هیچ تماسی با امریکا نداشته‌ایم

۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۷۵۰
هیچ تماسی با امریکا نداشته‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز تاکید کرد: هیچ تماس مستقیم و غیرمستقیمی با امریکا در ارتباط با موضوعات برجامی و غیربرجامی نداشته و نداریم.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بازگشت امریکا به برجام نیازمند انجام مذاکراتی بین دو کشور نیست و اگر چنین نیازی وجود داشته باشد ایران حاضر به مذاکره با امریکا است، گفت: امریکایی‌ها هنوز قدم اول را نیز برنداشته‌اند و همانطور که پیش از این گفته ایم آنها باید اقدام به رفع موثر تحریم‌ها علیه ملت ایران کنند. آنها هنوز اقدامی در این زمینه حتی بر روی کاغذ هم انجام نداده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما سه مرحله را گفته ایم؛ تعهد قطعی به تعهدات و اجرای موثر آنها، رفع تحریم‌ها و بعد بازگشت به برجام. شاید این مسیر هماهنگی‌هایی را نیاز داشته باشد که مسیر این هماهنگی‌ها مشخص است و در برجام تمام جزئیات نوشته شده است. دولت فعلی امریکا باید از اتوبانی که برعکس رانندگی می‌کند، برگردد و در مسیر درست حرکت کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای اخیر رویترز مبنی بر اینکه ایران پالس‌هایی را برای دیپلماسی ارسال کرده و در حال آماده شدن برای مذاکره با امریکا است و منظور آقای ظریف از توییت اخیری که در آن اعلام کرده بودند به زودی طرح اقدام سازنده ایران را ارایه خواهند کرد، چیست، گفت: آنچه در حوزه برجام در جریان است بسیار حساس است. گفت‌وگوهای بسیار نزدیکی با طرف‌های باقی مانده در برجام داریم و همانطور که پیش از این گفتم با امریکا گفت‌وگو و مذاکره‌ای نداشته و نداریم.

وی گفت: در داخل ایران برخی نکات در حال بررسی و تکمیل است. توییت چند روز پیش آقای ظریف در همین مسیر بود و مناسب است که رسانه‌ها اجازه دهند این موضوع مهم و حساس در بستر خود به جلو برود و زمانی که به نتیجه رسید به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در ارتباط با آخرین روند وضعیت بدهی عراق به ایران و انتشار برخی از اخبار مبنی بر آزادسازی بخشی از این پول‌ها گفت: عراق همواره تلاش کرده که دیون خود را به ایران بپردازد. البته برخی از موانع از جمله موانع تحریمی که از سوی امریکا اعمال شده وجود دارد.

وی ادامه داد: از چند ماه قبل گفت‌وگو‌ها و رایزنی‌هایی بین بانک مرکزی ایران و طرف‌های عراقی در ارتباط با مسیرهای پرداختی این دیون صورت گرفته که برخی از آنها به نتیجه رسیده است.

وی با بیان اینکه این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها در مسیر خود ادامه دارد، تصریح کرد: پیشرفت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در برخی از اخبار مطرح شده که حدود سه میلیارد دلار از بدهی‌های عراق و کره جنوبی به ایران در حال آزاد شدن است، گفت: در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی ما هنوز اقدام عملی از سوی دولت این کشور مشاهده نکرده ایم. صحبت به اندازه کافی در این زمینه صورت گرفته است و ما منتظر اقدام عملی از سوی کره در این زمینه هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران و برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه در جریان این تماس‌ها گفته می‌شود سیگنال‌هایی بین ایران و امریکا رد و بدل شده است، تأکید کرد: موضوع ایران و امریکا موضوع پالس و ارسال سیگنال نیست بلکه در واقع موضوع اجرای موثر مفاد قطعنامه 2231 سازمان ملل و رفع موثر تحریم‌ها از سوی امریکا است و اینها احتیاج به پالس، سیگنال و گمانه زنی ندارد.

 

ارسال نظر