حرکت بانک‌ها به سمت بانکداری باز

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۲۲

حرکت به سمت بانکداری باز برای تمام بانک‌ها الزامی است و این تغییر اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش ایبِنا، پنل گفت‌وگوی بانکداری باز در رویداد فیناپ با حضور فرهاد اینالوئی، امید ترابی، محمد فرجود، سعید احمد پویا و صادق فرامرزی برگزار شد.

اینالوئی در این پنل گفت: فین تک‌ها برای فعالیت و جذب سرمایه به وی سی‌ها مراجعه می‌کنند؛ اما متاسفانه از بیزینس مدل مناسبی برخوردار نیستند .

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بانک‌ها باید به دنبال این باشند که سرویس‌های خود را باز کنند، اظهار داشت: زیرا هزینه ارایه خدمات جدید به مشتریان بانکی افزایش یافته و فین تک‌ها با نیاز سنجی مشتری می‌توانند خدمات جدید با ارزش افزوده به مشتریان و کاربران خود ارایه دهند، پس فین تک خلأ بین بانک و مشتری را پر می‌کند.

اینالوئی اذعان داشت: فین تک‌ها باید با نوآوری در ارایه خدمات بتوانند بیزینس مدل مناسبی طرح کند تا بتوانند از قبل آن درآمد کسب کنند و اگر تنها در حوزه بانکی و پرداخت به ارایه خدمات مشابه بانک‌ها و شرکت‌های PSP بپردازد کار اشتباهی است.

امید ترابی در پاسخ به این پرسش که فین‌تک‌ها خطر برای بانک‌ها هستند یا خیر، گفت: واقعیت این است اگر ما داریم راجع به نوآوری صحبت می‌کنیم قرار نیست کسی که زیر ساخت بانک و کر بانک را ارایه می‌دهد به آن واکنش نشان دهد .هر چه بانک‌ها خصوصی ترند بیشتر به دنبال نوآوری و اخذ سهم بیشتری از بازار هستند ولی در بانک‌های بزرگ این روند کمرنگ‌تر است.ترابی اذعان داشت: باید ابتدا روی نوآوری تمرکز کنیم واگر این نوآوری واقعا بدیع باشد و ارایه سرویس‌های قبلی نباشد بطور قطع موفق خواهد شد و بانک‌ها با رضایت کامل به شرکت‌هایی که توانسته‌اند با استفاده از نوآوری خدمات جدیدی ارایه دهند، api  ارایه داده‌اند. محمد فرجود در این پنل در پاسخ به این پرسش که چه دلیلی منجربه باز کردن سرویس‌ها درفاوای شهرداری شده است، گفت: آن چه که من می‌بینم کشور در حال حرکت به یک اکوسیستم باز است که بانک‌ها، شهرداری و خیلی سازمان‌های دیگر حضور دارند و به عقیده من این روند باید در کل کشور اجرایی شود.  فرجود خاطرنشان کرد: در یک نت ورک باز یک بازی برد- برد در حال شکل‌گیری است که با ترکیب سرویس‌های مختلف می‌توان خدمات جدیدی ارایه کرد که در نهایت منجربه تسهیل زندگی شهروندان می‌شود و دلیل اصلی این روند در شهرداری هم همین مهم بوده است.

فرامرزی در این پنل در پاسخ به اینکه چرا باید سرویس‌های integration و پلتفرم‌های نوآوری باز وجود داشته باشد و این موضوع این فرآیند را کند نمی‌کند، اظهار داشت: استارتاپ‌ها و فین تک‌ها به تنهایی نمی‌توانند به راحتی از بانک‌ها api بگیرند و وقتی که پلتفرم نوآوری باز در این وسط باشد هم می‌تواند به دلیل اعتبار به راحتی این کار را انجام دهد و همچنین با ترکیب آنها خدمات جدیدی مثل کرادفاندینگ و بازار متشکل ارزی را ارایه دهد و کار مدیریت ریسک را نیز انجام دهند.حضور پلتفرم‌های نوآوری باز فعالیت فین تک‌ها را سرعت می‌دهد.

سعید احمدی پویا در این پنل در پاسخ به اینکه یک استارت آپ می‌تواند از بانک‌ سرویس‌های باز دریافت کند، گفت: فین تک باید یک نوآوری با مزیت رقابتی ایجاد کند ولی فین تک‌ها فعلا قادر به اخذ اصلی‌ترین سرویس‌های خود نیز نیستند و روند اخذ یک سرویس برای یک فین تک گاهی از ۸ ماه تا یک سال زمان می‌خواهد. اینالوئی درپاسخ به این پرسش که دیجی پی با توجه به اینکه یک فین تک شناخته شده است چرا نمی‌تواند از بانک‌ها سرویس بگیرد؛ اظهار داشت: انتظار اینکه همه بانک‌ها در این مقطع زمانی تمام سرویس‌های خود را باز کنند زود است و شبکه بانکی در حال حاضر به این بلوغ نرسیده و این شرکت باید بیزینس مدل خود را تغییر دهد و در ابتدای کار تنها به سراغ بانک‌هایی برود که این سرویس‌ها را ارایه می‌دهند و طرح بیزینس مدل برای تمام بانک‌ها منجربه شکست خواهد شد.

