رویداد

۱۴۰۰/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۴۳۱

همتی هم نامزد شد

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی نیز برای ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری، وارد وزارت کشور شد. همزمان با نزدیک شدن به ساعات پایانی ثبت نام سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی نیز به منظور ثبت نام، وارد وزارت کشور شد. مجموعا 304 داوطلب ثبت‌نام کرده و افرادی از جمله مصطفی تاج‌زاده، اسحاق جهانگیری، پزشکیان، احمدی‌نژاد، آیت‌الله رییسی، و علی لاریجانی، عارف، شاخص‌ترین چهره‌هایی بودند که ثبت نام کردند. همچنین محمد عباسی، محمود صادقی، رستم قاسمی، فریدون عباسی، سعید محمد، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، علی مطهری، علیرضا افشار، برای راهیابی به ساختمان پاستور اسم نوشته‌اند.

پورابراهیمی: دست‌های پشت پرده مانع کاهش نرخ ارز شده است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دست‌هایی پشت پرده از کاهش نرخ ارزی جلوگیری می‌کنند گفت: تقاضا‌های کاذب در بازار رو به کاهش است.محمدرضا پور ابراهیمی با اعلام اینکه نرخ ارز در اقتصاد ایران متاثر از برخی عوامل اقتصادی مانند وضعیت تراز تجاری کشور و برخی عوامل غیراقتصادی مانند تحریم‌ها، سفته بازی و تقاضای کاذب در بازار است، گفت: تقاضا‌های کاذب رو به کاهش است. وی با تاکید براینکه پیش بینی‌ها از شرایط کنونی و پیش روی حرکت اقتصاد کشور بگونه‌ای است که میزان اثر عوامل غیراقتصادی در تعیین نرخ ارز به حداقل خواهد رسید، افزود: همین موضوع باعث شده علاوه بر کاهش تقاضا‌های کاذب و سفته بازی در بازار، بخشی از منابع ارزی که به‌صورت سپرده‌های فردی و شخصی خارج از شبکه بانکی نگهداری می‌شوند هم در حال بازگشت به چرخه جریان اقتصاد است.رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این روز‌ها دو عامل کاهش تقاضا و ورود دلار‌های شخصی به چرخه اقتصاد باعث کاهش نرخ دلار به سوی یک قیمت تعادلی شده، اما گزارش‌هایی رسیده است مبنی بر اینکه دست‌هایی سعی می‌کنند از روند منطقی کاهش قیمت دلار جلوگیری کنند.پور ابراهیمی تقویت ارزش پول ملی در کنار مدیریت تورم را اولویت اصلی همه بانک‌های مرکزی در دنیا خواند و گفت: مجلس به این موضوع ورود کرده است و گزارش‌ها در حال پیگیری است.وی افزود: مجلس براساس مبنای عرضه و تقاضای بازار و سیستم مرتبط با احکام برنامه ششم توسعه که نرخ ارز را نرخ شناور مدیریت شده تعیین کرده است، مسیر حرکت اقتصادی کشور را دنبال می‌کند.

سهمیه وام تکلیفی ساخت و ساز به همه بانک‌ها ابلاغ شد

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ مجموعاً بانک‌ها باید۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای واحدهای مسکونی شهری و روستایی که در مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد است پرداخت کنند.محمود محمودزاده گفت: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰، یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد اعم از واحدهای مسکونی شهری و روستایی، مقرر است تا از تسهیلات ساخت مسکن استفاده کنند که از این تعداد ۴۰۰ هزار واحد برای واحدهای مسکونی روستایی و ۸۰۰ هزار واحد برای واحدهای مسکونی شهری در نظر گرفته شده است. همه مالکان خصوصی‌، خودمالکان و سازندگان بخش خصوصی می‌توانند بر اساس ضوابطی که وزارت راه و شهرسازی تعیین کرده به بانک‌ها مراجعه و تقاضای استفاده از تسهیلات ساخت کنند. بر اساس شاخص بندی‌ای که انجام شده این تسهیلات در اختیار واجدان شرایط که عموماً سازندگان واحدهای متوسط و ارزان‌قیمت هستند، قرار می‌گیرد. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: پرداخت تسهیلات ساخت مسکن افزایش یافته به واحدهای گران‌قیمت تعلق نمی‌گیرد و این بخشی از ضوابط وزارت راه و شهرسازی است. واحدهای متوسط و ارزان قیمت مشمول قانون دریافت تسهیلات ساخت هستند. همچنین حدود ۴۰۰ هزار از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای واحدهای مسکونی روستایی و ۸۰۰ هزار واحد برای مسکن شهری در نظر گرفته شده است.

محمودزاده در خصوص سقف تسهیلات ساخت اعلام کرد: این موضوع هم‌اکنون در شورای پول و اعتبار در دست بررسی است که بر اساس سیستم بانکی باید این چهارچوب تعیین شود. بانک مرکزی تاکنون جدول سهمیه بانک‌ها را اعلام کرده است اما در خصوص مبلغ ظرف یک تا دو هفته آتی اعلام خواهد شد.بر اساس قانون همه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مشمول اجرای این طرح هستند و ابلاغ سهمیه‌هایی که باید به تسهیلات ساخت مسکن اختصاص دهند را دریافت کرده‌اند.سهمیه بانک‌ها در ارایه تسهیلات ساخت مسکن متفاوت است و سهمیه بانک عامل بخش مسکن با توجه به تخصصی بودن آن بانک در حوزه مسکن از سایر بانک‌ها بیشتر است. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان «وام تولید مسکن به پروژه‌های ارزان‌قیمت پرداخت می‌شود»، گفت: شورای پول و اعتبار در حال بررسی افزایش سقف وام ساخت مسکن است.بر اساس قانون بودجه 1400 باید 1.2 میلیون واحد مسکن شهری و روستایی از تسهیلات ساخت مسکن استفاده کنند. از این تعداد 400 هزار واحد برای واحدهای مسکونی روستایی و 800 هزار واحد برای واحدهای مسکونی شهری در نظر گرفته شده است.وی با بیان اینکه وام ساخت برای رونق تولید مسکن افزایش یافت، افزود: مالکان خصوصی‌، خودمالکان و سازندگان بخش خصوصی بر اساس ضوابطی که وزارت راه و شهرسازی تعیین کرده به بانک‌ها مراجعه کرده و تقاضای استفاده از تسهیلات ساخت را داشته باشند. بر اساس شاخص‌بندی که انجام شده این تسهیلات در اختیار واجدان شرایط که عموما سازندگان واحدهای متوسط و ارزان‌قیمت هستند، قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر