روی موج خبر

۱۳۹۹/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۱۴۲

۱۰هزار میلیارد تومان وام برای ۱۰ میلیون خانوار 

بعد از آنکه در جریان کرونا برای حدود ۲۳ میلیون خانوار وام یک میلیون تومانی پرداخت شد، بار دیگر در آستانه تعطیلی مشاغل، بانک مرکزی پیشنهاد پرداخت وامی با همین مبلغ را مطرح کرده که البته حدود ۱۰ میلیون خانوار  در برخواهد گرفت.  به‌گزارش ایسنا، به تازگی عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی  اعلام کرده که با توجه به توقف فعالیت‌های برخی مشاغل که از اول آذر ماه شروع می‌شود، شبکه بانکی آماده پرداخت یک میلیون تومانی وام قرض‌الحسنه به ۱۰ میلیون سرپرست خانوارهای یارانه بگیر که درآمد ثابت ندارند است. اما همتی گفته که اگر دولت مابه‌التفاوت سود از ۱۲ درصد تا سود چهار درصد قرض‌الحسنه (هشت درصد) را متقبل شود این تسهیلات پرداخت خواهد شد.بر این اساس حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای۱۰ میلیون سرپرست خانوار پیش‌بینی می‌شود که به هر کدام یک میلیون تومان وام اختصاص پیدا می‌کند.  این در حالی است که در اوایل سال‌جاری با توجه به شرایط کرونایی و کاهش درآمد و افزایش هزینه خانوارها بانک مرکزی با منایع۲۳هزار میلیاردی پیشنهاد پرداخت وام یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه بگیر را مطرح کرد که البته در آن زمان تمام خانوارها که حدود ۲۳ میلیون بودند امکان دریافت این تسهیلات را داشتند. برای پرداخت وام یک میلیون تومانی که از اردیبهشت‌ماه در دستور کار قرار گرفت، پیش‌بینی شده بود که با سود ۱۲درصد و بازپرداخت ۲۴ ماهه به حساب یارانه بگیران متقاضی واریز و از حساب یارانه آنها کسر شود.  اما در ادامه با توجه به اینکه مبلغ اقساط حتی نسبت به یارانه یک نفره بالاتر بود و از سویی سود وام نیز بالا عنوان شد در نهایت تصمیم گرفتند که دولت هشت درصد سود را تقبل و چهار درصد دیگر را یارانه‌بگیر پرداخت کند. از این‌رو؛ اقساط وام یک میلیونی یارانه‌بگیران در ماه‌های اخیر از حساب آنها به مبلغ ۳۵ هزار تومان در ماه کسر شده و در نهایت طی۳۰ماه با سود مجموع حدود ۵۲ هزار تومان برای هر خانواده تسویه می‌شود.

انتقادیک نماینده مجلس  از نامه همتی به قالیباف

نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به گلایه رییس بانک مرکزی از سخنان رییس مجلس گفت: معنای گلایه رییس بانک مرکزی‬از رییس مجلس این است که دلار ۳۰ هزار تومانی و نوسانات شدیدسکه و ارز‬ارتباطی به تصمیمات ایشان و مجموعه‌شان ندارد.سمیه رفیعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: 

رییس بانک مرکزی‬از رییس مجلس گلایه کرده است که چرا تصمیمات او را غلط دانسته. معنایش این است که دلار ۳۰ هزار تومانی و نوسانات شدیدسکه و ارز‬ارتباطی به تصمیمات ایشان و مجموعه‌شان ندارد. خب سلمنا، شما یک نفر را نام ببرید که ما از ایشان پاسخ بخواهیم. فقط لطفا بایدن و ترامپ نباشد!» عبدالناصر همتی، رییس بانک‌ مرکزی در پاسخ به نطق پیش از دستور رییس مجلس درخصوص مشکلات اقتصادی، طی نامه‌ای اعلام کرد: واردکردن بانک مرکزی را به مباحث سیاسی و حاشیه‌ای توصیه نمی‌کنم و آن را به‌صلاح کشور نمی‌دانم؛ اعتقاد دارم تمام نیروی اینجانب و بانک مرکزی باید معطوف به مقابله با تحریم‌ها و کمک به اقتصاد کشور باشد.

طلا 1888 دلار

قیمت هر اونس طلا با ۰.۰۲ درصد کاهش به ۱۸۸۸دلار و ۵۵ سنت رسید.

به گزارش رویترز، در حالی که خوش‌بینی ایجاد شده در بازار در مورد ساخت دومین واکسن مقابله با کرونا موجب خنثی شدن تاثیرات افت ارزش دلار و نگرانی از رشد جهانی موارد ابتلا به کرونا گشته است، قیمت طلا امروز شاهد اندکی کاهش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.02 درصد کاهش به 1888 دلار و 55 سنت رسید. قیمت طلا در معاملات آتی برای تحویل در ماه دسامبر نیز با 0.10 درصد افت به 1886 دلار رسید.هان تان، تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «خوش‌بینی نسبت به تولید واکسن در حال کاهش تقاضا برای خرید طلاست.»

هرچند ممکن است دستور کار دموکرات‌ها در سنا به ارایه یک بسته محرک مالی بزرگ‌تر و تقویت قیمت طلا منجر شود، اما ترمیم اقتصاد امریکا در نتیجه تولید واکسن می‌تواند جان تازه‌ای به دلار ببخشد و قیمت طلا را تا محدوده 1850 دلار عقب براند. شاخص ارزش دلار با 0.1 درصد کاهش همراه بود و مانع از افت بیشتر قیمت طلا شد. روز دوشنبه پس از آنکه شرکت مادرنا اعلام کرد که واکسن تولیدی این شرکت 94.5 درصد در جلوگیری از ابتلا به کرونا موثر بوده، قیمت فلز زرد شاهد افت 1.3 درصدی بود. این دومین شرکتی است که از پیشرفت قابل توجه در ساخت واکسن کرونا خبر می‌دهد. در همین حال، شاخص‌های سهام در بورس‌های آسیایی به دلیل خوش‌بینی به ساخت واکسن امروز شاهد رشد بی‌سابقه‌ای بود. اما به گفته مارگارت یانگ، فضای مالی وپولی همچنان انبساطی است و احتمالا تا بهار 2021 در همین وضعیت باقی بماند. چنین شرایطی در کوتاه‌مدت سبب تقویت طلا می‌شود. قیمت فلز زرد از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به دلیل اقدامات محرک مالی بانک‌های مرکزی بیش از 24درصد افزایش داشته است.

 

ارسال نظر