رویداد

۱۴۰۰/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۴۶۷

حمایت از تولید و واردات واکسن در ستاد هماهنگی اقتصادی

ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در نشست خود علاوه بر بررسی اقدامات انجام شده درباره واکسن کرونا، برنامه‌های دستگاه‌ها برای تحقق شعار سال را نیز مورد ارزیابی قرار داد. در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور برگزار شداعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در جلسه صبح سه‌‌شنبه، اقدامات انجام شده در خصوص پشتیبانی از تولید و واردات واکسن برای مقابله با کرونا را مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار دادند.همچنین برنامه‌های دستگاه‌ها برای تحقق شعار سال با هدف پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید ادامه یافت و تصمیمات لازم در این زمینه به تصویب رسید.

حلقه اتصال تاب‌آوری اقتصادی و بهبود معیشت

محمدرضا بهزادیان کارشناس اقتصادی گفت: اصلی‌ترین موضوعی که می‌تواند به تاب آوری اقتصادی کمک کند و قدرت معیشت مردم را بالا ببرد و به پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی منجر شود، هماهنگی درست در بخش اقتصادی دولت است. محمدرضا بهزادیان کارشناس اقتصاد می‌گوید: مردم در سخت‌ترین دوران اقتصادی، شرایط را تحمل کردند و اقتصاد بی‌جان را تاب آور کردند و آنهایی که می‌خواستند ما را در فشار سخت قرار دهند تصور می‌کردند در دوره تحریم از پا در می‌آییم اما مردم نه تنها شرایط تحریم را تحمل کردند، بلکه شرایط کرونا همراه با تحریم را نیز تحمل کردند. اینها نتیجه صبر و تحمل مردم و تلاشی که در مجموعه نظام شکل گرفت، بوده است. بهزادیان در گفت‌وگو با ایبِنا درباره چگونگی تقویت قدرت معیشت مردم و جبران کسری‌ها در اقتصاد و نقش بانک مرکزی در این میان، اظهار کرد: اصلی‌ترین موضوعی که می‌تواند به تاب آوری اقتصادی کمک کند و قدرت معیشت مردم را بالا ببرد و به پشتیبانی از تولید و مانع زدایی منجر شود، هماهنگی درست در بخش اقتصادی دولت است که باید بهتر از سال گذشته و سال‌های گذشته باشد.  وی ادامه داد: هر چند بنده متوجه این هستم که دولت در پایان راه است و بسیاری افراد تغییر خواهند کرد و ... اما به هر حال ما بر لبه پرتگاه خطرناک قرار گرفتیم که هر روز باید نهایت تلاش خود را داشته باشیم.  این کارشناس اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: بدون تعارف و پرده پوشی باید گفت بانک مرکزی در مسیر بحران اقتصادی، راهی را بر اساس کمربندهای محکم‌تر می‌رفت اما خیلی مواقع وزارتخانه‌ها مانند صمت و... شاید قائل به این موضوع نبودند که در نتیجه شاهد هماهنگی درست نبوده‌ایم.  بهزادیان با اشاره به اینکه البته بانک مرکزی در برخی مواقع هم به دلیل فقدان منابع یا مشکلات دیگر نتوانسته است رسالت خود را انجام دهد، افزود: اما باید بتوانیم اینها را ترمیم کنیم. وی تصریح کرد: اگرچه از نقش بخش داخلی موضوع مثلا توزیع در پشتیبانی تولید نمی‌گذرم، اما روند تامین ارز بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی مانند نهاده‌های دامی که زیربنای تولید بهتر است بی‌مشکل نبوده است. به هر حال هیچ تولیدی بدون مواد اولیه پا نمی‌گیرد و اگر مواد اولیه تولید نباشد، پشتیبانی هم وجود ندارد و به دنبال آن مانع زدایی هم معنی نمی‌دهد.  به گفته این کارشناس اقتصادی، بخش خصوصی همواره به دنبال ارز تک نرخی و معتقد است ارزهای رانتی تقلب را بالا می‌برد و باعث سوءاستفاده عده‌ای خواهد شد. اما به هر حال وقتی سیاست کلان دولت یا ممکلت این است که باید ارز ارزان قیمت ارایه دهد؛ بنابراین توقع این است که به میزان مصرف و لازم هم تامین شود.

موانع 3 گانه امریکا برای  رفع تحریم‌های اقتصادی ایران

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: امریکا اساساً بازیگر فعال بودن ایران در منطقه را نمی‌پذیرد، بر این اساس به دنبال رفع تحریم‌ها در کوتاه‌مدت نیست، مگر اینکه ایران از خیلی از مواضع و اهداف کوتاه بیاید. موسی شهبازی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به در هم تنیدگی تحریم‌های اقتصادی گفت: هیچ بحثی درباره اینکه تحریم‌های امریکا علیه کشورمان، غیر حقوقی و غیرقانونی است وجود ندارد و این موضوع به عنوان یک بحث ابتدایی باید مد نظر قرار گیرد. بررسی اجزا و ساختار تحریم امریکا نشان می‌دهد، این کشور تحریم را به یک مقوله بلندمدت تبدیل کرده است. معاون مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه، در دوره ریاست‌جمهوری اوباما قواعد اصلی تحریم وضع شد، گفت: آنچه در بازه‌های مختلف، در خصوص لغو تحریم‌ها مطرح می‌شود، در چارچوب نگاه کوتاه‌مدت و موقتی مطرح شده است. اما باید توجه داشت که ریشه موضوع یعنی قواعد تحریم و نگاه بلندمدت همچنان پابرجاست.

شهبازی گفت: اساسا نگاه امریکا به مقوله تحریم، اقتصادی است و از سالیان قبل برای جایگزینی نفت و گاز ایران برنامه‌ریزی انجام شده است. برخی در سنوات گذشته فکر می‌کردند که صادرات نفت ایران برای جهان یک کالای استراتژیک و غیر قابل جایگزینی است اما دیدیم که چنین امری با واقعیت فاصله دارد. آنها در زمان تحریم با افزایش تولید نفت عملا بازارهای فروش نفت ایران در آسیا و اروپا را تصاحب کردند و از این مسیر منافع کلانی به دست آوردند. وی تاکید کرد، امریکا اساسا بازیگر فعال بودن ایران در منطقه را نمی‌پذیرد، بر این اساس تلاش می‌کند که ایران همواره در موضع ضعف باشد. امریکا به دنبال رفع تحریم‌های کوتاه‌مدت نیست مگر اینکه ایران از خیلی از مواضع و اهداف کوتاه بیاید. این کارشناس اقتصادی گفت: واقعیت این است که امریکا علاوه بر زیرساخت‌های حقوقی و قانونی، ابزارهایی را به کارمی‌گیرد که تحریم در عمل برای ایران پر هزینه باشد. به عنوان مثال زمانی که شرکت‌ها قصد تعامل با ایران را دارند، همیشه شاخص ریسک ایران بالا نشان داده می‌شوداین امر باعث می‌شود تا شرکت‌ها برای ورود به بخش‌های مختلف اقتصاد کشور با چالش رو به رو شوند. 

 

ارسال نظر