دستور رییس‌ جمهور برای شناسایی سارقان فایل ظریف

۱۴۰۰/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۹۵۳
دستور رییس‌ جمهور برای شناسایی سارقان فایل ظریف

در روزهایی که موضوع انتشار فایل محرمانه ظریف با سعید لیلاز حاشیه‌های فراوانی را در سطح افکار عمومی ایجاد کرده، سخنگوی دولت از دستور رییس‌جمهور به وزارت اطلاعات برای شناسایی عوامل انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه خبر داد. اظهاراتی که نشان می‌دهد، برخی افراد و جریانات در مسیر تحقق اهداف سیاسی و جناحی خود حتی اقدام به سرقت اسناد محرمانه نیز می‌کنند تا در حساس‌ترین مقاطع زمانی به زعم خود زیر پای مسوول حوزه سیاست خارجی کشور را خالی کنند. 

تحرکاتی که ربیعی آن را توطئه‌ای ناجوانمردانه ارزیابی می‌کند که از سوی مخالفان دولت طراحی و اجرا شده است. سخنگوی دولت اما در پاسخ به افراد و جریاناتی که تلاش می‌کنند از آب گل‌آلود شده ماهی صید کنند، گفت که اختلاف سلیقه در روش‌ها امری طبیعی است و هیچ معنا و مفهوم خاصی ندارد. ربیعی در ارتباط با انتشار فایل مصاحبه تاریخ شفاهی سخنگوی وزارت خارجه، اظهار کرد: در روزهای گذشته انتشار فایل صوتی وزیر خارجه حواشی‌ای ایجاد کرد. این فایل صوتی توسط تلویزیون پترودلاری و طرفدار رنج و تحریم مردم منتشر شده است. همین امر نشانه توطئه‌آمیز بودن ربایش و پخش گزینشی این مصاحبه است.

سخنگوی دولت گفت: رییس‌جمهور به وزارت اطلاعات دستور دادند که عوامل این توطئه را شناسایی کنند. ربایش این اسناد، توطئه‌ای علیه دولت، نظام و نهادهای سرافراز و توطئه‌ای علیه منافع ملی ماست. ما منتظر خواهیم بود که آقای ظریف به ایران برگردند و توضیحات لازم در مورد سوءبرداشت‌ها را ارائه کنند. برش‌های گزینشی از یک گفت‌وگوی بسیار طولانی با جهت‌گیری‌های شیطنت‌آمیز منتشر شد، این گفت‌وگو بخشی از برنامه‌ای به نام «آن سوی دولت» و با موضوع گزارش و روایت خدمات، اقدامات، چالش‌ها و دستاوردهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است که زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری مصاحبه‌هایی با وزرا و معاونین رییس‌جمهور در چارچوب تاریخ شفاهی هشت ساله دولت انجام گرفته است. 

بنا بود که فایل کامل نسخه صوتی و تصویری گفت‌وگوها در دفتر هیات دولت و با درجه طبقه‌بندی آرشیو شوند و یک نسخه گزیده از هر گفت‌وگو با توافق مصاحبه شونده‌ها در یک نهاد ملی مطالعاتی آرشیو و سپس منتشر و در دسترس عموم قرار بگیرد.

 مصاحبه وزیر امور خارجه به سرقت رفت

اما پرسشی که این روزها در سطح افکار عمومی جریان دارد آن است که چه فرد یا جریانی اقدام به انتشار این فایل مصاحبه بسیار مهم کرده است. سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش‌ها گفت: فایل گفت‌وگوی آقای ظریف به دلایل کاملا روشن که البته همه ابعاد آن هنوز روشن نیست، ولی بعد توطئه‌آمیز بودن آن روشن است، توسط افرادی که هویت آنها در دست بررسی است به سرقت رفت و منتشر شد. جمع‌بندی فعالیت‌ها و اقدامات در پایان همه دولت‌ها امری مرسوم بوده است و این‌ بار با نگاه نوآورانه با دو هدف انتقال تجارب با هدف آسیب‌شناسانه و سپس مستند ساختن فعالیت‌ها و اقدامات دولت هم برای ثبت تاریخی و هم مطالعه علاقه‌مندان به شکل انتشار عمومی پیش‌بینی شده بود. هدف اول‌ آسیب‌شناسی سیاست‌گذاری‌های دستگاه‌های مختلف از زبان مسوولان عالی دستگاه‌ها، پرسیدن موانع سیاست‌گذاری و مشکلات آن بوده تا با سندی تاریخی و قابل استفاده از تجربیات مسوولان پیشین برای آیندگان باشد. ربیعی خاطرنشان کرد: کاملا قابل انتظار است که در جریان آسیب‌شناسی جنبه نقد بیشتری هم دیده شده است، ولی این نافی همکاری و همدلی بین همه مسوولان دستگاه‌های ایرانی در عرصه عمل نیست. ربیعی تاکید کرد: در همه جای جهان اینها جزو اخبار مشهود است و در کشور ما هم به سابقه قدمت انقلاب جمهوری اسلامی وجود دارد و امام خمینی(ره) هم این را اختلاف طلبگی می‌دانستند و این اختلافات محدود به دستگاه وزارت خارجه نیست.