ترابی در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت‌هایی مثل توسن به تمام بانک‌ها کمک نمی‌کنند که تمام آنها سرویس‌های باز را ارایه دهند، اظهار داشت: واقعیت این است که در حال حاضر بانک‌هایی هست که کربانکینگ ندارند و بانک‌هایی که لایه سخت امنیتی دارند انجام شدنی نیست ولی اخذ سرویس‌های بانکداری باز از بانک‌ها که این روند را آغاز کرده‌اند و پلتفرم‌های بانکداری باز قابل اخذ است . ترابی اذعان کرد: در بوم توسن ۱۲ بانک حضور دارند و به عقیده من در کل ۲۰ بانک در حال حاضر سرویس‌های خود را به صورت باز ارایه می‌دهند ولی تمام بانک‌ها در حال حاضر نمی‌خواهند یا قادر به ارایه سرویس‌های بانکداری باز نیستند و شرکت دیجی پی باید به سراغ آن دسته از بانک‌هایی برود که این روند را آغاز کرده‌اند.

فرجود در پاسخ به اینکه سرویس‌های شهرداری به نسبت بانکی از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار هستند و با چه راهکاری این فرآیند ارایه می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنان سرویس‌های زیادی در شهرداری وجود دارند که ما هنوز آنها را ارایه نکرده‌ایم؛ اما با توجه به اینکه فناوری اطلاعات در شهرداری در وضعیت خوبی قرار دارد و در مرحله اول آسانترین سرویس‌ها است آنها را باز کردیم .ایجاد زبان مشترک در این روند تاثیر زیادی در ارایه سرویس‌های بیشتر به شرکت‌ها داشت؛ البته در این روند بسیار نیازمند تجربه‌های موفق است برای اینکه بقیه سازمان‌ها هم به این حرکت وارد شوند. در وصول عوارض این بازکردن سرویس‌ها کمک خوبی در وصول درآمدهای شهرداری داشت و دیگر شهرداری‌ها از این تجربه موفق استقبال کردند و این روند تکثیر شد.

احمدی پویا در این جلسه اظهار داشت: شرکت دیجی‌کالا مستقیم با مشتریان طرف است و در تعامل با ۵ بانک بزرگ کشور که ۷۰ درصد کارت‌های مردم به آنها تعلق دارد برای اخذ سرویس‌های باز با مشکلات متعددی مواجه هستیم از جمله استفاده از رمز یک‌بار مصرف و یا پرداخت هزینه در قبال هر تراکنش، مسائل امنیتی و موارد دیگر که به صورت عملی فعالیت ما را با وقفه روبه‌رو کرده است‌. احمدی پویا، عدم اطمینان بانک‌ها به شرکت‌های فین تکی را اصلی‌ترین مساله دانست و گفت: این مهم فعالیت فین تک‌ها را با کندی مواجه کرده است.ارایه سرویس‌های باز به فین تک‌ها ریسک زیادی دارد و من برای ارایه آن ریسک آن را پذیرفته‌ام.

ترابی یادآور شد: در کشور در اول راه بانکداری باز قرار داریم و بطور قطع مشکلات فراوانی برای فین تک‌ها در اخذ سرویس‌های بانکداری باز قرار دارد و به عقیده من در اول راه قرار داریم و خوب در این مسیر در حال حرکت هستیم و رقابت در این بازار به تدریج بازار را به ثبات و جایگاه خودش می‌رساند. فرجود اظهار داشت: در ارایه سرویس‌های باز در سازمان‌ها امنیت؛ بیزینس مدل و ری رگولیشن مباحث جدی است و قوه قضاییه و بسیاری از سازمان‌های دولتی در حال باز کردن سرویس‌های برای تسهیل امور برای مردم هستند و در این اکوسیستم که همه چیز قر ار است باز باشد اگر به این بلوغ نرسد از بازار عقب خواهد ماند.

احمدی پویا با اشاره به اینکه بانک‌های ما ریسک‌پذیر نیستند، گفت: ذات بیزینس بر اساس ریسک است و فین‌تک برای فعالیت در حال ریسک با تمام قوایش است و از بانک‌ها و سازمان درخواست کرد که برای توسعه فین‌تک‌ها ظرفیت ریسک‌پذیری خود را افزایش دهند.

فرامرزی نیز در پایان اذعان داشت: حرکت به سمت بانکداری باز برای تمام بانک‌ها الزامی است و این تغییر اجتناب ناپذیر است.

 

ارسال نظر