ریزش 400 هزار تومانی سکه

۱۴۰۰/۰۸/۲۹ - ۰۱:۴۵:۰۲
کد خبر: ۱۸۴۱۴۸
ریزش 400 هزار  تومانی  سکه

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز پنجشنبه 26 آبان 1400، قیمت ارز در بازار ثابت ماند و دلار در کانال 27 هزار تومان و نزدیک مرز 28 هزار تومان قرار گرفت و به قیمت 27 هزار و 970 تومان معامله شد، قیمت یورو 32 هزار و 66 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 320 تومان و درهم امارات 7 هزار و 721 تومان اعلام شده است. هر دلار در صرافی‌های بانکی (پنجشنبه، ۲۶ آبان‌ماه) با ۲۰۰ تومان کاهش قیمت در مقایسه با روز گذشته به ۲۶ هزار و ۶۶۹ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۳۷۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۹۶۰ تومان اعلام شد. همچنین قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته با ۲۰۰ تومان کاهش، برابر با ۳۰ هزار و ۷۰۴ تومان بود.

علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۶۱۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار ۸۷۶ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۸۵۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۸۹۵ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز پنجشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۵۷۹ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۶۶۵ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در این محدوده نوسان داشت و در مقطعی به سمت رقم ۲۷ هزار تومان نیز حرکت کرد. در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بود، البته برای چند روزی نیز در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت.قیمت دلار در هفته‌های گذشته در کانال ۲۶ هزار تومان رفت و برگشت داشت، اما از هفته گذشته وارد کانال ۲۷ هزار تومانی شد. با این حال از روز گذشته با عقب‌گرد به نرخ ۲۶ هزار تومان در این محدوده قیمتی نوسان دارد. قیمت سکه در بازار تهران (پنجشنبه، ۲۷ آبان‌ماه) با ۲۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با کاهش ۵۰ هزار تومانی به قیمت ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه با کاهش ۴۰ هزار تومانی به قیمت سه‌میلیون و ۷۳۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۴۱۵ هزار تومان شد. همچنین اونس جهانی طلا با ۵ دلار افزایش نسبت به روز چهارشنبه، یک‌هزار و ۸۶۵ دلار و ۵۷ سنت ارزش‌گذاری شد.مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی تغییر اندکی داشت و با بهای ۲۶ هزار و ۸۶۹ تومان معامله شد. همچنین قیمت اونس جهانی طلا نیز ۱۲ دلار کاهش یافت. با توجه به کاهش ۱۲ دلاری اونس جهانی طلا و کاهش جزئی نرخ دلار، قیمت طلا کاهش و سکه رشد نامحسوسی داشت.

    تداوم کاهش قیمت طلا و سکه  در آخرین روز هفته

نایب رییس اتحادیه طلاو جواهر، از کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه تهران به دلیل روند نزولی نرخ ارز خبر داد.

محمد کشتی آرای نایب رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در خصوص آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه تهران در معاملات (پنجشنبه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۰) اظهار داشت: با توجه به کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، بهای انواع طلا و سکه نیز در بازار کاهش یافته است. به گونه‌ای که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افت ۳۰۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته، به رقم ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در معاملات آخرین روز هفته رسیده است.هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز با کاهش قیمت، به رقم ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین هر نیم سکه به رقم ۶ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و هر ربع سکه به رقم ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسیده است. همچنین هر سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز در حال حاضر، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. هر مثقال طلای آب شده در بازار به رقم ۵ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسیده و یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۲۴۴ هزار تومان قیمت گذاری شده است.حباب سکه امامی در بازار، به رقم ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

