رویداد

۱۳۹۹/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۷۹۹

آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران به شکل چمدانی نیست

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به احتمال آزاد شدن بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهایی نظیر عراق و کره‌جنوبی گفت: این روند به شکل حواله بوده و به‌صورت چمدانی نیست.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در رابطه با آزادن شدن منابع ارزی ایران و محل استفاده آن، اظهار کرد: بخشی از درآمدهای ارزی دولت که حاصل از صادرات نفت خام، گاز، برق و میعانات بود، مسدود است و طی ماه‌های اخیر، رایزنی‌های متعددی در این حوزه با کشورهای مورد نظر صورت گرفته است.

وی با اعلام اینکه علائم مثبتی در راستای آزادسازی بخش کوچکی از این پول‌ها دیده می‌شود، گفت: ان شاءالله این مبالغ آزاد شده و برای مصارف ارزی کشور صرف و هزینه شود.سه دسته اولویت با نیاز بالا توسط بانک مرکزی مشخص شده که این درآمدها صرف مواد اولیه، تولید و ماشین آلات و قطعات می‌گردد.تا زمانی که این مبلغ آزاد نشود و به مصارف ارزی کشور نرسد، نمی‌توان قضاوت کرد.حواله ارزی توسط بانک مرکزی باید صادر شود و توسط بانک‌هایی که دارایی ایران در آن بلوکه است، پرداخت گردد.تا زمانی که این کار عملی نشود، نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد ولی در گفت‌وگوهای دیپلماتیک علائمی دیده می‌شود که توافقاتی برای پرداخت صورت گیرد. طغیانی با بیان اینکه چنین مبالغی به شکل ارز و چمدانی وارد کشور نخواهد شد، ادامه داد: توقیف کشتی کره‌ای و سفر وزیر خارجه عراق به ایران از جهت سیاسی ارتباطی با هم ندارند.مساله کشتی به‌دلیل آلودگی‌های زیست محیطی بود و پرونده آن هنوز در جریان است و مباحث مربوط به جنگ در سوریه و عراق هم روشن است.همه رویدادها در حوزه اقتصادی و سیاسی بر هم تاثیرگذارند و برآیند مسائل تاثیر نهایی را دارند.شورای نگهبان درباره لایحه بودجه مساله رد یا قبول را ندارد و تنها ایرادات و ابهاماتی را مطرح می‌کند و در خصوص لایحه بودجه 1400 همین گونه خواهد بود.شورای نگهبان ایرادات و ابهامات را به مجلس ارسال خواهد کرد و روز یکشنبه هفته آتی جلسه‌ای برای بررسی موضوعات مورد نظر کمیسیون تلفیق برای رفع ایرادات و ابهامات خواهیم داشت.

رشد شاخص سهامداران را دلگرم نکرد

براساس معاملات روز گذشته بیش از هفت میلیارد و ۹۶۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۹ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۲۹۲ واحد افزایش به ۴۳۲ هزار و ۳۴۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۱۹۰ واحد رشد به ۲۸۲ هزار و ۲۳۰ واحد رسیدند. شاخص بازار اول هشت هزار و ۸۲۹ واحد و شاخص بازار دوم ۱۶ هزار و ۲۱۰ واحد افزایش داشتند. حقوقی‌ها در این روز حدود ۷۱۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۶هزار و ۲۰۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۵درصد یعنی هزار و ۵۳۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۲درصد از کل معاملات شد. همچنین بیشترین تزریق پول به بازارسرمایه در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «استخراج کانه‌های فلزی» و «فلزات اساسی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «مواد و محصولات دارویی» و «رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. آخرین قیمت ۶۳ماد حداقل یک درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و ۴۹۹نماد با کاهش بیش از یک درصدی قیمت همراه بوده‌اند. علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد «پالایش نفت اصفهان» با یک هزار و ۲۳۹ واحد، «فولاد مبارکه اصفهان» با ۹۲۹ واحد، «پالایش نفت بندرعباس» با ۷۵۱ واحد، «پالایش نفت تهران» با ۵۷۴ واحد، «پتروشیمی نوری» با ۵۶۲ واحد، «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با ۴۲۵ واحد و «مبین انرژی خلیج فارس» با ۴۲۵ واحد، «بانک پاسارگاد» با ۴۲۱ واحد، «پتروشیمی پارسبا ۳۹۰ واحد و «پتروشیمی جم» با ۳۸۷ واحد تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.نماد «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» با ۱۵۴ واحد، «بانک پارسیان» با ۱۱۵ واحد، «فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش» با ۹۴ واحد، «سرمایه‌گذاری توسعه ملی» با ۷۰ واحد، «باما» با ۵۶ واحد، «نفت بهران» با ۵۶ واحد، «گروه بهمن» با ۳۹ واحد، «پارس خودرو» با ۳۹ واحد و «خدمات انفورماتیک» با ۳۳ واحد تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند. بر پایه این گزارش، روز سه شنبه نماد «فرآوری معدنی اپال کانی پارس»، «گروه دارویی برکت»، «پالایش نفت اصفهان»، «پتروشیمی بوعلی سینا»، «سایپا»، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» و «ایران خودرو» در گروه نمادهای پر تراکنش قرار داشتند. گروه فرآورده نفتی هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۶۵۱ میلیون و ۶۶۷ هزار برگه سهم به ارزش ۹ هزار و ۷۹۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    افزایش ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز دوشنبه یعنی ۱۸اسفندماه ۱.۲درصد معادل با ۱۲۸هزار تومان افزایش یافت.بر این اساس ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱میلیون و ۵۴هزار تومان و ۲۰میلیون و ۸۲۰هزار تومان رسید. ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶میلیون و ۶۳۲هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر