صعود بازار سهام درگیر مقاومت های جدید

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۰۲۸
صعود بازار سهام درگیر مقاومت های جدید

گروه بورس|

بازار سهام روز گذشته را با رشد قیمت در بیشتر نمادهای سنگین وزن بازار سهام به اتمام رساند. طی این روز غلبه تقاضا بر عرضه سبب شد تا در نمادهای حاضر در گروه‌های پالایشی، پتروشیمی و بسیاری از فلزی- معدنی‌ها شاهد افزایش قیمت باشیم. با این حال طی روز یاد شده جریان کلی تقاضا در میان تمامی صنایع بازار یک دست نبود و سبب شد تابه رغم رشد حدودا 8 هزار واحدی نماگر اصلی بازار سهام در یک ساعت نخست معاملات، در پایان معاملات دیروز شاخص بورس تهران به رشد 4 هزار و 130 واحدی بسنده کند.

با نگاهی به روند معاملات سهام در روز گذشته می‌توان دریافت که بر خلاف رویکرد مثبت معامله گران نسبت به سهام مبتنی بر کالاهای اساسی، شرایط برای نمادهای کوچک بازار که در هفته‌های اخیر منجر به رشد شتابان شاخص هم‌وزن شده بودند، چندان مناسب نیست. در واقع ناپایداری شاخص در نزدیکی سطح 330 هزار واحدی بیش از آنکه تحت تاثیر منفی شدن جو کلی بازار باشد، ناشی از افزایش فروش در این نمادها بوده است. چنینی عرضه‌هایی سبب شد تا در بسیاری از نمادهای بازار شاهد کاهش قیمت تا کف مجاز روزانه باشیم؛ کاهشی که در نهایت به افت 458 واحدی شاخص کل هم‌وزن منتهی شد. لازم به یادآوری است که در معاملات روز  گذشته شاخص بورس برای بار دوم به سطح 330 هزار واحدی برخورد کرده است.

بنا بر آنچه تحلیلگران بر آن اذعان می‌کنند قرمزپوشی نمادهای یاد شده بیش از آنکه به دلایل بنیادی مربوط باشد ناشی از ورود معامله گران و سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای است که در ماه‌های اخیر وارد بازار شده‌اند و بدون آنکه اشرافی کلی به تغییرات قیمت‌ها داشته باشند با سبزپوشی یک نماد یا گروه از انتخاب‌های قبلی خود مردد شده و به نمادهایی روی می‌آورند که حجم تقاضا در آنها بالاست. چنین رویکردی موجب تغییرات افزایش نوسان در نمادهای مختلف شده است. مطابق با آنچه در روزهای گذشته شاهد آن بودیم، جنس نوسان قیمت در این نمادها بیش از آنکه بر عوامل بنیادی و یا حتی سیاسی باشد نوعی عدم اطمینان در بازیگران تازه وارد بازار را به نمایش می‌گذارد که با هر تغییر کوچکی بر تصمیم‌های قبلی خود خط بطلان می‌کشند. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که در شرایط فعلی حداقل معاملات این بخش از سرمایه گذاران از وجود بینش عمیق در سرمایه گذاری و تحلیل‌های منطقی خالی است؛ عاملی که می‌تواند امنیت معاملات سایر بازیگران منطقی را نیز با مخاطره رو به رو کند.  

بر اساس آمارهای معاملاتی به ثبت رسیده طی این روز، اغلب شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند به طوری که  شاخص‌ قیمت «وزنی - ارزشی» با ۱۱۱۰ واحد افزایش معادل 1.28 درصد به ۸۷ هزار و ۶۷۰ واحد رسید و شاخص قیمت «هم وزن» با 306 واحد افت، ۶۱ هزار و ۹۸۸ واحد فراتر نرفت. همچنین شاخص آزاد شناور با ۲ هزار و ۹۰۵ واحد رشد، معادل ۰.۷۸ درصد به ۳۷۴ هزار و ۴۵۲ واحد، شاخص بازار اول با ۲۹۸۸ واحد صعود معادل ۱.۲۸ درصد به ۲۳۵ هزار ۷۰۹ واحد و شاخص بازار دوم با ۸۴۶۲ واحد رشد معادل ۱.۲۸ درصد، به ۶۶۹ هزار و ۴۱۶ واحد رسیدند.گفتنی است که طی روز یک‌شنبه نمادهای «فارس»، «فملی»، «پارس»، «شتران»، «پارسان»، «شبندر» و «وغدیر» به ترتیب بیشترین تاثیر را بر رشد دماسنج اصلی بورس تهران داشتند و توانستند به میزان 2 هزار و 744 واحد روی شاخص این بازار تاثیر مثبت بگذارند.

شاخص‌های صنایع تالار شیشه ای نیز با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «چند رشته‌ای صنعتی با ۱۰۹۶ واحد صعود معادل ۳.۶۵ درصد به ۳۱ هزار و ۱۶۶ واحد، فرآورده های نفتی با ۴۳۴۳۹ واحد افزایش معادل ۳.۲۷ درصد به یک هزار و ۳۷۱ واحد، انبوه سازی با (۶۹) واحد افت معادل (۲.۹۴) درصد به ۲ هزار و ۲۹۹ واحد، محصولات چوبی (۱۲۶۸۲) واحد کاهش معادل (۳.۲۵) درصد به ۳۷۷ هزار و ۱۶ واحد، سایر معادن با (۲۹۲۱) واحد افت، معادل (۳.۶۵) درصد به ۷۷ هزار و ۱۳۷ واحد، محصولات کاغذ با (۳۸۰۴) واحد کاهش معادل (۳.۶۷) درصد به ۹۹ هزار و ۹۱۱ واحد، منسوجات با (۱۸۰) واحد افت معادل (۴.۰۸) درصد به ۴ هزار و ۲۴۴ واحد» رسید.

   بیشترین کاهش قیمت ها

در عین حال نگاهی به تغییرات قیمت نمادها در روز گذشته بازار سهام حکایت از آن دارد که بیشترین افزایش قیمت در نمادهای بورسی به سهم‌هایی نظیر«غنوش»، «شیراز»، «غدشت»، «غمهرا»، «سصفها»، «شبندر» و «خموتور» تعلق داشت و نمادهای «ساراب»، «غپینو»، «بالبر»، «غگل»، «خلنت»، «ولغدر» و «دشیمی» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند و در تابلوهای بورس به ثبت رسیدند.به این ترتیب، در پایان داد و ستدهای بورس تهران، در ۴۰۰ هزار نوبت معاملاتی، ۳ میلیارد و ۴۱۷ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۷ هزار و ۶۴۹ میلیارد تومان در بورس معامله شد که از این مقدار 142 میلیارد تومان آن معاملات بلوکی و هزار و 622 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بود.

   نگاهی به معاملات فرابورس

در فرابورس ایران نیز وضعیت تشابه زیادی به معاملات بورس داشت. در این روز رشد قیمت بسیاری از نمادهای نظیر «کگهر»، «میدکو»، «زاگرس» و «شراز» موجب شد تا نماگر اصلی این بازار با 6.8 واحد رشد کار خود را به پایان برساند. با این حال افت قیمت در نمادهای بسیاری نظیر «دماوند»،‌«بمپنا»، «قاسم»، «ارفع»، «کوثر»، «چکاپا» و «حخزر» موجب نا توانی شاخص این بازار در رشد بیشتر بود. به موجب فضای کلی معاملات فرابورس در این روز یک میلیارد و 686 میلیون سهم در این بازار معامله شد که ارزشی بالغ بر هزار و 48 میلیارد تومان داشت. گفتنی است از این میان 844 میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام متعلق بوده است.

 

ارسال نظر