بهبود نسبی قیمت ‌‌بیت‌کوین

۱۴۰۰/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۰۳

سقوط روز یکشنبه در بازار ‌‌بیت‌کوین باعث شد طرفداران افزایش قیمت بیت‌کوین، ضرر سنگینی را متحمل شوند. کارشناسان معتقدند اطمینان بیش از اندازه سرمایه‌گذاران نسبت به صعود بیشتر بازار، باعث شده بود تا آنها از اهرم‌های بالا در معاملات خود استفاده کنند و همین مساله ریسک از دست دادن سرمایه‌ها را بیشتر کرده بود. البته کارشناسان همچنین معتقدند ‌‌بیت‌کوین در ادامه احیای ریزش سنگین اخیر خود، شاهد بهبود نسبی قیمت خود بود. از سوی دیگر، درحالی که برخی از معامله‌گران برای خروج از بازار شتاب می‌کردند، بدون تردید برخی دیگر هم هستند که سقوط روز یکشنبه را فرصتی برای خرید ‌‌‌بیت‌کوین با قیمت‌های پایین می‌دانستند.  گرگ کیپولارو، سرپرست بخش تحقیقات نیویورک دیجیتال اینوستینگ گروپ، در ایمیل خود به مشترکان این شرکت سرمایه‌گذاری، خاطرنشان کرد که سرمایه‌گذاران نهادی به سقوط اخیر قیمت، به چشم یک فرصت خرید نگاه کردند. به گزارش کوین دسک، اظهارات کیپولارو پس از سقوط قیمت ‌‌بیت‌کوین از اوج ۶۴,۰۰۰ دلاری به ۵۱,۵۴۱ دلار انجام شد. در حال حاضر هر واحد ‌‌‌‌بیت‌کوین در محدوده ۵۵,۰۰۰ دلار معامله می‌شود. او همچنین به افزایش خرید ‌‌‌‌بیت‌کوین توسط سرمایه‌گذاران نهادی هم اشاره کرد. قیمت ‌‌‌‌بیت‌کوین همچنان نسبت به ابتدای سال جاری میلادی ۸۹ درصد بیشتر شده است. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران دانه‌درشت به ‌‌‌‌بیت‌کوین به عنوان سرپناه امن سرمایه‌گذاری در مقابل تورم نگاه می‌کنند؛ بسته‌های حمایتی دولت امریکا برای حمایت از شهروندانش در مقابل پیامدهای مالی ویروس کرونا و اقدامات مشابه بانک‌های مرکزی دیگر، باعث شده است تا ارزش ارزهای فیات کمتر شود. کیپولارو، در بخش دیگری از ایمیل خود نوشت: «سرمایه‌گذاران نهادی در چنین زمان‌هایی ذهنیت «خرید در کف» دارند، این مساله می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که آنها حالا دیگر بهتر با نوسانات ‌‌‌‌بیت‌کوین کنار می‌آیند.» او در ادامه گفت: «فکر می‌کنیم ریشه افزایش فشار فروش اخیر این بود که سرمایه‌گذاران به جای آنکه موقعیت‌های خود را با اخبار فاندامنتال اتخاذ کنند، با فاکتورهای دیگر این کار را کردند؛ به‌عبارت ساده، معامله‌گران بیش از اندازه از اهرم‌ها در موقعیت‌های لانگ استفاده کردند و این مساله باعث شد تا لیکوییدشدن غیرقابل‌اجتناب باشد.» کیپولارو به اختلاف قیمت بالای ‌‌‌‌بیت‌کوین در صرافی کوین بیس و بایننس هم اشاره کرد و نوشت: «اختلاف قیمت معاملات آنی ‌‌‌‌بیت‌کوین در کوین‌بیس و باینس که معمولاً خیلی کم است، به ۳ درصد رسید؛ این داده‌ها به ما نشان می‌دهد که فشار فروش بیش از آنکه از سمت امریکای شمالی باشد، از آسیا بوده است.»

    ضرر سنگین طرفداران  

افزایش قیمت بیت‌کوین

این در حالی است که سقوط روز یکشنبه بازار باعث شد تا ۱۰ میلیارد دلار از قراردادهای آتی لیکویید شوند. از این میزان، ۵۰ درصد سرمایه‌های از دست رفته، متعلق به بازار ‌‌‌‌بیت‌کوین بوده است. کارشناسان معتقدند اطمینان بیش از اندازه سرمایه‌گذاران نسبت به صعود بیشتر بازار، باعث شده بود تا آنها از اهرم‌های بالا در معاملات خود استفاده کنند و همین مساله ریسک از دست دادن سرمایه‌ها را بیشتر کرده بود. البته کارشناسان معتقدند ‌‌بیت‌کوین در ادامه احیای ریزش سنگین اخیر خود، شاهد بهبود نسبی قیمت خود بود. رابرت کاپلان، مدیر دفتر منطقه‌ای بانک مرکزی امریکا در دالاس، در جمع دانشجویان دانشگاه تگزاس‌ای‌اند‌ام با اعتراف به تبدیل شدن ‌‌بیت‌کوین به عنوان ابزاری برای حفظ ارزش گفت: هنوز راه زیادی در پیش دارد. به‌طور واضح ارزش ‌‌بیت‌کوین در این سال‌ها افزایش پیدا کرده است اما برای آنکه به عنوان یک پول شناخته شود نیاز دارد تا با تعدیلات بیشتر، خود را با واقعیت‌های بازار پول سازگار کند. تمایل ماینرها به استخراج ‌‌بیت‌کوین به‌طور قابل توجهی رو به افزایش است. طبق اعلام گلس نود، طی ۹ ماه اخیر فعالیت استخراج‌کنندگان ‌‌بیت‌کوین دو برابر شده است و هش ریت استخراج از شبکه ‌‌بیت‌کوین با عبور از یک اگزا هش، به رکورد تازه‌ای در طول تاریخ استخراج این رمزارز محبوب رسیده است. برخی از فعالان بازار ارزهای دیجیتالی امیدوار هستند ‌‌بیت‌کوین در ادامه رالی صعودی خود امسال موفق به عبور از سطح روانی مهم ۱۰۰ هزار دلاری شود.

