سیاست

۱۴۰۱/۰۵/۰۹ - ۰۲:۵۴:۵۱
کد خبر: ۱۹۱۲۱۴

برای احیای برجام باید تصمیماتی گرفته شود

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار موضع اخیرش درباره احیای برجام تاکید کرد که اکنون زمان تصمیم‌گیری است. جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز (شنبه) طی پیامی در حساب کاربری خود در توییتر خواستار استفاده از فرصت کنونی برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شد.وی نوشت: اکنون باید تصمیماتی گرفته شود تا از این فرصت منحصر به فرد برای موفقیت و آزاد کردن پتانسیل بزرگ اجرای کامل این توافق استفاده شود.بورل هفته گذشته نیز در یک یادداشت در روزنامه فایننشال تایمز توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را یک دستاورد دیپلماتیک برجسته توصیف و تاکید کرد: اگر می‌خواهیم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم، اکنون زمان تصمیم‌گیری است.وی افزود: هم‌اکنون باید برای غنیمت بردن از این فرصت بی‌مانند جهت رسیدن به موفقیت تصمیماتی اتخاذ کنیم و پتانسیل بزرگ اجرای کامل این توافق نشان داده شود. من هیچ جایگزین موثر یا جامع در دسترسی نمی‌بینم.مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین نوشت: هر روزی که توافقی در وین حاصل نشود، رسیدن به منافع اقتصادی ملموس برای مردم ایران از طریق رفع تحریم‌های امریکا و همچنین منافع عدم اشاعه هسته‌ای برای جهان را به عقب می‌اندازد. به پایان رساندن توافق در این زمان مزایای اقتصادی و مالی چشم‌گیری به همراه خواهد داشت و همچنین امنیت منطقه‌ای و جهانی را تقویت خواهد کرد.سفیر آلمان در تهران خواستار حمایت از موضع مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و اتخاذ تصمیمات لازم در این زمینه شد.سفارت آلمان در ایران با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به نقل از سفیر این کشور در تهران خواستار حمایت از موضع جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام شد.در این پیام به نقل از هانس ادو موتسل آمده است: بیایید همگی از خواسته دلسوزانه جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حمایت کنیم؛ «اکنون زمان حفظ برجام است. این مسوولیت مشترک ماست که این توافق مهم را بازگردانیم. تصمیمات باید همین حالا گرفته شود.»

 

وزارت اطلاعات اعلام کرد 

یک تبعه سوئد بازداشت شد

وزارت اطلاعات اعلام کرد که سربازان گمنام امام زمان (عج)، یک تبعه کشور پادشاهی سوئد را به اتهام جاسوسی، شناسایی و بازداشت کردند.

متن اطلاعیه وزارت اطلاعات به این شرح است: 

سربازان گمنام امام زمان(عج)، یک تبعه کشور پادشاهی سوئد را به اتهام جاسوسی، شناسایی و بازداشت کردند. متهم سوئدی که در سفرهای چندگانه پیشین به ایران، به‌دلیل برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک، در لیست مظنونین واحد ضدجاسوسی وزارت اطلاعات قرار گرفته بود، همیشه از لحظه ورود به کشور، کلیه تحرکات، ارتباطات، سفرهایش به شهرهای مختلف کشور (که کلاً خارج از مقاصد و رویه‌های گردشگری انجام می‌شدند) تا هنگام خروج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، دقیقاً تحت نظر مامورین زبده ضدجاسوسی این وزارتخانه قرار می‌گرفت. یافته‌های ساختار ضدجاسوسی وزارت این بود که متهم سوئدی در همه سفرهای قبلی، با رعایت اصول حرفه‌ای ارتباطی، حفاظتی و پنهان‌کاری، با تعدادی از عناصر مظنون اروپایی و غیراروپایی که در ایران تحت نظر قرار داشتند؛ ارتباط برقرار می‌کرد. متهم مورد بحث، چند ماه پیش و درپی دستگیری یک جاسوس دیگر اروپایی، با ماموریت کسب اطلاع از چگونگی افشای هویت آن جاسوس و نوع و میزان اطلاعاتی که به تور اطلاعاتی این وزارتخانه افتاده بود، مجدداً وارد کشور شد. این‌بار نیز و در کل مدت ماموریت آخر، تماس‌های وی با مرتبطینِ اشاره شده، تحت کنترل مستمر سربازان گمنام امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) قرار داشت و بالاخره با تکمیل مستندات؛ در هنگام خروج از کشور با حکم مرجع قضایی بازداشت شد.شایان ذکر است که متهم مذکور دارای سابقه سفر به اراضی اشغالی رژیم غاصب صهیونیستی پیش از عزیمت به ایران می‌باشد. وزارت اطلاعات هم‌چنان‌که پیش از این به کرات اعلام کرده است؛ امنیت کشور و آرامش مردم را خط قرمز خود دانسته و کوچک‌ترین تعدی نسبت به مرزهای امنیتی کشور را قاطعانه و فارغ از هیاهوی آوازه‌گران حرفه‌ای و همخوانِ غربی-صهیونیستی پاسخ می‌گوید. به‌ویژه به رژیم بدسابقه سوئد که تاکنون چندین جاسوس نیابتی برای رژیم اشغالگر قدس را پشتیبانی کرده است (همچون احمدرضا جلالی؛ جاسوس مسلم رژیم صهیونیستی و مجرم قطعی در شناسایی و ترور برخی از دانشمندان هسته‌ای کشور) و مأمن تروریست‌های جنایتکاری همچون منافقین و قاتلان مردم و کودکان بی‌گناه در رژه خونبار اهواز بوده است، هشدار می‌دهد که در صورت ادامه رویه جاسوسی نیابتی از سوی نهاد اطلاعاتی آن کشور و استمرار حمایت از قاتلان و جانیانِ سابقه‌دار؛ واکنش متناسب با آن را دریافت خواهد کرد.

آمادگی پکن  برای پیشرفت روابط با تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که کشورش آمادگی دارد با تشریک مساعی بی‌وقفه با طرف ایرانی، پیشرفت جدید را در مشارکت راهبردی چین و ایران به دست بیاورد. هوآ چوینینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به مکالمه تلفنی ‌ شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین با رییس‌جمهور کشورمان در توییتی نوشت: «چین و ایران ضمن تقویت همدلی و همکاری، از حقوق و منافع عادلانه کشور‌های در حال توسعه دفاع کردند. چین آمادگی دارد با تشریک مساعی با طرف ایرانی بی‌وقفه پیشرفت جدید را در مشارکت راهبردی چین و ایران به دست بیاورند و از انصاف و عدالت بین‌المللی صیانت کنند.»

 

ارسال نظر