اخبار

۱۳۹۹/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۳۶۶

تحریم‌های امریکا نمی‌تواند روند قبل را طی کند

رییس کل بانک مرکزی گفت: روند فزاینده صادرات نفت و فرآورده و صادرات غیرنفتی در ماه‌های اخیر موید رشد تولید ملی است، هرچند شک ندارم تحریم‌های امریکا نیز نمی‌تواند روند قبل را طی کند. همتی تأکید کرد که شرایط کشور حتی با تداوم تحریم‌ها به‌هیچ‌وجه به وضعیت بی‌ثبات قبل بازنمی‌گردد، هفته گذشته، ابعادی از تلاش‌های مجموعه حاکمیت و به‌ویژه بانک مرکزی در خنثی‌سازی تحریم‌های امریکا و اقدامات بانک مرکزی در جلوگیری از فروپاشی اقتصادی را تشریح کردم. وی افزود: بحث اصلی این بود که در صورت نبود سیاست‌گذاری‌های مقاومتی و اقدامات بانک مرکزی، برای کنترل تراکنش‌های ریالی ‌و پایه پولی و صیانت از ذخایر ارزی و تأمین مالی واردات کالاهای اساسی و دارو، افزایش پایه پولی و نقدینگی و ارزان‌فروشی ارز می‌توانست کشور را در موقعیتی قرار بدهد که مطابق پیش‌بینی بسیاری از تحلیلگران با تورم افسارگسیخته و‌ نرخ ارز غیرمعقول بالایی روبرو شود. همتی گفت: به‌دلیل سیاست‌ها و برنامه‌های انجام‌شده و در حال انجام و ابزارهای طراحی‌شده و در حال استفاده، به‌ویژه در حوزه سیاست‌گذاری پولی و تأمین مالی کسری بودجه، شرایط امروز کشورمان به هیچ‌وجه به وضعیت قبلی بازنمی‌گردد و مجموع شرایط نیز همین را نشان می‌دهد. وی ادامه داد: بانک مرکزی و درکل مجموعه نظام به‌درستی از بحران تحریم‌ها به عنوان فرصتی برای بسیاری از سیاست‌ها استفاده کرد و این اصلاحات را ادامه خواهد داد.

کدام تراکنش‌ها از ۵ بهمن برگشت می‌خورند؟

‌از امروز تراکنش‌های فاقد کد شهاب در ساتنا برگشت می‌خورند، لذا افراد حقیقی یا حقوقی که کدملی یا شناسه ملی خود را اظهار نکرده‌اند نمی‌توانند از این خدمت بهره مند شوند. ‌ روابط عمومی بانک مرکزی در پیامی توییتری نوشت: از امروز (5بهمن) تراکنش‌های فاقد کد شهاب در ساتنا برگشت می‌خورند، لذا افراد حقیقی یا حقوقی که کدملی یا شناسه ملی خود را اظهار نکرده‌اند نمی‌توانند از این خدمت بهره مند شوند.اگر تراکنش‌ هموطنان گرامی برگشت خورد، می‌توانند مشکل را از طریق بانک مبدا پیگیری و بانک موظف به همکاری است. طبق اعلام قبلی بانک مرکزی، این اقدام بر فعالیت مشتریانی که اطلاعات هویتی ایشان نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری موجود است، تاثیری نخواهد داشت و صرفاً حساب‌ها و تراکنش‌هایی را که فاقد شناسه ملی هستند برگشت می‌زند.

پیوستن به FATF باعث تسهیل مراودات مالی می‌شود

به اعتقاد برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت، عضویت در FATF در شرایط تحریم‌های امریکا تاثیر مثبتی بر اقتصاد نخواهد داشت، اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی با نظر آنها موافق نبوده و معتقد هستند که تصویب FATF باعث تسهیل مراودات مالی، بهبود صادرات شرکت‌های بورسی و تقویت بازار سرمایه خواهد شد. پیوستن یا نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از مهم‌ترین مباحث امروز اقتصاد کشور است. موضوعی که البته سال‌هاست در محافل اقتصادی و سیاسی ایران مطرح بوده، اما در یک ماه گذشته و پس از موافقت رهبر معظم انقلاب برای طرح مجدد لوایح دولت مبنی بر پیوستن به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT، در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجددا این موضوع در اولویت دغدغه‌های فعالان و تحلیلگران اقتصادی قرار گرفته است. «مهدی رباطی»، تحلیلگر امور اقتصادی و کارشناس سیاست عمومی در اقتصاد، در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: در شرایط فعلی می‌توان ادعا کرد که هیچ کدام از افرادی که با عناوین موافق و مخالف برجام شناخته می‌شوند، در اینکه پیوستن به این سازمان یک ضرورت است و به هر حال باید انجام شوند، اختلاف نظری ندارند. اما برخی دلایل که به اقتضای شرایط سیاسی و اقتصاد کلان کشور مطرح می‌شوند، منجر به این شده که عده‌ای موافق پیوستن به این سازمان در حال حاضر نباشند. وی وجود تحریم‌های یک‌جانبه و بی‌سابقه دولت امریکا را مهم‌ترین دلیل این مساله دانست و افزود: در حال حاضر کشور ما مجبور است عمده مبادلات اقتصادی و تجاری خود را به صورت مخفیانه انجام دهد تا به اصطلاح بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم. همین موضوع، دلیلی شده است برای مخالفین که ادعا کنند در این شرایط پیوستن ایران به FATF فوایدی برای کشور ندارد یا حتی می‌تواند مانعی برای انجام همین مراودات مخفیانه باشد. در حالی که معتقدم این استدلال‌ها بعضا غلط است و پیوستن ایران به FATF فواید بیشتری برای کشور دارد. این دانش‌آموخته رشته اقتصاد ادامه داد: پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی، به نوعی با اتصال به شبکه جهانی اینترنت قابل تشبیه است. همان‌گونه که در صورت نپیوستن به اینترنت تمامی راه‌های ارتباطی کشور دچار اختلال شده و حتی به نوعی قفل می‌شود، FATF هم در مبادلات تجاری چنین نقشی را دارد. از سوی دیگر همان‌گونه که پیوستن به اینترنت قرار نیست مستقیما به ما نفعی برساند و این نوع استفاده ما از اینترنت است که منافعی را برای ما ایجاد کند، سازمان FATF هم قرار نیست به‌طور مستقیم مشکلات اقتصادی ما را حل کند، بلکه یک ابزار کارا در دست سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به هزینه‌های بسیار سنگین قرار گرفتن در لیست سیاه FATF، گفت: در این شرایط فارغ از مساله تحریم‌ها، ما نمی‌توانیم هیچ مبادله شفاف و مستقیم تجاری را انجام دهیم و مجبور هستیم این مبادلات را با هزینه‌ها و ریسک‌های بسیار بالا طی فرایندی انجام دهیم که در بلندمدت اقتصاد ما را تحت فشار قرار داده و لطمات زیادی وارد می‌سازد.

 

ارسال نظر