پیشگیری و نظارت برای کاهش هزینه‌های بیمه

۱۳۹۹/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۶۱۸

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

صنعت بیمه تنها به دریافت حق بیمه و پرداخت خسارت به پرونده‌های خسارت بیمه‌شده‌ها محدود نمی‌شود، بلکه هدف اصلی بیمه باید کمک به مردم و مسوولان در پیشگیری از خسارت‌ها و خطراتی باشد که هر لحظه ممکن است فاجعه و حادثه‌ای ایجاد کند. 

براین اساس، بسیاری از کارشناسان معتقدند که صنعت بیمه در کنار پرداخت سریع خسارت و رضایت مشتریان و کمک به بیمه شده‌ها، باید موضوعاتی مانند آموزش کارشناسان، مردم و بیمه شده‌ها، افزایش ضریب نفوذ و پوشش بیمه‌ای، معرفی محصولات و انواع بیمه برای کمک به ایجاد رفاه و امنیت در زندگی مردم و کسب وکارها و همچنین پیشگیری از ایجاد خسارت و نظارت بر نحوه هزینه کرد منابع بیمه‌ای را مورد توجه قرار دهد. 

به عبارت دیگر، از یک سو با اصلاح بافت هندسی شهرها و جاده‌ها، بررسی ساختمان‌ها و محیط‌های کسب وکار برای جلوگیری از آتش سوزی، ایجاد امکانات مقابله با آتش و تصادفات و خسارت‌های مختلف، بررسی نقاط کور و حادثه خیز و گلوگاه‌های ایجاد خسارت در رشته‌های مختلف، زمینه کاهش خسارت را فراهم آورد و از سوی دیگر با نظارت کارشناسی از ارایه پرونده‌های ساختگی و تقلبی و هزینه‌های غیر ضروری و اتلاف منابع بیمه‌ای جلوگیری کند و از امکانات الکترونیکی و دیجیتالی امروز استفاده نماید. آگاهی مردم از خدمات مختلف بیمه‌ای مانند بیمه عمر و مسوولیت، کاهش خسارت‌ها و هزینه‌ها، آموزش و افزایش مشارکت و ضریب نفوذ بیمه، موجب خواهد شد که مردم علاوه بر بیمه‌های اجباری مانند شخص ثالث، به سمت بیمه‌های حوادث طبیعی، زلزله، بیمه عمر و زندگی و سرمایه‌گذاری و... نیز تمایل پیدا کنند و در نتیجه پوشش بیمه‌ای بیشتری را در کشور شاهد باشیم.  رییس کل بیمه مرکزی اخیرا در مورد نظارت بر تخصیص اعتبار و هزینه‌ها گفته است: تخصیص اعتبار برای پیشگیری از تصادفات ضروری است . وی با تاکید بر لزوم تخصیص اعتبارات موجود برای اقدامات مرتبط با حوزه پیشگیری از تصادفات گفت: راه‌اندازی کمیته متشکل از دستگاه‌های مرتبط با حوادث رانندگی برای تخصیص پرداختی از سوی بیمه به خزانه جهت انجام فعالیت‌های مربوط به حوزه پیشگیری ضروری است.

براساس قوانین و مقررات، بخش قابل توجهی از درآمد حق بیمه شرکت‌های بیمه‌ای به امور پیگشیری و درمان، تصادفات، اختصاص پیدا می‌کند و حدود 40 درصد حق بیمه‌ها برای امور بهداشت و درمان، نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی، و صندوق تامین خسارت‌های بدنی و پرداخت دیه در تصادفات رانندگی، و پیشگیری‌ها و موضوعاتی غیر از خسارت افراد و واحدهای بیمه شده اختصاص پیدا می‌کند. براین اساس انتظار می‌رود که این منابع برای بهبود جاده‌ها و گلوگاه‌های سیستم حمل و نقل، اصلاح نقاط حادثه خیز، پیشگیری از تصادفات و کاهش مرگ و میر همچنین کمک به خانواده‌های آسیب دیده هزینه شود.  غلامرضا سلیمانی در نشستی با مدیر مجتمع قضایی تصادفات خوزستان بیان کرد: بیمه هر ساله هزینه‌ای را برای امور مربوط به پیشگیری از تصادفات به خزانه پرداخت می‌کند اما متاسفانه این پول برای پیشگیری از تصادفات هزینه نمی‌شود. امسال بالغ بر سه هزار میلیارد ریال به خزانه برای این بخش پرداخت شد. اگر این پول صرف پیشگیری از تصادفات شود می‌توان سوانح رانندگی را حتی در شهرستان‌ها نیز کاهش داد. وی با اشاره به فروش و آزادسازی موتور سیکلت‌های اسقاطی افزود: متاسفانه موتور سیکلت‌های فرسوده اسقاطی که در انبار مانده‌اند را با قیمت‌های کم به فروش می‌رسانند، این وسایل نقلیه فرسوده و بدون سند و بیمه هستند و همین مشکلات زیادی را در جامعه به وجود آورده و موجبات بروز حوادث رانندگی را ایجاد می‌کند و در زمان بروز تصادف مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. این موتورسیکلت‌های فرسوده باید به شرکت‌های فولادی اختصاص داده شود.

    مقابله با تصادفات ساختگی 

بخشی از تصادفات و درخواست دریافت خسارت از بیمه نیز معمولا به صورت تقلب، ساختگی، یا اعلام هزینه بیش از مقدار واقعی صورت می‌گیرد و این موضوع از ابتدای تشکیل بیمه در جهان متداول بوده است. اما در کشور ما، کارشناسان با روش‌های پیشرفته امروزی قادرند بخشی از آنها را شناسایی و پرونده آنها را رد کنند. رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به وضعیت این پرونده‌ها گفت: خوشبختانه در مجتمع قضایی تصادفات استان ۶۱ درصد پرونده‌های تصادف که ساختگی بوده یا فرد تخلفی داشته است شناسایی و رد شده‌اند.تقاضا داریم که نمایندگانی از پلیس و پزشکی قانونی در این مجتمع مستقر شوند تا رسیدگی به پرونده‌های تصادف با دقت بیشتری انجام شود و بیمه آمادگی دارد که یک ساختمان مناسب برای این مجتمع تامین کند تا با حضور نمایندگان بیمه‌ها و دستگاه‌های مرتبط در این‌ مجتمع، کارهای مردم با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.بیمه ایران برای تامین ساختمان این مجتمع در استان همکاری خواهد داشت. رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی سامانه جامع تصادفات بیان کرد: این سامانه برای کشور بسیار اهمیت دارد و در شفاف‌سازی پرونده‌های تصادف و جلوگیری از تخلفات بسیار اثر گذار است. همچنین بیشترین حجم پرونده‌های بیمه‌ای مربوط به بیمه شخص ثالث است و نوع عملکرد بیمه‌ها در این بخش می‌تواند رضایت مندی مردم را به همراه داشته باشد.با توجه به آمار بالای پرونده‌های تصادف لازم است که کمیته تخصصی شناسایی تصادفات ساختگی راه‌اندازی شود تا به صورت شفاف به پرونده‌ها در این بخش رسیدگی شود.متاسفانه افرادی هستند که با تقلب و تصادف ساختگی هزینه‌ای را دریافت می‌کنند که اجحاف در حق مردم و بیمه‌ها است.

 

ارسال نظر