتی بورس کالا گام‌برداریم.مدیر توسعه بازار بورس کالای ایران در ادامه به موضوع حجم معاملاتی این ابزارهای مالی اشاره کرد و گفت: در سال جاری و حتی سال‌های پیش از آن گواهی سپرده سکه طلا و صندوق‌های آن و همچنین معاملات آپشن آن‌که در حال حاضر وجود دارد، به میزان قابل توجهی مورد استقبال معامله‌گران قرار گرفتند. باتوجه به آنکه نوسان قیمتی جزو جدایی‌ناپذیر بازار است، تکانه‌های قیمتی به هر سمتی که باشد در بازار وجود دارد. به‌رغم این موضوع انتظار ما این است که همچنان رونق معاملاتی دراین بازارها دیده شود.

راه‌اندازی شبکه تخصصی بازار سرمایه

محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس، وزارت اقتصاد و سازمان صدا و سیما درباره تشکیل شبکه تخصصی تلویزیونی بازار سرمایه توافق شد. او هدف از راه‌اندازی این شبکه را حذف اطلاعات نادرست از بازار و جلوگیری از سیگنال فروشی و نیز ارایه صحیح اطلاعات به جامعه و بازار ذکر کرد و گفت: در این شبکه تخصصی سعی خواهد شد اطلاعات صحیح به مجموعه مرتبط با بازار سرمایه شامل بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی و نیز بورس املاک و مستغلات که عملیات اجرایی آن در حال نهایی شدن است، به مخاطبان داده شود. رییس کمیسیون اقتصادی همچنین با اشاره به اینکه این شبکه با استفاده از ظرفیت‌های موجود رسانه ملی راه‌اندازی خواهد شد، اظهار کرد: هم اکنون متن پیشنهادی رسانه ملی تهیه شده و متن فنی و تخصصی بازار سرمایه نیز با هماهنگی کمیسیون اقتصادی و وزارت اقتصاد در حال آماده شدن است و پیش بینی می‌شود قرارداد ایجاد این شبکه اختصاصی برای بازار سرمایه طی ده روز آینده بین کمیسیون اقتصادی مجلس، وزارت اقتصاد و همچنین رسانه ملی منعقد شود. پورابراهیمی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد این شبکه تخصصی شرایط سهامداران به ویژه دارندگان سهام عدالت از نظر دریافت اطلاعات و حضور بهینه آنها در بازار سرمایه بهبود یابد. رییس کمیسیون اقتصادی یادآور شد: در برنامه‌های این شبکه تخصصی سعی خواهد شد تحلیل‌های درست و دقیق از بازار سرمایه ارایه شود و از اطلاعات غلط که در فضای مجازی به کاربران و مخاطبان داده می‌شود، جلوگیری به عمل آید. وی گفت: برای ایجاد این شبکه از ظرفیت‌های موجود شبکه‌های اقتصادی صدا و سیما استفاده خواهد شد و قرار است استودیوی این شبکه در ساختمان بورس تهران باشد.

زمان عرضه خلیج فارس کی است؟

چهارشنبه اخیر وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات دولت ضمن ابراز حمایت دولت از بازار سهام اعلام کرد، پالایشگاه ستاره خلیج فارس به زودی به بورس می‌آید.پیش از او، محمدعلی دادور، مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در خصوص رونده پرونده این پالایشگاه برای ورود به بازار سرمایه گفته بود: زمان ورود به بازار سهام در گرو همکاری مسوولان و سازمان بورس است و در خوشببینانه‌ترین حالت تا حدود یک ماه و نیم آینده خواهد بود.اما به جز زمان این عرضه اولیه درباره رقم مورد نیاز برای مشارکت در این عرضه اولیه هم مهم به نظر می‌رسد. سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه گفت: قطع به یقین باید بازار برای این عرضه سنگین آماده شود تا این عرضه تاثیر منفی روی بازار سهام نگذارد. فعلا بازار سهام کم‌عمق است و باید به نوعی این کم‌عمق بودن بازار برطرف شود. هرچند درباره رقم دقیق این عرضه اولیه سنگین تاکنون نرخی اعلام نشده اما پیش‌بینی می‌شود بزرگ‌ترین عرضه اولیه امسال باشد. این عنوان تا الان در اختیار عرضه اولیه شستا قرار داشت که در آن به هر متقاضی بیش از سه میلیون و 100 هزار تومان رسیده بود. بنابراین به نظر می‌رسد متقاضیان برای خرید سهام ستاره خلیج فارس می‌توانند رقم حداقلی سه میلیون و 100 هزار تومان را از هم‌اکنون هدف‌گذاری کنند.

 

ارسال نظر