افزایش قیمت انواع سکه و طلا همزمان با رشد جهانی طلا

۱۴۰۱/۰۳/۲۹ - ۰۳:۰۴:۲۱
کد خبر: ۱۹۰۰۲۹
افزایش قیمت انواع سکه و طلا همزمان با رشد جهانی طلا

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

نرخ دلار در بازار آزاد روز 28 خرداد 1401به قیمت 31 هزار و 960 تومان تا 32 هزار و 140 تومان معامله شد و با افزایش قیمت اونس جهانی طلا به 1840 دلار، سکه به 15 میلیون و 800 هزار تومان افزایش یافت.اما در صرافی‌ها نرخ دلار توافقی به کانال 29 هزار تومان کاهش یافته است. 

در عین حال مسوولان اتحادیه صرافان و برخی کارشناسان با اشاره به سیاست‌های جدید بانک مرکزی و عرضه ارز پتروشیمی‌ها به صرافی‌ها و امکان خرید و فروش ارز توسط صرافی‌ها با ارایه کد ملی، قیمت دلار که تا بالای 33 هزار تومان افزایش یافته بود کاهش یافته است و در بازار صرافی‌ها قیمت دلار توافقی بین پتروشیمی‌ها و صرافی‌ها به کانال 29 هزار تومان رسیده است. از سوی دیگر اعلام شده که بخشی از بدهی عراق به ایران به میزان 1.6 میلیون دلار آزاد شده و وصول شده است.  فعالان بازار ارز می‌گویند که خرید و فروش در بازار به تعادل رسیده و دیگر صفی برای خرید ارز وجود ندارد؛ ضمن اینکه قیمت دلار توافقی در صرافی‌های رسمی وارد کانال ۲۹ هزار تومان شده است. ‌ با اقدامات بانک مرکزی در بازار ارز، قیمت دلار طی چند روز اخیر با کاهش همراه شده است. کامران سلطانی‌زاده گفت: صرافی‌های رسمی ارز توافقی را 29 هزار تومان خریداری کرده و 29 هزار و 300 تومان می‌فروشند. در بازار متشکل ارزی نیز قیمت دلار در کانال 28 هزار تومان در نوسان است.

او تأکید دارد که اگر شرایط عرضه و تقاضا تسهیل شود قیمت دلار کمتر از این هم خواهد شد. ضمن اینکه تقاضای صادرکنندگان برای فروش افزایش یافته و همچنان تماس‌ها با صرافی‌ها برای فروش بالاست. فعالان بازار نیز می‌گویند: اگر بین بخش خصوصی و سیاست‌گذاران ارزی و صادرکنندگان هماهنگی بیشتری ایجاد شود مطمئنا قیمت ارز متعادل‌تر خواهد شد. مشاهدات میدانی از بازار ارز نشان می‌دهد که برخلاف هفته‌های قبل دیگر صفی برای خرید ارز مقابل صرافی‌ها وجود ندارد و طبق اذعان صراف‌ها خرید و فروش در سطح بازار به تعادل رسیده است. بانک مرکزی با صدور بخشنامه جدید به صرافی‌ها به فعالان این بخش رسماً اجازه داد علاوه بر صادرکنندگان، نسبت به خرید ارز از همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی به منظور فروش به متقاضیان اقدام کنند. با صدور بخشنامه جدید بانک مرکزی، صرافی‌ها مجاز به خرید ارز همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی شدند. پیش از این بانک مرکزی به صرافی‌ها مجوز داده بود که ارز صادرکنندگان را با نرخ توافقی خریداری کرده و به متقاضیان بازار ارز بفروشند؛ این سیاست موجب شد تا طی سه چهار روز نرخ ارز در بازار کاهش داشته باشد. عضو کانون صرافان با بیان اینکه نرخ دلار توافقی در بازار ارز به ۲۹ هزار تومان رسیده است، آخرین وضعیت و روند قیمت‌ها در این بازار را تشریح کرد. کامران سلطانی‌زاده درباره آخرین وضعیت بازار ارز اظهار کرد: براساس معاملات صورت گرفته، در حال حاضر نرخ ارز در بازار توافقی (ارز حاصل از صادرات که صرافی‌ها به صورت توافقی از صادرکنندگان خریداری می‌کنند و تا سقف ۲۰۰۰ دلار با کارت ملی می‌فروشند) معادل هر دلار ۲۹ هزار تومان برای خرید صرافان و ۲۹ هزار ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان برای فروش است.ارز مسافرتی نیز به نرخ بازار متشکل ارزی خرید و فروش می‌شود که نرخ آن در حال حاضر حدود ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان است. وی درباره بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر مجاز بودن صرافی‌ها به خرید ارز همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی، گفت: این بخشنامه باعث شد تا صرافی‌ها هم از مردم و هم از اشخاص حقیقی ارز بخرند تا قدرت عرضه ارز در بازار افزایش یابد.وضعیت تقاضا در بازار ارز نسبت به عرضه معمولی و عرضه ارز بیشتر از تقاضا است. همچنین، هنوز وضعیت عرضه و تقاضا به تعادل نرسیده است. سلطانی‌زاده با بیان اینکه تداوم روند کاهشی نرخ ارز به بازگشت ارز صادرکنندگان بستگی دارد، ادامه داد: در حال حاضر، روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز ادامه دارد اما میزان آن کاهشی شده است. بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، قیمت خرید ارز از عرضه‌کنندگان و فروش به متقاضیان، توافقی شده است. این سیاست جدید سبب نزولی شدن قیمت ارز و شکسته شدن حباب آن شده است. قیمت فروش دلار شنبه، ۲۸ خردادماه ۱۴۰۱ در صرافی‌های بانکی با ۳۶ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۲۶ خردادماه) ۲۷ هزار و ۴۷۵ تومان معامله شد.نرخ فروش یورو در صرافی‌های بانکی با ۱۶ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۲۸ هزار و ۷۴۳ تومان معامله شد.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۲۰۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۵۷ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۹۸۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۲۲۵ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۲۵۲ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۵۰۹ تومان اعلام شد. همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۵۱۵ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۵ هزار و ۳۲۱ تومان معامله شد.

    دلار در بازار ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان 

امسال قیمت دلار در صرافی‌های بانکی تا دهه نخست خردادماه در کانال ۲۵ هزار تومان نوسان داشت و سپس وارد کانال ۲۶ و ۲۷ هزار تومان شد. در این شرایط بانک مرکزی با اختیاراتی که سران سه قوه برای کنترل بازار ارز داد وارد عرصه شد و با اعمال سیاست‌هایی همچون خرید ارز صادرکنندگان و همه افراد با قیمت توافقی و واردات ارز به کشور بدون هیچ محدودیتی توانست نبض بازار را به کنترل خود درآورد.  براین اساس در یک هفته گذشته که نرخ دلار در بازار آزاد تا ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان پیش‌روی کرده بود با افت تقریبی روزانه ۵۰۰ تومان دوباره به کانال ۲۹ هزار تومان بازگشت و در لحظه مخابره خبر با رقم ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شود با ادامه اجرای سیاست‌های جدید بانک مرکزی، قیمت دلار توافقی در صرافی‌ها شنبه در آستانه ورود به کانال ۲۸ هزار تومان قرار دارد. در ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز، ظهر شنبه قیمت فروش ارز در صرافی‌های مجاز به ۲۹۳۰۰ تومان رسید. 

     نرخ ارز در صرافی‌ها به‌صورت توافقی بین  ۳۰ هزار تا ۳۰۳۰۰ تومان در حال عرضه است

رییس کانون صرافان کشور از تداوم عرضه و دادوستد توافقی ارز در صرافی‌ها با قیمت‌هایی هر دلار بین ۳۰ هزار تا ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان در روز جاری خبر داد. قیمت سکه طرح جدید شنبه، ۲۸ خردادماه با ۴۸۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۲۶ خردادماه) به ۱۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید.