بانک مرکزی ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد استفاده از ارزهای دیجیتالی به عنوان ابزار پرداخت در این کشور را ممنوع اعلام می‌کند چرا که این کار ممکن است خسارات غیر قابل جبرانی داشته باشد. طبق تصمیم بانک مرکزی، دارایی‌های دیجیتالی، ارزهای دیجیتالی یا هر چه که از فناوری نردبان غیرمتمرکز استفاده می‌کند نباید چه به‌طور مستقیم و چه غیرمستقیم برای پرداخت بهای کالا و خدمات مورد استفاده قرار گیرد. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۰۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۱۶ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار ‌‌‌‌بیت‌کوین و ۱۵ درصد در اختیار اتریوم است. ‌‌بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

    کارمزدهای شبکه ‌‌‌‌بیت‌کوین

 به نزدیک ۵۰   دلار رسید

همزمان با سقوط بازار ارزهای دیجیتال و افزایش سرسام‌آور تراکنش‌ها در روز یکشنبه، توان محاسباتی در شبکه ‌‌‌‌بیت‌کوین هم سقوط کرده و کارمزد تراکنش‌های این شبکه به نزدیک ۵۰ دلار رسید. به گزارش دیکریپت، روز یکشنبه پس از آنکه ‌‌‌‌بیت‌کوین یک شبه ۱۵ درصد سقوط کرد و به زیر ۵۲,۱۴۴ دلار رسید، نمودارهای قیمت فقط اعداد قرمز و درصدهای بالای کاهش را نشان می‌دادند. روز یکشنبه برای بسیاری از معامله‌گران روز خروج از بازار بود و این موضوع باعث ایجاد ترافیک شدید در بلاک‌چین ‌‌‌‌بیت‌کوین شد. داده‌های وب‌سایت «Jochen-Hoenicke» نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۳۰,۰۰۰ تراکنش در بلاک چین ‌‌‌‌بیت‌کوین در انتظار تأیید است. همچنین، میانگین کارمزد تراکنش‌های ‌‌‌‌بیت‌کوین اکنون با ۴۶.۸۸ دلار در بالاترین سطح چهار ماه گذشته قرار دارد که نسبت به ۴ آوریل که ۱۵.۵۶ دلار بود، بیش از ۲۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. دیوید جرارد، منتقد بلاک‌چین، ازدحام بی‌سابقه روز یکشنبه را با هجوم دارندگان ‌‌‌‌بیت‌کوین برای خروج از بازار مرتبط دانست. همزمان با شتاب همه برای خارج شدن، بلاک‌چین ‌‌‌‌بیت‌کوین در حال حاضر کمی مسدود است. داریوس سیت، معامله‌گر کیوسی‌پی کپیتال، علت سقوط بازار را به شایعاتی مربوط دانست که می‌گویند وزارت خزانه‌داری امریکا قصد دارد موسسات مالی بزرگ را به‌دلیل پول‌شویی از طریق ارزهای دیجیتال تحت پیگرد قرار دهد. اما اگر این شایعه صحت داشت، معامله‌گران از ترس اینکه قیمت‌ها حتی بیش از این سقوط خواهد کرد، اقدام به فروش ارزهای دیجیتال خود می‌کردند. وکلای اوراق بهادار آگاه از طرح گروه ویژه یلن [وزیر خزانه‌داری] گفتند که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده قصد دارد چندین موسسه مالی را به پول‌شویی از طریق ارزهای دیجیتال متهم کند. همزمان، قطع برق در استان سین‌کیانگ چین که یکی از قطب‌های استخراج ‌‌‌‌بیت‌کوین است، اوضاع را بدتر کرد، چراکه کاهش تعداد ماینرها باعث فشار برای افزایش کارمزد تراکنش‌ها می‌شود. نرخ هش ‌‌‌‌بیت‌کوین که نشان‌دهنده قدرت محاسبه موثر شبکه جهانی ‌‌‌‌بیت‌کوین است، از ۱۴۵ اگزاهش در ۱۶ آوریل به ۱۰۵ اگزاهش در روز بعد کاهش یافت. داده‌های بیت اینفو چارتز، حاکی از آن است که در حال حاضر نرخ هش ‌‌‌‌بیت‌کوین ۱۲۰ اگزاهش بر ثانیه است. نرخ هش استخرهای استخراج ‌‌‌‌بیت‌کوین در ۲۴ ساعت سقوط کرد. درحالی که برخی از معامله‌گران برای خروج از بازار شتاب می‌کردند، بدون تردید برخی دیگر هم هستند که سقوط روز یکشنبه را فرصتی برای خرید ‌‌‌‌بیت‌کوین با قیمت‌های پایین می‌دانستند. بالاخره چیزی که برای یک نفر زباله به نظر می‌آید، ممکن است برای دیگری گنج باشد.

 

ارسال نظر