به کاخ سفید پیشنهاد می‌کنیم به برجام بازگردد

۱۳۹۹/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۷۹۴

سخنگوی دولت تاکید کرد: به کاخ سفید توصیه می‌کنیم بی‌قید و شرط به برجام بازگردند و بیش از این راه دیپلماسی را دشوار نکنند. وی در ارتباط با موضوع ایران و برجام نیز با بیان اینکه در روزهای گذشته، روابط خارجی ایران، یکی از مهم‌ترین مقاطع تاریخ سیاسی ما را پشت سر گذاشت، افزود: موضوع برجام در کانون تماس‌های مفید و سازنده بین‌المللی رییس‌جمهور و برخی همتایانش بود.

ربیعی ادامه داد: بدون شک برجام بزرگ‌ترین اتفاق سیاسی در دهه‌های اخیر و یک دستاورد ملی بوده که هرچند به دلیل آنکه دیوانه‌ای سنگی به چاه انداخت و از برجام خارج شد، انتفاع مردم ما از لغو تحریم‌ها را به تعویق انداخت، اما اطمینان داریم که به زودی این اختلال به پایان خواهد رسید و دولت امریکا به راه درستی که آن را ترک کرده بازخواهد گشت. وی خاطرنشان کرد: برجام، نقطه‌ عطفی در تاریخ صلح جویی و تدبیر ایران است؛ جایی که با سرافزاری، عزت و حفظ تمامیت ارضی ایران و ضمن نگه داشتن دستاوردهای صنعت صلح آمیز هسته‌ای برای پایان دادن به تحریم‌های چندجانبه و مستظهر به قطعنامه‌های شورای امنیت اقدام کرد.

سخنگوی دولت گفت: بدون این نتایج و دستاوردها نه ما در موضع برتر اخلاقی و حقوقی بعد از خروج امریکا از برجام قرار می‌گرفتیم و نه امروز می‌توانستیم با تکیه بر قطعنامه شورای امنیت ملل متحد از حقوق مردم ایران در لغو تحریم‌های غیرقانونی دفاع کنیم.

وی افزود: در تداوم این تلاش‌ها و در نتیجه رایزنی‌های وزارت امور خارجه، خوشبختانه قطعنامه جدیدی که قرار بود علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی به تصویب برسد، کنار گذاشته شد.

ربیعی تصریح کرد: امروز کشورهای زیادی با حسن نیت در حال تلاش برای احیای برجام هستند. اطمینان داریم که در آینده‌ای نزدیک این هدف محقق خواهد شد .

 وی ادامه داد: برجام تنها راهی است که تامین‌کننده صلح در جهان و تضمین‌کننده منافع همه کشورهاست؛ برجام، یک مصوبه قانونی بین‌المللی است و امریکا چاره‌ای جز تن دادن به قانون ندارد.

ربیعی خطاب به دولت امریکا گفت: از همین جا مجددا به کاخ سفید توصیه می‌کنیم همانطور که رییس‌جمهور قبلی امریکا به یک‌باره از برجام خارج شد، بی‌قید و شرط به برجام بازگردند و بیشتر از این، راه را برای دیپلماسی سخت و پیچیده نکنند. باید یادآوری کنم که در 4 سال گذشته ما راه دپپلماسی را باز نگه داشتیم، نه آنها و امروز کسی که باید اولین قدم را در راه دیپلماسی بردارد آنهاهستند نه ما.

 

ارسال نظر