اخبار

۱۴۰۰/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۳۰۵

درخواست اردوغان  برای کنار گذاشتن دلار

رییس‌جمهور ترکیه از کشورهای عضو گروه دی-هشت خواست تا در مبادلات تجاری دوجانبه، ارزهای ملی را جایگزین کنند.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، رییس‌جمهور ترکیه که از طریق ویدئوکنفرانس در اجلاس گروه دی-۸ سخن می‌گفت، بار دیگر خواستار افزایش استفاده از ارزهای ملی در تبادلات دوجانبه و چندجانبه شد و افزود: سال ۲۰۱۷ برای اولین‌بار ایده استفاده از ارزهای ملی را در مبادلات مطرح کردم و از آن زمان تاکنون این ایده پرمعناتر و قابل تحقق‌تر شده است. ما برای آنکه ریسک ناشی از شوک‌های ارزی را بر روی کشورهای خود کاهش دهیم باید روی استفاده از ارزهای ملی متمرکز شویم.اردوغان پیش از این هم خواهان افزایش استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه با شرکای تجاری بزرگ این کشور از جمله ایران، روسیه، چین و اوکراین برای کاهش وابستگی به دلار شده بود.در این اجلاس همچنین راهکارهای توسعه همکاری کشورهای عضو در حوزه‌های مختلف اقتصادی نظیر انرژی‌های تجدیدپذیر، هوش مصنوعی، رباتیک، اینترنت اشیا و بلاک چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اردوغان با تاکید بر روی اهمیت استفاده بیشتر از تکنولوژی در تولیدات کشورهای عضو افزود: برای آنکه به سمت توسعه اقتصادی پایدار حرکت کنیم باید نقش تکنولوژی در بخش تولید را افزایش دهیم. رییس‌جمهور ترکیه در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نقش کرونا بر کاهش تبادلات اقتصادی بین کشورها گفت: واکسن، موثرترین اسلحه ما در برابر این ویروس است و نباید قربانی منافع گروهی خاص شود. ترکیه از سال ۲۰۱۷ ریاست دوره‌ای گروه دی هشت را بر عهده گرفته است. اردوغان با اشاره به ظرفیت بالای بازار ۱.۱ میلیارد نفری کشورهای عضو گفت: کشورهای عضو دارای جمعیت جوان و تحصیلکرده هستند و باید اتصال بیشتری بین جوامع جوان کشورهای عضو به وجود بیاید.

تخصیص۵۰ درصد سپرده‌های بانکی به واحدهای تولیدی

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: با توافق بانک مرکزی۵۰ درصد از سپرده‌های بانکی مناطق آزاد به نیازهای واحدهای تولیدی همان مناطق اختصاص یافت.

احمد جمالی عنوان کرد: بانک مرکزی موافقت کرد ۵۰ درصد از سپرده‌های بانکی هر منطقه به نیازهای مالی واحدهای تولیدی همان منطقه اختصاص یابد که با این توافق برخی پشتیبانی‌هایی که برای تامین منابع مالی فعلان اقتصادی مناطق نیاز است تامین می‌شود. وی افزود: این توافق در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰، «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» به منظور پشتیبانی و حمایت مالی از فعالین اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صورت گرفت. جمالی در ادامه با اشاره به ثبت سفارش مناطق آزاد برای سهمیه کالای همراه مسافر گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت امکان ثبت سفارش و واردات کالا توسط فعالان تجاری و اقتصادی در مناطق آزاد امکان پذیر شد. معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: فعالان اقتصادی و تجاری مناطق آزاد می‌توانند بر اساس لیست کالاهای مجاز برای واردات و تعرفه هر کالا، نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کنند. جمالی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات واحدهای تولیدی در مناطق آزاد گفت: عمده دغدغه فعالان اقتصادی در حوزه ثبت سفارش، گمرک، تامین منابع مالی برای واحدهای تولیدی، صدور جواز تاسیس و پروانه‌های بهره‌برداری به ویژه در حوزه‌های غیر صنعتی و حوزه گردشگری است که با توجه به توافقاتی که با وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک و وزارت امور اقتصاد دارایی داشتیم مشکلات و دغدغه آنان رفع شود. جمالی گفت: دغدغه اصلی سرمایه‌گذاران مربوط به وزارت صمت، گمرک و جهاد کشاورزی است که تلاش خواهیم کرد با رایزنی با دستگاه‌های اجرایی آنها را به حداقل برسانیم. وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری موارد زیادی در خصوص مالیات ارزش بر افزوده بررسی شده است، فعالان اقتصادی در مناطق دغدغه زیادی در این خصوص دارند که در تلاش هستیم از طریق دولت و مجلس راهکار مناسبی برای اصلاح آن در نظر گرفته شود.

 

ارسال نظر