کاهش قیمت طلا، سکه و ارز

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۸۶
کاهش قیمت طلا، سکه و ارز

گروه بانک و بیمه  |

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران روز پنجشنبه، دوم اردیبهشت با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا در روزهای اخیر، تشدید شده است.به نظر می‌رسد که به دلیل تحولات سیاست خارجی و چشم‌انداز کاهشی نرخ دلار، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا تمایل به افت بیشتر دارد به‌طوری که فعالان این بازار انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را دارند. ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به رقم ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز۱۰ میلیون تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۱ هزار تومان رسید. هر مثقال طلا نیز به قیمت چهار میلیون و ۳۸۰ هزار تومان معامله شد.اونس جهانی طلا نیزیک‌هزار و ۷۸۶ دلار و ۸۱ سنت فروخته شد. کاهش قیمت دلار به عنوان مهم‌ترین عامل افت قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر به شمار می‌رود.

   تداوم روند تدریجی کاهش نرخ دلار

به کانال ۲۲ هزاری

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی روز پنجشنبه با ۳۶ تومان کاهش در مقایسه با روز کاری گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۳۳۳ تومان رسید و به این ترتیب آماده ورود به کانال ۲۲ هزار تومانی می‌شود. قیمت فروش یورو با کاهش ۱۶ تومانی نسبت به قیمت‌ پایانی روز گذشته ۲۷ هزار و ۹۷۷ تومان شد. قیمت خرید هر دلار ۲۲ هزار و ۸۷۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز۲۷ هزار و ۴۲۳ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی۲۳ هزار و ۱۲۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۳۶۰ تومان اعلام شد. همچنین نرخ یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۶۵۸ تومان و نرخ فروش آن نیز۲۷ هزار و ۹۳۵ تومان اعلام شد.

بر اساس این گزارش، در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (چهارشنبه) هر یورو به قیمت۲۷ هزار و ۹۰۵ تومان و هر دلار ۲۳ هزار و ۲۷۱ تومان به فروش رسید.همچنین روز کاری گذشته در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت۲۷ هزار و ۹۵۹ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت۲۳ هزار و ۲۳۳ تومان معامله شد. با توجه به تحولات سیاست خارجی و افزایش امیدواری به موفقیت مذاکرات وین، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها و کاهش سفته‌بازی در بازار ارز، قیمت انواع ارز در هفته‌های اخیر روند کاهشی داشته است. دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفت: قیمت‌ها به علت کاهش نرخ ارز و تعطیلی بازار و نبود تقاضا رو به کاهش بوده است. نادر بذرافشان دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت اونس جهانی۲۷ دلار افزایش داشت و اما به علت تعطیلی بازار و نبود تقاضا، سکه طرح جدید۴۲۰ هزار تومان و هر گرم طلای۱۸ عیار۲۲ هزار تومان کاهش یافت. وی گفت: در حال حاضر اونس جهانی به ۱۷۸۸ دلار رسیده و هر قطعه سکه طرح جدید۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته شده است. بذرافشان افزود: هر گرم طلای۱۸ عیار۱ میلیون و ۱۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته شده است. دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفت: حباب قیمت سکه به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. قیمت هر اونس طلا با ۰.۲ درصد رشد به ۱۷۸۷ دلار و ۱۱ سنت رسید.در حالی که دلار تضعیف شده، سوددهی اوراق خزانه داری امریکا کاهش یافته و پس از پیشنهاد جو بایدن مبنی بر افزایش مالیات بر سود سرمایه ارزش سهام در بازارهای مالی کاهش داشته است، قیمت طلا روز جمعه شاهد افزایش بود و در مسیر ثبت سومین رشد هفتگی متوالی قرار گرفت. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.2 درصد رشد به 1787 دلار و 11 سنت رسید. قیمت طلا در روز پنجشنبه به بالاترین رقم از 25 فوریه یعنی 1797 دلار و 67 سنت رسیده بود. قیمت فلز زرد از ابتدای هفته تاکنون 0.6 درصد رشد داشته است. قیمت طلا در معاملات آتی نیز با 0.4 درصد رشد به 1788 دلار و 10 سنت رسید. شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای رقیب با 0.1 درصد کاهش مواجه بود و سبب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند. پس از انتشار خبرهایی مبنی بر اینکه بایدن پیشنهادی برای افزایش مالیات شرکت‌هایی که سوددهی بیشتری دارند مطرح خواهد کرد، سوددهی اوراق قرضه ده ساله دولت امریکا شاهد کاهش بود. هدف بایدن از این طرح تامین بودجه یک تریلیون دلاری حمایت از آموزش‌های پیش دبستانی کودکان و پرداخت حقوق ایام مرخصی به کارگران اعلام شده است. تعداد شهروندان امریکایی متقاضی دریافت مقرری بیکاری طی هفته گذشته به پایین‌ترین رقم 13 ماه گذشته رسید.آمارهای گمرک سوییس نشان می‌دهد این کشور در ماه مارس بیشترین میزان صادرات طلا طی ده ماه گذشته را تجربه کرده است. میزان صادرات طلای سوییس به هند در این ماه به بالاترین رقم از سال 2013 رسیده است.