     سیر نزولی قیمت انواع سکه و طلا  در هفته پایانی آبان ۱۴۰۰

قیمت انواع سکه و طلا تحت تاثیر افت نرخ دلار و اونس، در روزهای پایانی آبان‌ماه روند نزولی داشته است. بازار سکه و طلا در هفته پایانی آبان ماه روند نزولی داشت و قیمت‌ها تحت تاثیر نرخ ارز و اونس جهانی طلا گرچه در ابتدای هفته افزایشی بود ‌اما سیر کاهشی در پیش گرفت.  قیمت اونس جهانی طلا در هفته گذشته در محدوده یک هزار و ۸۶۰ تا یک هزار و ۸۷۰ دلار نوسان داشت. محمد کشتی آرای نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز جمعه درباره تحولات بازار سکه و طلا طی هفته‌ گذشته گفت: قیمت اونس جهانی در هفته گذشته نوسان کمی داشت و بین ۱۸۶۰ تا ۱۸۷۰ دلار در نوسان بود. بهای اونس جهانی طلا در پایان هفته به یک هزار و ۸۶۵ دلار رسید و نسبت به ابتدای هفته یک دلار کاهش داشت. نرخ ارز در ابتدای هفته با افزایش همراه بود؛ اما این روند در روز دوم متوقف و با کاهش همراه شد و در نتیجه بهای سکه و طلا در هفته گذشته سیر نزولی داشت به‌طوری که قیمت سکه طرح جدید در پایان هفته در مقایسه با ابتدای هفته ۳۷۰ هزار تومان کاهش یافت. حباب سکه در پایان هفته با ۷۰ هزار تومان کاهش به رقم ۲۲۰ هزار تومان رسید. نرخ انواع سکه و طلا در پایان آبان ماه نزولی بود و به دلیل کاهش تقاضا حباب سکه نیز کم شد. این فعال صنفی وضعیت بازار طلا در هفته آینده را نیز آرام و نزولی پیش‌بینی کرد. 

    دلار در بازار متشکل ارزی کاهشی شد

مهدی گوهررستمی مدیر ارتباطات بازار متشکل ارز ایران میانگین وزنی دلار و یورو در معاملات امروز را به ترتیب ۲۶ هزار و ۶۲۰ تومان و ۳۰ هزار و ۴۷۹ تومان اعلام کرد.در جلسه معاملاتی پنجشنبه، معاملات دلار کار خود را با نرخ ۲۶ هزار و ۶۳۱ تومان آغاز کرد و در پایان ساعت معاملات به نرخ ۲۶ هزار و ۶۳۲ تومان رسید که بررسی ارقام معاملاتی روزانه، نرخ میانگین وزنی ۲۶ هزار و ۶۲۰ تومان به ازای هر دلار و کاهش ۰.۰۲ درصدی این نرخ نسبت به روز معاملاتی قبل را نشان می‌دهد.

     روند کاهشی نرخ دلار در هفته‌ پایانی  آبان ماه

قیمت دلار در این هفته جوی آرام را پشت سرگذاشت و روند نزولی را در پیش گرفت. قیمت دلار در هفته جاری جو آرامی را پشت‌ سرگذاشت و بخشی از معامله‌گران روی سفر مدیر کل آژانس بین المللی اتمی به ایران مانور دادند. 

    سقوط قیمت بیت کوین  به پایین‌ترین سطح 

بیت کوین با قیمتی حدود ۵۵ هزار و ۷۰۰ دلار به پایین‌ترین قیمت خود در سطح یک ماه گذشته رسید. قیمت بیت‌کوین تا سطح ۵۵ هزار و ۷۰۰ دلار پایین آمد. این رقم پایین‌ترین قیمت بیت کوین از ۲۳ مهر است. بیت‌کوین اکنون با قیمتی حدود ۵۶ هزار و ۲۵۰ دلار معامله می‌شود که افتی ۵ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته و افتی ۱۳ درصدی را در مقیاس هفتگی ثبت کرده است.

  ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا

طبق تحلیل نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران از وضعیت بازار سکه و طلای داخلی طی یک هفته اخیر، کاهش قیمت اونس جهانی طلا از یک سو و کاهش نرخ ارز در داخل از سوی دیگر سبب شد که در کنار کاهش تقاضا و معاملات، سکه و طلا هفته را نسبت به ابتدای هفته با رند کاهشی به پایان برساند؛ به گونه‌ای که هر قطعه سکه ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۵ هزار تومان کاهش قیمت را در این هفته تجربه کرده است. محمد کشتی‌آرای اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، اونس جهانی تغییرات کمی داشت و از ۱۸۶۶ دلار تا ۱۸۷۰ دلار در نوسان بود. اما در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه)، قیمت هر اونس طلا به ۱۸۶۵ دلار هم رسید که نسبت به ابتدای هفته یک دلار کاهش یافت اما در حال حاضر به ۱۸۵۵ دلا رسیده است؛ بنابراین می‌توان گفت که به‌طور متوسط در هفته‌ای که گذشت، قیمت هر اونس جهانی طلا ۱۱ دلار کاهش یافته است. نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: از سوی دیگر در داخل نیز در یک هفته اخیر نرخ ارز سیر نزولی داشت و از ۲۸ هزار و ۷۵۰ تومان در ابتدای هفته به ۲۸ هزار و ۱۵۰ تومان در پایان هفته رسید. براین اساس کاهشی شدن دو عامل نرخ ارز و اونس جهانی طلا سبب شد که قیمت انواع سکه و طلا در بازارهای داخلی با کاهش مواجه شود. به‌طور معمول زمانی که قیمت‌ها سیر نزولی پیدا می‌کند، تقاضا، خرید و در کل دادوستدها کاهش پیدا می‌کند؛ در این هفته نیز باتوجه کاهش قیمت سکه و طلا، شاهد کاهش تقاضا در بازار بودیم.

    از ارزش سکه ۴۰۰ هزار تومان و از ارزش  هر گرم طلا ۴۵ هزار تومان کاسته شد

وی در رابطه با تغییرات قیمت‌ها در آخرین معاملات هفته نسبت به ابتدای هفته، گفت: در یک هفته اخیر هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزار تومان کاهش قیمت به ۱۲ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان و سکه تمام قدیم نیز با کاهش به‌طور متوسط ۳۰۰ هزار تومانی در پایان هفته به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه نیز به شش میلیون و ۴۲۰ هزار تومان کاهش یافته و بدین ترتیب نسبت به ابتدای هفته به‌طور میانگین ۸۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است. ربع سکه با افت ۷۰ هزار تومانی قیمت به سه میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسیده است و سکه‌های یک گرمی نیز با کاهش ۵۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته، دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: قیمت طلای آب شده (۱۷ عیار) که مبنای معاملات طلا است، با توجه به کاهش قیمت اونس جهانی طلا در طول این هفته ۸۰ هزار تومان به ازای هر مثقال کاهش یافته و به پنج میلیون ۳۷۵ هزار تومان رسیده است. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان هفته با قیمت یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۲۴ عیار با قیمت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان دادوستد شده و براین اساس هر گرم طلای ۱۸ عیار به نسبت ابتدای هفته به‌طور متوسط ۴۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۲۴ عیار ۵۵ هزار تومان افت ارزش داشته‌اند. همانطور که اشاره شد، نبود تقاضا و کاهش داوستدها منجر به کاهش حباب سکه شد. در طول هفته‌ای که گذشت به‌طور متوسط ۸۵ هزار تومان از حباب سکه کاسته شد و در حال حاضر حباب سکه در محدوده ۲۱۰ هزار تومان قرار دارد. نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: برای هفته آینده نیز به نظر می‌رسد که تغییرات قیمت اونس جهانی در محدوده نوسانات ۱۰ تا ۱۵ دلار باقی بماند. اما احتمالا با مدیریتی که بر روی نرخ ارز صورت می‌گیرد، نرخ ارز در همین محدوده باقی بماند. لازم به ذکر است که این ریزش قیمت‌ها در این هفته در حال رخ داد که هفته پیش از آن (هفته منتهی به ۲۱ آبان ماه)، رکورد بالاترین قیمت سکه و طلا طی شش ماهه اخیر شکسته شد و در پی بیشترین رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی طی شش ماهه اخیر و همچنین نوسانات افزایشی نرخ ارز در داخل، قیمت سکه و طلا به بیشترین میزان خود در شش ماهه اخیر رسید.


 

ارسال نظر