سیاست

۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۷۵۱

درخواست استمهال برای بررسی مساله جمعیت امام علی(ع)

معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی رییس‌جمهور اعلام کرد که این معاونت در جلساتی که موضوع درخواست انحلال جمعیت امام علی (ع) در دستور آن قرار داشته، حضور نداشته و پس از اطلاع از این تصمیم طی مکاتبات و مذاکرات پیاپی، راهکار حقوقی به وزارت کشور و رییس‌جمهور و هیأت دولت ارایه و جهت ایجاد فرصت اجرا، پیشنهاد استرداد و یا دست‌کم استمهال در رسیدگی قضایی را داد. بیژن عباسی، معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی رییس‌جمهور درخصوص درخواست انحلال جمعیت امام علی (ع) توضیح داد: دستیاری حقوق شهروندی و نمایندگی معاونت حقوقی در شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم نهاد مستقر در وزارت کشور، به معاونت پژوهش و ترویج قانون اساسی که مسوولیت آن به عهده اینجانب است، تفویض شده است. در جلسه تیر و مردادماه سال جاری شورای مورد اشاره که به بررسی موضوع انحلال جمعیت امام علی (ع) پرداخته، دعوت‌نامه‌ای از سوی معاونت حقوقی رییس‌جمهور دریافت نشده است. وی ادامه داد: معاونت حقوقی موضوع شرکت در جلسات را پیگیری و درخواست ارسال دعوت‌نامه و حضور در جلسات نموده که سرانجام در شهریور ماه این امر میسر شده است. البته چون تصمیمات شورا به اکثریت است و نظر مخالف معاونت مانع از اتخاذ تصمیم نیست. عباسی گفت: بنابراین معاونت حقوقی، در جلسات شورای فوق که موضوع درخواست انحلال جمعیت در دستور آن قرار داشته، حضور نداشته و پس از اطلاع از این تصمیم طی مکاتبات و مذاکرات پیاپی، راهکار حقوقی به وزارت کشور و رییس‌جمهور محترم و هیأت دولت ارایه و جهت ایجاد فرصت اجرا، پیشنهاد استرداد و یا دست‌کم استمهال در رسیدگی قضایی را داده است. بدین ترتیب، اعلامات دایر بر موافقت معاونت حقوقی رییس‌جمهور با درخواست انحلال جمعیت خلاف واقع و ‌بی‌پایه است. وی افزود: معاونت حقوقی حسب وظیفه خود پس از طرح مشکلات حقوقی درخصوص سازمان مردم نهاد و حتی دیگر اشخاص حقوقی، در وهله اول به دنبال یافتن راهکار حقوقی برای رفع اشکالات مطروحه است و قویاً معتقد است که از بین رفتن نهادها باید آخرین و دور از دسترس‌ترین اقدام باشد و پیش از آن، همه تلاش‌ها باید معطوف به راهکارهای اصلاحی ناظر به حفظ و بقای نهادهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشد.

ایرادهای بودجه مشابه سال‌های گذشته است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ایرادهای این شورا به بودجه سال آینده کشور مشابه سال‌های گذشته است و با اصلاحاتی از سوی مجلس مرتفع می‌شود. عباسعلی کدخدایی در واکنش به انتشار برخی اخبار در فضای مجازی با موضوع ایرادات فراوان این شورا به بودجه ۱۴۰۰؛ با بیان اینکه این ایرادها مانند همیشه و همه ساله و مشابه است، اظهار داشت: شورای نگهبان از هفته گذشته که مجلس بررسی جزئیات بودجه را در دست داشت؛ به شکل غیر رسمی برخی از تبصره‌ها را دریافت کرد و آن را مورد بررسی قرار داد. سخنگوی شورای نگهبان افزود: از روز گذشته با ارسال بودجه از سوی قوه مقننه؛ شورای نگهبان در سه نوبت کاری جزئیات بودجه را مورد بررسی قرار داده و امروز و فردا نیز این جلسات فوق‌العاده ادامه دارد و امیدواریم در یکی دو روز آینده بررسی بودجه سال آینده به پایان برسد و نتیجه را به مجلس شورای اسلامی اعلام کنیم. کدخدایی همچنین گفت: جلسه‌ای با حضور برخی از حقوقدانان و نمایندگان مجلس تشکیل و نظرات ما به شکل شفاف به اعضای کمیسیون تلفیق تبیین شد؛ فکر می‌کنم این نشست به رفع ایرادات بودجه سال آینده کمک کند.

دلسوزان گره از کار مردم باز کنند

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همه مردم و مسوولان با هر سلیقه و گرایشی مدیون شهدا هستند، گفت: امروز کسانی می‌توانند بگویند که دلسوز نظام، انقلاب و مردم هستند که بتوانند گره از کار مردم باز کنند و این وظیفه همه مسوولان است؛ باید بتوانیم گرانی و مشکلات اقتصادی را حل کنیم و کارآمد باشیم.وی افزود: امروز کسانی می‌توانند بگویند که دلسوز نظام، انقلاب و مردم هستند که بتوانند گره از کار مردم باز کنند و این وظیفه همه مسوولان است؛ باید بتوانیم گرانی و مشکلات اقتصادی را حل کنیم و کارآمد باشیم. رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسوولان باید باور کنند که امروزه در جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: بدون شک سنت‌های الهی تغییر ناپذیرند لذا همان خدایی که در دوران دفاع مقدس با ما همراه بود در جنگ اقتصادی نیز همراهمان است به شرط آنکه درنگ نکنیم و با مجاهدت در این راه تلاش کنیم. قالیباف با بیان اینکه رزمنده‌ای که دیروز در مقابل دشمنان سر فرو نیاورد و امروز بازنشسته شده در مقابل خانواده‌اش شرمنده است و این برای ما باعث شرمساری است، تاکید کرد: امروزه حل مشکلات مردم مجاهدت است، با توجه به وجود امکانات و ظرفیت‌های جوانان می‌توانیم از سختی‌ها خارج شویم به شرط آنکه به فرموده امام راحل مبنی بر «ما می‌توانیم» باور داشته باشیم و این ظرفیت‌ها را از دشمن تمنا نکنیم؛ اگر چنین موضوعی محقق شود می‌‌توانیم بگوییم انقلابی، حزب‌اللهی، مجاهد، خدمتگزار و پیرو شهدا هستیم. وی اظهار کرد: باید با تلاش خود کارآمدی دین در جامعه را نشان دهیم زیرا این موضوع سبب رفع مشکلات می‌شود. 

 

ارسال نظر