    حباب سکه محو خواهد شد

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: اگر همانطور که پیش بینی‌ها نشان می‌دهد روند مذاکرات برجام مثبت باشد و در نتیجه آن قیمت ارز کاهش پیدا کند ممکن است حباب سکه از بین برود و روند نزولی به اصل قیمت آن برسد.

این روزها بازار طلا و سکه تحت تأثیر شرایط خاص مذاکرات برجام و همچنین نزدیکی به انتخابات ریاست‌جمهوری با روند کاهشی رو به رو شده است. روند نزولی قیمت‌ها قابل توجه بوده و اگرچه اندکی افزایش در قیمت طلا و سکه و همچنین ارز مشاهده شد، اما با توجه به چشم‌انداز مثبت مذاکرات و رفع تحریم‌ها احتمال تداوم روند کاهشی در هفته آینده نیز بسیار قوی است. در همین رابطه، نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز پنجشنبه گفت: در طول دو هفته گذشته به دلیل تعطیلات ناشی از کرونا کاهش قابل توجهی در تقاضای طلا رخ داده است. همین امر یکی از عوامل پایین آمدن قیمت‌ها بود. اما مهم‌ترین نبود. وی به قیمت ارز به عنوان عامل اصلی در شروع روند نزولی قیمت طلا و سکه در مدت یاد شده اشاره کرد و اظهار داشت: قیمت طلا و سکه به‌شدت به آینده قیمت ارز گره خورده است. در روزهای اخیر مذاکرات مثبت با کاهش قیمت ارز همراه شد و همین امر کاهش قابل توجه قیمت طلا را نیز به همراه داشت. سیر نزولی به صورتی بود که مردم از ترس اینکه قیمت دلار و طلا بیشتر پایین بیاید برای فروش هجوم آورده و به همین خاطر عرضه بسیار افزایش پیدا کرد. البته تقاضایی هم وجود نداشت. خریداران منتظر قیمت‌های پایین‌تر هستند. «محمدکشتی آرای» افزود: در مدت دو هفته‌ گذشته حباب سکه از حدود ۴۰۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت. اگر مذاکرات آنگونه که پیش‌بینی می‌شود مثبت پیش برود پایین آمدن قیمت ارز و طلا ادامه خواهد یافت و نه تنها حباب سکه از بین خواهد رفت بلکه با تداوم روند از اصل قیمت سکه نیز کاسته می‌شود.وی درباره افزایش نسبی قیمت‌ها در روز گذشته عنوان داشت: بالا رفتن قیمت انس جهانی و توقف مذاکرات در این موضوع موثر بود. روز سه شنبه قیمت هر گرم طلای۱۸ عیار۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان بود که در عصر روز چهارشنبه ۱۵ هزار تومان افزایش داشت. این۱۵ هزار تومان ناشی از بالا رفتن قیمت اونس جهانی بود.

