اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۰۰:۴۹:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۷۴۷

حافظ، شاهنامه و قصه شب‌های یلدایی کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج|شب‌های کشدار زمستان و عطر بقچه مادر بزرگ، فال حافظ و حماسه شاهنامه و عطر چای و بوی گلاب، قصه شب‌های یلدایی است که در کهگیلویه و بویراحمد بر دامن دنا می‌گذشت. یلداهای روزگاری نه چندان دور با سلفی‌ها و تنهایی بیگانه بود و اهالی یک روستا یا یک خانواده، شب یلدا را با شعر و غزل و متیل و «گمک» و «گندم برشته» و «نان شیرین» و «آش دنگو» به زمستان پیوند می‌زدند. یلدا که از راه می‌رسید، پیر و جوان و کودک و زن و مرد در خانه بزرگ خانواده گرد هم می‌آمدند و با نوای قرآن و حافظ و شاهنامه و عطر عاشقی، فصل زمستان را با گرمای صله ارحام، همدلی، دوستی و دعا برای نزول نعمات الهی پیوند می‌دادند.این آیین‌ها اما همه، اکنون زخم‌خورده تغییر زندگی از ایلی، عشیره‌ای و سنتی به شهرنشینی و مدرنیته شده و دور هم‌نشینی‌های یلدایی در آخرین شب پاییزی دیگر طعم قصه و متیل و شاهنامه و حافظ ندارد.

شرایط بهره‌مندی معلمان  از مزایای طرح رتبه‌بندی

بوشهر|معاون آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: طبق تصویب نامه ۱۷ آذرماه هیات وزیران، معلمان دارای صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای با سابقه بیش از ۲ سال سابقه کار از مزایای اجرای طرح رتبه‌بندی بهره مند می‌شوند. غلامرضا دانش فر در جلسه کارگروه استانی طرح رتبه‌بندی فرهنگیان اظهار کرد: فرهنگیان بر اساس سابقه خدمت، دوره‌های آموزشی، نمرات ارزشیابی و بررسی 3 صلاحیت حرفه‌ای، عمومی و تخصصی که توسط کمیته‌هایی ارزشیابی شده است در رتبه یک تا پنج جای می‌گیرند.وی ادامه داد: همکاران فرهنگی که در تاریخ دوم اردیبهشت ۱۳۹۴ دارای رتبه پایه، ارشد، خبره و عالی شده‌اند در رتبه‌های یک تا پنج تطبیق داده می‌شوند.

راه‌اندازی پیست اسکی چلگرد بعد از ۷ سال

شهرکرد|پیست اسکی چلگرد در شهرستان کوهرنگ برای اولین‌بار طی 7 سال اخیر در فصل پاییز راه‌اندازی و فعال شد و علاقه‌مندان ورزش‌های زمستانی را به این میدان ورزشی تفریحی کشاند. پیست اسکی چلگرد دارای ۸۱۰ متر طول، ۲۲ درصد شیب و 3 دستگاه بالابر است. هر گونه فعالیت غیر ورزشی از جمله تویوپ سواری در پیست اسکی چلگرد ممنوع است. پیست اسکی چلگرد در ۸۵ کیلومتری شهرکرد و در روستای بارده قرار دارد.

متلاشی شدن شبکه فساد دارویی در استان البرز

کرج|شبکه فساد دارویی استان البرز به وسیله اطلاعات سپاه متلاشی شد و معاون سابق غذا و دارو و تعدادی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی البرز دستگیر شدند.درمیان بازداشت‌شدگان معاون سابق غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز به همراه تعدادی از مدیران این دانشگاه با اتهامات متعدد دارویی و درمانی، توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شده‌اند.این اقدام به دنبال پیگیری و برخورد با تخلفات شبکه‌ای در حوزه دارو و درمان در دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شده است.

بازدید از ایستگاه‌های تاسیسات تقویت فشار

ساری|مقدم بیگلریان سرپرست منطقه 9 عملیات انتقال گازبه همراه هیات رییسه منطقه با حضور در ایستگاه‌های تقویت فشار گاز نکا، قلعه جیق، نور، رامسر و رشت همچنین مراکز بهره‌برداری گرگان، نور و رشت از این مراکز و ایستگاه‌ها بازدید و با کارکنان منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد.

سرپرست منطقه 9 عملیات، در جلسات آشنایی با کارکنان مراکز بهره‌برداری و ایستگاه‌های تقویت فشار منطقه از حضور در منطقه‌ای با کارکنان با دانش، مجرب و مسوولیت پذیر ابراز خشنودی کرد. سرپرست منطقه 9 عملیات انتقال گاز بیان کرد: باید به بهینه‌سازی سیستم‌های کنترلی و ایمنی ایستگاه‌ها توجه خاص شده و در بخش خطوط لوله از طرح‌های ایمن‌سازی اصولی و مهندسی شده با توجه به حضور چندین مشاور طراحی ایمن‌سازی استفاده کرد.

انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری در بندر امیرآباد

ساری|با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل و هیات عامل سازمان بنادرودریانوردی قرارداد سرمایه‌گذاری احداث سیلوی غلات به مبلغ ۲۴۰میلیارد ریال در منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد با بخش خصوصی به امضاء رسید.

بنابراین گزارش، قرار است سیلوی غلات به ظرفیت ۴۲ هزار تن با سرمایه‌گذاری ۲۴۰میلیارد ریالی، توسط بخش خصوصی در زمینی به مساحت تقریبی ۷ هزار متر مربع در اراضی پسکرانه بندرامیرآباد احداث شود.لازم به ذکر است با بهره‌برداری از این پروژه ضمن اشتغالزایی ۱۸ نفر، ظرفیت سیلوهای نگهداری غلات بندرامیرآباد از ۴۰۱ هزار تن به ۴۴۳ هزار تن افزایش پیدا خواهد کرد.

 

ارسال نظر