اخبار

۱۴۰۰/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۰۴

هر گونه تقاضای ارز  برای واکسن کرونا تامین می‌شود

رییس کل بانک مرکزی از آخرین اقدامات انجام شده برای تامین ارز خرید واکسن گزارشی ارایه و گفت: ضرورت تأمین واکسن کرونا و انجام واکسیناسیون علیه ویروس کرونا قطعاً بایستی مهم‌ترین دغدغه کشور باشد.بانک مرکزی از همان ابتدا علیرغم همه محدودیت‌های نقل و انتقال مالی ناشی از تحریم، تمام تلاش خود را برای تأمین فوری ارز موردنیاز واردات واکسن بر اساس سفارش وزارت بهداشت و درمان، به عمل آورده است. بر مبنای قرارداد کوواکس، ۱۷۸ میلیون دلار برای۱۶.۸ میلیون دوز واکسن تخصیص و قسط اول آن نیز پرداخت و واردات آن آغاز شده است. همتی افزود: هرگونه درخواست و اعلام وزارت بهداشت جهت پرداخت ارز بابت واردات واکسن تأمین می‌شود. تاکنون نیز بر اساس میزان تقاضا و درخواست برای خرید واکسن از کشورهای روسیه و چین، ارز لازم تأمین و واردات انجام شده است. در حال حاضر نیز تخصیص ارز برای واردات با ارز نیمایی، براساس دستور رییس‌جمهور، در اولویت تأمین می‌باشد، بنگاه‌های بزرگ توانمند می‌توانند در انجام مسوولیت‌هایی اجتماعی خود با هماهنگی وزارت بهداشت نقش آفرینی کنند. امروز نیز، بانک مرکزی حداقل ۱۰۰میلیون دلار دیگر بانرخ ارز ترجیحی برای این منظور تخصیص داد تا با اعلام وزارت بهداشت پرداخت کند. این روند تأمین ارز بر مبنای درخواست‌ها تداوم خواهد داشت.

5 هزار میلیارد تومان تزریق نقدینگی با نرخ  19.8 درصد

بانک مرکزی با تزریق 50.0 هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید 14 روزه با حداقل نرخ 19.80 درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو اطلاعیه روز سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه 1400 مبنی بر برگزاری حراج خرید مدت‌دار اوراق بدهی دولتی در عملیات بازار باز، هفت بانک و یک موسسه اعتباری در مهلت تعیین‌شده سفارش فروش اوراق بدهی دولتی در قالب توافق بازخرید (ریپو) را در مجموع به ارزش 139.0 هزار میلیارد ریال از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند. با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع پولی بانک مرکزی در این هفته تزریق نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی با تزریق 50.0 هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید 14 روزه با حداقل نرخ 19.80 درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. معاملات مربوط به این عملیات و معاملات مربوط به سررسید توافق بازخرید دو هفته قبل به ارزش 62.8 هزار میلیارد ریال توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز دو‌شنبه 30 فروردین‌ماه انجام شد. به علاوه، در هفته منتهی به 30 فروردین، بانک‌ها و موسسات اعتباری در نه نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند در مجموع به ارزش 259.2 هزار میلیارد ریال استفاده کردند. همچنین در این دوره، مبلغ 227.5 هزار میلیارد ریال از ریپوی انجام شده در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند سررسید شد. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (22 درصد) استفاده کنند. همچنین در هفته منتهی به 30 فروردین 60.5 میلیارد ریال اوراق بدهی دولتی متعلق به بانک مرکزی توسط کارگزاری این بانک در بازار ثانویه فروخته شد. شایان ذکر است بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع این بانک (خریدیا فروش قطعی یا اعتباری اوراق بدهی دولتی) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

شرایط دریافت وام ساخت مسکن ۴۵۰ میلیون تومانی

عضو هیات‌مدیره بانک‌مسکن، جزییات افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن را تشریح کرد.محمدحسن علمداری عضو هیات‌مدیره بانک‌مسکن اظهار داشت: بانک مسکن در سال جاری برای کمک به رونق تولید مسکن برای انبوه‌سازانی که جزو مشتریان بانک مسکن هستند و رسوب حساب بانک مسکن برای آنها حداقل ۱۰ درصد است، تسهیلات را افزایش داده است. علمداری ادامه داد: بانک مسکن به مشتری‌های فعال بانک که انبوه‌ساز هستند به شرط انجام ساخت‌وساز با استفاده از فناوری‌های نو در شهر تهران، تمامی کلان‌شهرها، شهرهای بندرعباس، بوشهر، کیش و قشم تا ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت، پرداخت می‌کند. این رقم برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای۲۰۰ هزار نفر جمعیت۴۰۰ میلیون تومان و سایر شهرها نیز۳۰۰ میلیون تومان است که سود تسهیلات نیز۱۸ درصد خواهد بود. وی رقم تسهیلات ساخت و نوسازی را در بافت فرسوده برای سازندگانی که فناوری‌های نو را رعایت کنند در تهران و کلان‌شهرها ۳۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: برای مراکز استان‌ها و سایر شهرها، تسهیلاتی که پرداخت می‌شود به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

 

ارسال نظر