    سقوط ارزش بیت‌کوین به زیر۵۰ هزار دلار

ارزش بیت‌کوین به دنبال پیشنهاد بایدن برای دو برابر کردن مالیات بر افزایش سرمایه، ۵.۸ درصد کاهش یافت و به حدود ۴۸۵۹۶ دلار رسید.به گزارش بلومبرگ، ارزش بیت‌کوین به دنبال اعلام پیشنهاد دو برابر کردن مالیات بر افزایش سرمایه برای ثروتمندان توسط بایدن، برای هفتمین بار طی۸ روز گذشته کاهش یافت. ارزش بیت‌کوین۵.۸ درصد کاهش یافته و به حدود ۴۸۵۹۶ دلار رسیده است. جی پی مورگان به دنبال کاهش قیمت بیت‌کوین از اوج ۶۴۸۷۰ دلار در چهاردهم آوریل هشدار داده بود که احتمال سقوط بیشتر ارزش این ارز مجازی وجود دارد. نگرانی‌های مالیاتی شایدیکی از دلایل این کاهش باشد. سرمایه‌گذاران بیت‌کوین در امریکا که از افزایش۷۰ درصدی ارزش این ارز مجازی در سال جاری میلادی سود برده‌اند، حالا اگر سرمایه ارز مجازی خود را پس از بیش از یک سال مالکیت بفروشند، با مالیات بر افزایش سرمایه خود مواجه هستند. بیت‌کوین بهترین عملکرد را در میان سرمایه‌های دیگر در سال‌های اخیر داشته است و هر کس در سال گذشته بیت‌کوین خریداری کرده حالا ۵۷۵ درصد سود کرده است. این رقم برای سرمایه‌گذارانی که در آوریل۲۰۱۹ خرید کرده‌اند، ۸۰۰ درصد است. به گفته تحلیلگران، یکی از مسائلی که باید نگران آن بود این است که بزرگ‌ترین سودها آسیب‌پذیرترین آنها در برابر فروش هستند. مالیات بر افزایش سرمایه باعث می‌شود، دارندگان این سودها مجبور باشند پول زیادی را به دولت بدهند.

    ریزش همه ارزهای مهم دیجیتالی

به جز اتریوم که به روند صعودی خود ادامه داد، ارزهای مهم دیگر برای دومین روز شاهد ریزش نسبتا سنگینی در ارزش خود بودند. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، در حالی که گزارشاتی از احتمال خارج کردن سهام صرافی دیجیتال کوین بیس از بورس فرانکفورت به دلیل ناقص بودن اطلاعات خواسته شده منتشر شده بود، مدیران بورس آلمان اعلام کردند در نظر دارند برای تکمیل مدارک به کوین بیس مهلت دهند. همچنین انتصاب‌گری گنسلر به سمت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار امریکا خبر خوبی برای بازار رمزارزها محسوب می‌شود. وی جز، چهره‌های آشنا با رمزارزها در بین مقامات شناخته می‌شود. با تردید نسبت به روند بلندمدت بیتکوین، شمار سرمایه‌گذاران عمده در اتریوم افزایش قابل توجهی داشته است تا جایی که اکنون تعداد نهنگ‌های اتریوم که ۱۰ هزار عدد اتریومیا بیشتر از این رمزارز در اختیار دارند، به رکورد تاریخی تازه‌ای رسیده است. استفان ایزاک- مدیرموسسه الوین کپیتال- گفت: پایان بیتکوین اجتناب ناپذیر است. نگرانی‌های محیط زیستی و قانون‌گذاری‌های دولتی سرنوشت حتمی بیت‌کوین را رقم می‌زنند. نمی‌دانم چگونه و چه طور، اما پایان بیتکوین رقم خواهد خورد.در ادامه روند ورود بانک‌های مرکزی مختلف جهان به عرصه ارزهای دیجیتالی، بانک مرکزی انگلیس که دومین بانک مرکزی قدیمی جهان نیز محسوب می‌شود اعلام کرد به دنبال راه‌اندازی شکل جدیدی از پول دیجیتالی خواهد بود که توسط خانوارها و کسب و کارهای انگلیسی مورد استفاده قرار گیرد اما این ارزها قرار نیست جای وجه نقد را بگیرند بلکه در کنار آنها استفاده خواهند شد. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۰۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۰ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین و ۱۵ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  در واکنش به اخبار بازار کار امریکا، ارزش دلار جهانی افزایش یافت.در خبری خوب برای اقتصاد امریکا به ویژه در زمانی که نرخ تورم وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد، شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری این کشور تا نیمه نخست ماه آوریل با ۷۷ هزار نفر کاهش نسبت به ماه قبل به ۵۴۷ هزار نفر رسید که این رقم، پایین‌ترین رقم ثبت شده طی۱۱ ماه اخیر تاکنون محسوب می‌شود. طبق اعلام وزارت کار امریکا، بیشترین میزان کاهش در تقاضای دریافت مزایای بیکاری مربوط به ایالت‌های نیویورک، فلوریدا، جورجیا و تگزاس بوده است. 