  شائبه انتخاباتی بودن انتشار 

فایل مصاحبه ظریف خنده‌دار است

ربیعی در ادامه شائبه انتخاباتی بودن یا انتشار عمدی دولت را خنده‌دار دانست و گفت: توضیح دادنش ارزشی ندارد. وی تصریح کرد: بیشترین لطمه در این خصوص و موارد پیش آمده، شامل دولت شده و اتفاقا هدف دولت که انتخابات پرشور است. بار دیگر تاکید می‌کنم هدف دولت این نیست تا از جریان خاصی حمایت کند تا با این حمایت از مردم رای بگیرد، بلکه دولت با هر کسی که از صندوق رای بیرون بیاید با کمال میل همکاری خواهد کرد و برای تداوم دولت خود هیچ برنامه‌ای نداشته است و این ادعای بسیار غلطی است. البته با تلاش‌های نیروهای اطلاعاتی ما مشخص خواهد کرد که توطئه‌ها چه بوده است. سخنگوی دولت تاکید کرد: کسی نمی‌تواند در عمق علاقه و دوستی ظریف به همه سربازان وطن و تبعیت از رهبری شک کند اتفاقا در همین فایل و فایل‌های بعدی که منتشر خواهد شد دوستی با سردار شهید و تبعیت از رهبری در سخنان ظریف کاملا موج می‌زند. ربیعی در ادامه گفت: افرادی با مقاصد مختلف این فایل‌ها را ربودند. این اتفاق توطئه‌آمیز روی داده که پیگیری می‌شود. ربیعی یادآور شد: سردار سلیمانی هم با زندگی پربرکت خود و با شهادت رسواساز قلدر بزرگ و شریر جهانی بود و هم در عمر پربرکت خود مقوم امنیت و آرامش مردم و سرزمین بوده است و در این تحلیل محتوا نقش سرمایه‌آفرین شهید سلیمانی را هدف قرار داده‌اند.

 ایران و امریکا در حال بررسی

تبادل زندانیان دو کشور

ربیعی در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره درخواست دولت ایران برای آزاد شدن زندانیان ایرانی در امریکا اظهار کرد: همواره ایده‌هایی درباره تبادل زندانیان با امریکا مطرح بوده است و طرفین در حال بررسی آن از طریق دیپلماتیک هستند. وی ادامه داد: ما مایل هستیم همه زندانیان تحریمی که به ناحق در بازداشت امریکا هستند و بیش از زندانیان امریکایی در ایران هستند آزاد شوند. جمهوری اسلامی ایران با ملاحظات انسانی و اخلاقی که نهاد قضایی ما بر آن تاکید دارد به دنبال این امر است. سخنگوی دولت درباره برخورد با کولبران ایرانی در مرز ترکیه و اقدامات دولت در این زمینه گفت: بلافاصله بعد از این حادثه چند مرحله اعتراض ملاقات و قرار مرزی بین نیروهای مرزی دو طرف در منطقه چالدران برگزار شد. اظهارات کولبران ایرانی عزیز که مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند در مرزبانی ثبت و ضبط شده و وزارت خارجه در تهران همان روز یادداشت خود را تحویل سفیر کشور ترکیه داده است. ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه دولت برای ساماندهی ورود بخش خصوصی به مقوله واردات واکسن گفت: دولت خود را مکلف می‌داند تا همه ایرانیان بتوانند به صورت رایگان واکسینه شوند و در کنار این تکلیف برای این موضوع برنامه‌ریزی لازم را هم انجام داده است.بنابراین واکسیناسیون رایگان برنامه خدشه ناپذیر دولت است. وی افزود: در خصوص واردات بخش خصوصی، اولا همه واردات واکسن تحت نظارت سازمان غذا و داروی کشور باید انجام شود و موافقت استاندارد و سازمان غذا و دارو را کسب کند، بدون تایید این معاونت هر گونه اقدام برای واردات واکسن ممنوع است.

 

ارسال نظر