نرخ دلار در صرافی‌های بانکی ثابت ماند

۱۴۰۰/۱۰/۰۷ - ۰۵:۰۹:۰۳
کد خبر: ۱۸۵۴۰۱
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی ثابت ماند

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری| 

براساس گزارش رییس کل بانک مرکزی همزمان با افزایش درآمدهای نفتی و غیرنفتی کشور در ماه‌های اخیر میزان عرضه ارز به بازار در مقایسه با سال ۹۹ رشد مناسبی داشته است.

ستاد هماهنگی اقتصادی دولت یکشنبه شب به ریاست رییسی تشکیل جلسه داد و بر اساس گزارش رییس کل بانک مرکزی در ۹ ماه گذشته چهل میلیارد دلار به بازار عرضه شده است در حالی که در طول سال ۱۳۹۹ این رقم در مجموع سی و شش میلیارد و پانصد میلیون دلار بوده است. همچنین مرکز آمار ایران در مورد نرخ تورم آبان ماه گزارش داد و اعلام کرد، رشد نرخ تورم ماهیانه در ماه‌های اخیر با ادامه سیر نزولی یک و هفت دهم درصد کاهش یافته است.  رییس‌جمهور با اشاره به این گزارش بار دیگر بر لزوم اختصاص به هنگام ارز مورد نیاز برای تامین دارو و پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه تاکید کرد. در ادامه جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وضعیت دارو و قیمت آن گزارشی بیان کرد.

  افزایش قیمت طلا و سکه

روز دوشنبه 6 دی 1400، قیمت اونس جهانی طلا به 1807 دلار رسید . قیمت دلار نیز در آخرین اعلام بازار آزاد به 29920 تومان رسیده بود. در نتیجه قیمت سکه طرح جدید نیز به کانال 13 میلیون رسیده و 13 میلیون و 85 هزار تومان معامله شد. برخی فعالان بازار دلیل افزایش قیمت طلا و سکه را رشد نرخ اونس جهانی طلا و افزایش خرید به خاطر سال نو میلادی، و مراسم‌های سال نو معرفی کرده‌اند. 

  قیمت دلار و یورو در صرافی‌ها ثابت ماند 

نرخ دلار (دوشنبه، ششم دی‌ماه) در صرافی‌های بانکی بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۲۷ هزار و ۴۰۱ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو بدون تغییر قیمت نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۳۰ هزار و ۴۷۴ تومان بود. 

قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۹۱۴ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۸۷۱ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۳۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۱۵۹ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۵۰۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۷۸۲ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۷۲۵ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۴۶۲ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و پس از آن در محدوده قیمت ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان نوسان داشت و افت و خیز در این نرخ ادامه داشت و حالا بیش از دو هفته است که در بهای ۲۷ هزار تومان ثابت است و تقریبا با نرخ ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته می‌شود.

  سکه ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان شد 

ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۵۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۵۹۲ هزار تومان شد. همچنین قیمت اُنس جهانی طلا با سه دلار کاهش قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ یک‌هزار و ۸۰۶ دلار و چهار سنت معامله شد.

مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی بیش از یک هفته است که در میانه کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده است. این عامل موجب شده قیمت انواع سکه و طلا در روزهای گذشته کاهشی باشد و در برخی روزها نیز رشد اندکی داشته است. 

 

ارسال نظر