    سرکوب نرخ ارز، یارانه به تولید کشورهای خارجی

یک کارشناس اقتصادی معتقد است اگر سرکوب نرخ ارز طی سال‌های۹۲ تا ۹۶ رخ نمی‌داد، جهش بعدی نرخ ارز در سال‌های اخیر را نداشتیم. عباس آرگون در گفت‌وگو با ایبِنا پیرامون رویه تعیین نرخ ارز از طریق سازوکار بازار گفت: کاملا موافق هستم که بایستی نرخ ارز بر اساس مکانیسم بازار و عرضه و تقاضا تعیین شود و هرگونه سرکوب نرخ ارز مسلما باعث خروج سرمایه از کشور می‌شود که این روند باعث کاهش رونق صادرات و عاملی برای توجیه بیشتر واردات به کشور می‌شود. به عبارت دیگر؛ یارانه‌ای برای تولیدکننده خارجی خواهد بود. وی افزود: نرخ ارز یکی از مهم‌ترین و موثرترین متغیرهای اقتصادی است و بیانگر شرایط اقتصادی کشور و یک عامل برای مقایسه بین اقتصاد ملی و اقتصاد دنیا است. همچنین تاثیر مهم دیگری هم بر متغیرهای اقتصادی همچون تورم، اشتغال، صادرات و واردات دارد. به گفته آرگون؛ در واقع یکی از مسائل مهمی که دولت با آن مواجه است، کنترل نرخ ارز و ایجادیک فضای مناسب اقتصادی است، برای اینکه تولید داخلی را بتوانیم حفظ کنیم و از افزایش تورم جلوگیری شود و در نهایت فراهم کردن شرایط ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور است. نوسان شدید نرخ ارز در واقع عدم تعادل و بی‌ثباتی در اقتصاد کشور را نشان می‌دهد و فعالیت بنگاه‌های اقتصادی را با ریسک‌های مهمی مواجه می‌سازد. در حقیقت جریان مالی بنگاه‌های اقتصادی را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد. البته کنترل نرخ ارز با قیمت‌گذاری نرخ ارز متفاوت است. به بیان دیگر، ما باید شرایط را پیش‌بینی‌پذیر کنیم. این کارشناس اقتصادی با اشاره به سرکوب نرخ ارز در سال‌های گذشته گفت: قطعا اگر سرکوب نرخ ارز طی سال های۹۲ تا ۹۶ رخ نمی‌داد، جهش بعدی نرخ ارز در سال‌های اخیر را نداشتیم. بایستی هر سال نرخ ارز را مطابق با نرخ تورم تعدیل و افزایش می‌دادیم. روندی که هم توسعه صادرات را می‌توانستیم دنبال کنیم و هم از واردات بی‌رویه جلوگیری می‌کردیم؛ چون وقتی نرخ ارز پایین باشد، واردات کالا به جای تولید آن، توجیه پذیر می‌شود. در حقیقت به نوعی باعث رشد قاچاق کالا به داخل کشور می‌شود. هرچند باید این راه هم در نظر داشت که نرخ ارز در یک شرایط طبیعی باید مسیر گفته شده را طی کند. مثلا در سال گذشته که با یک جنگ تمام عیار اقتصادی مواجه بودیم، امکان روند تعدیل نرخ ارز در مسیر سازوکار بازار، دشوار بود و بایستی اینگونه ملاحظات را هم لحاظ کرد. ولی در یک شرایط طبیعی که ما در سال های۹۲ به بعد داشتیم، متاسفانه اجازه ندادیم که نرخ ارز رشد بکند و به نوعی سرکوب نرخ ارز را داشتیم که در نهایت این مسیر غلط منجر به خروج سرمایه از کشور شد. همچنین باعث شد که تولید داخلی از رونق بیفتد و حاشیه سود تولیدی‌های داخل، کاهش پیدا کند و سرمایه‌گذاری‌ها در اقتصاد با کاهش مواجه شود.

 

ارسال نظر