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۴۸ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان شد. دبیرکل کانون صرافان ایران گفت: بر اساس معاملات صورت گرفته، در حال حاضر نرخ ارز در بازار توافقی معادل هر دلار ۲۹ هزار تومان برای خرید صرافان و ۲۹۳۰۰ تومان برای فروش است. بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، قیمت خرید ارز از عرضه‌کنندگان و فروش به متقاضیان، توافقی شده است. این سیاست جدید سبب نزولی شدن قیمت ارز و شکسته شدن حباب آن شده است.روز معاملاتی گذشته این رقم معادل ۳۰ هزار تومان برای خرید صرافان و ۳۰ هزار ۳۰۰ برای عرضه صرافان بود. این مقام صنفی در بیان نقش سیاست‌های بانک مرکزی بر بازار گفت: مصوبات و پیگیری‌های بانک مرکزی از عوامل اساسی ریزش نرخ ارز در بازار توافقی است. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی نیز گفت: هیچ نگرانی از بابت تحریم پتروشیمی وجود ندارد و این در شرایطی است که بعضی از محصولات پتروشیمی به صورت پیش فروش است. یعنی اینگونه نیست که محصولی روی دست ما باقی مانده باشد و ما نتوانیم صادر کنیم. احمد مهدوی؛ دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با اشاره به اینکه تحریم شرکت‌های پتروشیمی در گذشته هم چندین بار اتفاق افتاده بود، اظهار داشت: اکثر شرکت‌های پتروشیمی کشورمان در شرایط تحریم به سر می‌برند. وی افزود: این تحریم اخیر هم در حقیقت یک نمایش است و هیچ اثری در روند تولید و صادرات پتروشیمی ندارد و شرکت‌های داخلی، روال کاری خود را ادامه می‌دهند. به بیان دیگر، این شرکت‌هایی که نام برده شده چه شرکت‌های داخلی و چه شرکت‌هایی که مدعی شده‌اند در خارج از کشور و در چین و امارات هستند، با این تحریم‌ها، هیچ تاثیر منفی در فرآیند تولید و صادرات آنها به وجود نخواهد آمد. مهدوی ادامه داد: شرکت‌های داخلی نام برده شده، چندین بار در سال‌های اخیر تحریم شده‌اند، یعنی اتفاق جدیدی نیست و صرفا یک نمایش با اهداف سیاسی است. در حقیقت قصد داشته‌اند اینگونه نشان دهند که حرکت‌های جدیدی در زمینه تحریم انجام داده‌اند، ولی آنچه در واقعیت وجود دارد، نمایش حرکتی است که چندین بار تا به تکرار شده است و نتیجه‌ای هم برای آنها نداشته است. وی با اشاره به اینکه تحریم هیچ اثری در صادرات و ارزآوری صنعت پتروشیمی نخواهد داشت، افزود: هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد و این در شرایطی است که بعضی از محصولات پتروشیمی به صورت پیش فروش است. یعنی اینگونه نیست که محصولی روی دست ما باقی مانده باشد و ما نتوانیم صادر کنیم. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در پایان اظهار داشت: سال گذشته ۱۲.۵ میلیارد دلار فقط به سامانه نیما عرضه داشتیم و در مجموع ۱۴.۵ میلیارد صادرات داشتیم و امسال هم قطعا این رقم بیشتر خواهد بود. وی افزود: برآورد ما برای سال جاری در خصوص ارزآوری برای سامانه نیما، رقم حدود ۱۴ میلیارد دلار و در مجموع بالای ۱۵ میلیارد دلار است. 

    افزایش ورود ارز به کشور  با دستورالعمل جدید بانک مرکزی

نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دستورالعمل اخیر بانک مرکزی سبب ورود ارز بیشتر به کشور و به تعادل رسیدن نرخ آن خواهد شد. محمدرضا میرتاج‌الدینی؛ نماینده مردم تبریز و نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی درباره دستورالعمل جدید بانک مرکزی مبنی بر «مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها» به ایبِنا گفت: یکی از اقدامات مثبت بانک مرکزی دستورالعمل اخیر درباره مدیریت بازار ارز بود. مجلس در دولت قبلی هم این مساله را در قالب پیشنهاد مطرح کرد و به مسوولان بانک مرکزی در آن مقطع گفت که بدون شک صادرکننده‌ها این ارز را در نتیجه تلاش و پشتکار خود به دست آورده‌اند، اما با توجه به شرایط کشور و حمایت‌های دولت از این فعالان اقتصادی باید وضعیت اقتصادی را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.  پیشنهاد به دولت قبل این بود که صادرکنندگان نسبت به بازگشت ارز به کشور تعهد دهند. به این شکل که با یک نرخ توافقی و رضایت از نتیجه، ۷۰ درصد از ارز خود را برگردانند. روشن است در صورتی که دولت تلاش کند تا با نرخ بخشنامه‌ای این ارز را در اختیار گیرد یا عملیاتی نمی‌شود یا اینکه فعالان اقتصادی به سراغ راه‌های غیررسمی می‌روند. علاوه بر اینها روش دستوری بارها مورد استفاده قرار گرفته و بی‌نتیجه مانده است. نماینده مردم تبریز درباره اثر کوتاه‌مدت یا بلندمدت دستورالعمل بانک مرکزی اظهار داشت: دستورالعمل اخیر بانک مرکزی سبب ورود ارز بیشتر به کشور و به تعادل رسیدن نرخ آن خواهد شد اما قطعا در بلندمدت باید تدابیر بیشتری برای کنترل و مدیریت بازار ارز مدنظر قرار گیرد. نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پیشنهاد خود را برای موفقیت بیشتر در خصوص ایجاد تعادل و ثبات در بازار ارز چنین بیان کرد: دستورالعمل بانک دقیق است و عمل به آن بخش مهمی از مشکلات در این زمینه را برطرف خواهد کرد. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، بازنگری در خصوص تعهدات ارزی است.

 

ارسال نظر