عقد وکالت راهگشای سودآوری در روزهای منفی بازار

۱۳۹۸/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۱۲۰
عقد وکالت راهگشای سودآوری در روزهای منفی بازار

گروه بورس|

در نخستین روز از معاملات هفته جاری رونق بازار سهام تداوم یافت. در این روز رشد شاخص‌های بازار سهام در حالی ادامه یافت که خبر قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی نیر نتوانست جز در چند دقیقه، تاثیر قابل توجهی بر دادو ستدهای بازار سرمایه بگذارد.

بر این اساس دقایق نخست معاملات در روز شنبه در حالی آغاز شد که اقدام FATF در جهت اعمال محدودیت ضد ایران در لحظات اولیه معاملات به افت بیش از 11 هزار واحدی شاخص کل بورس انجامید و نماگر یاد شده را از چند قدمی کانال 480 هزار واحدی به میانه کانال 460 هزار واحد برد. با این حال افت یاد شده دیری نپایید و با فروکش کردن جو هیجانی معاملات، اغلب نمادهای بازار سرمایه از کف قیمت به سقف مجاز روزانه دست یافتند. همین امر سبب شد تا در روز گذشته شاخص کل بورس به میزان 14 هزار واحد نوسان کند و در نهایت ضمن افزایشی 3 هزار و 113 واحدی به سطح 481 هزار و 869 واحدی برسد. جز نماگر یاد شده سایر شاخص‌های بازار سهام از جمله شاخص کل هم وزن و شاخص کل فرابورس نیز روند افزایشی پرقدرتی را شاهد بودند.

بسیاری از کارشناسان یکی از دلایلی را که طی ماه‌های اخیر توانسته به رشد دست جمعی قیمت در بازار سرمایه منجر شود و بهای بسیاری از نمادها را در همین مدت چند برابر کند، هجوم نقدینگی و انگیزه خریداران برای کسب سود از این طریق عنوان کرده است. همین امر سبب شده تا در تمامی ماه‌های سال و در غیاب رخوت بازارهای موازی، سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی و درآمدزایی از سرمایه خود به سمت بازار سهام بیایند. در این میان آنچه توانسته رشد قیمت‌ها در بازار یاد شده را تسریع کند نبود ابزارهای کافی برای کسب سود دو طرفه از بازار سرمایه است که در نبود ابزارهایی نظیر «SHORT SELL» اتفاق می‌افتد. همین امر سبب شد تا متولیان بازار سرمایه در سال جاری درصدد ایجاد ابزاری جایگزین برآیند که ضمن دارا بودن کارایی لازم در زمینه مزبور با قواعد فقه اسلامی نیز سازگار باشد و شبهات شرعی موجود در این زمینه را مرتفع کند. به دنبال این رویکرد ابزاری تحت عنوان «فروش تعهدی» ایجاد شده که قرار است از روز جاری در 5 نماد مورد معامله قرار گیرد و ضمن متنوع کردن قابلیت‌های معاملاتی در بازار سرمایه، امکان کسب سود سرمایه‌گذاران در روزهای منفی بازار را نیز فراهم کند.

به همین منظور عضو شورای عالی بورس در خصوص ابزار فروش تعهدی به ارایه توضیحاتی پرداخته است و ضمن روشن کردن زوایای عملیاتی آن از فواید این ابزار و به کارگیری آن در بازار سرمایه سخن گفته است.

یکی از اتفاقات خوب بازار سرمایه در دو سه سال گذشته ابداع و استفاده از ابزارهای متفاوت مالی است که به این ترتیب، موجب توسعه بازار سرمایه شده و تمام سلایق سرمایه‌گذاری را پوشش داده است.

به گزارش سنا، شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس در خصوص ابزار فروش تعهدی اظهار داشت: توسعه ابزارهای مختلف سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه در دو سه سال گذشته بی‌نظیر بوده و یکی از این ابزارها، ابزار فروش تعهدی است که در روزهای منفی بازار نیز می‌تواند برای یک سهامدار موفق کسب سود کند.

وی در این خصوص بیان داشت: کاربرد این ابزار به اینگونه است که سرمایه‌گذار متعهد می‌شود تا سهامی را که فروخته شده، از بازار بخرد و برگرداند؛ در واقع سهم را قرض نمی‌گیرد، بلکه متعهد به خرید و بازگرداندن آن می‌شود. از نظر عقد وکالت، این روش قابل قبول‌ترین شکلی است که می‌تواند برای فروش تعهدی اتفاق بیفتد.

چراغی در ادامه گفت: بازار ما تا قبل از این تقریبا بازاری یک طرفه بوده و به دلیل اینکه تنوع بالایی در ابزارهای معاملاتی نداشتیم فشار به سمت خرید بوده اما با استفاده از ابزار فروش تعهدی، در کنار بقیه ابزارها مثل آپشن، ابزارهای مشتقه در بازار سرمایه تکمیل می‌شود.

عضو شورای عالی بورس در ادامه با اشاره به هم ترازی بازار سهام ایران با دیگر کشورها در زمینه تنوع ابزارها بیان داشت: بازار سرمایه ایران جزو معدود بازارهایی است در دنیا که تنوع بالایی در ابزارهای معاملاتی دارد اما الان در مرحله‌ای هستیم که باید به این ابزارها عمق بخشیده و زیرساخت‌های معاملاتی آنها را هموار کنیم. به این ترتیب، با شرایط موجود یکی از ابزارهای خوبی که حرفه ای‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند، ابزار فروش تعهدی است.

چراغی در ادامه با اشاره به رویکرد دولت در تامین مالی از بازار سرمایه گفت: در اقتصاد ایران دگردیسی ایجاد شده است و این رویکرد جدید موجب شده اقتصاد ایران از بانک محوری به سمت بازار سرمایه محوری حرکت کند. لذا به نظر می‌رسد دولت و تمامی افرادی که بازار سرمایه را به خوبی می‌شناسند و حتی آنهایی که آشنایی جزئی با بازار سرمایه دارند به این واقعیت پی برده‌اند که مهم‌ترین منبع تامین مالی در حال حاضر، بازار سرمایه است. وی در این خصوص تاکید کرد: در حال حاضر دو مدل تامین مالی از بازار سرمایه وجود دارد. یکی از این مدل‌ها این است که شرکت‌های بورسی با افزایش سهام شناور یا عرضه بلوک‌های مدیریتی، عملا سهام خود را به فروش می‌رسانند و از این طریق برای پروژه‌های خود تامین مالی می‌کنند و با افزایش سرمایه خود را به ثبت می‌رسانند. مدل دوم تامین مالی، به این صورت است که شرکتی برای تامین مالی، سهام خود را به صورت عرضه اولیه وارد بازار سهام می‌کند.

وی ادامه داد: تا صحبت از تامین مالی می‌شود افکار عمومی به سمت اوراق مشارکت جلب می‌شود در حالی که یکی از ابزارهای تامین مالی از سیستم بانکی اوراق مشارکت است ولی بازار سرمایه با تنوع ابزارهای معاملاتی، تامین مالی را تسهیل کرده است.

این کارگزار بازار سرمایه در پایان با ارایه توصیه‌هایی به سهامداران خاطرنشان کرد: سهامداران باید بسیار با دقت وارد معاملات شوند و از هر گونه توجه به شایعات پرهیز کنند. ارزش ذاتی سهام را بررسی کرده و از شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری بهره ببرند. اما بهترین راه برای ورود به بازار سرمایه استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاران یا مشاوران خبره و بی‌توجه به شایعات در کانال‌های تلگرامی است.

 

ارسال نظر