مردم علی وار مشکلات را تحمل کردند

۱۳۹۹/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۴۳۰
مردم علی وار مشکلات را تحمل کردند

رییس‌جمهور گفت: خوشحالم همه کسانی که به کشور ایران فشار وارد کردند می‌گویند این فشار حداکثری شکست خورده است؛ این به معنای صبر و مقاومت ملت و هدایت‌ها و رهمنودهای رهبری است. ملت ما مردانه و علی وار مشکلات را تحمل کرده و مقاومت کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی اظهار کرد: افتتاح این آزادراه بسیار مهم است و من خوشحالم که در مدت نسبتا کوتاهی این طرح به سرانجام رسید. در سال ۹۴ برای اجرای این طرح تصمیم‌گیری شد. این آزاد راه برای مردم ایران رفاه، آسایش و سلامتی و امنیت به همراه می‌آورد؛ زیرا مقدار زیادی از تولید دی اکسیدکربن کم می‌شود و همچنین موجب می‌شود خودروها به سلامت از این مسیر عبور کنند و بین ۹۰ دقیقه تا دو ساعت در وقت مردم صرفه جویی می‌شود. همچنین این آزاد راه مسیر مهمی برای ترانزیت ما است که مسیر ترانزیت شرق-غرب و غرب- جنوب را تامین کرده و بخشی از جاده ابریشم است.

وی ادامه داد: بسیار خوشحال کننده است که در سال ۹۹، ۲۲۱ کیلومتر آزاد راه افتتاح شده است؛ یعنی ۲.۵ برابر نرم افتتاح آزادراه در کشور. ۲۲۱ کیلومتر آزادراه در سال جهش تولید و با وجود فشارهای حداکثری و تحریم‌ها انجام شده است و من خوشحالم همه کسانی که به کشور ایران فشار وارد کردند می‌گویند این فشار حداکثری شکست خورده است؛ این به معنای صبر و مقاومت ملت و هدایت‌ها و رهمنودهای رهبری است. ملت ما مردانه و علی وار مشکلات را تحمل کرده و مقاومت کردند.

رییس‌جمهور با اشاره به معضل همیشگی ترافیک در مسیر کرج-قزوین- قم و سمنان به سوی تهران و بالعکس اظهار کرد: در این دو سال قدم‌های بسیار مهمی برای حل این مشکل برداشته شده است افتتاح آزادراه شمال، تکمیل آزادراه همت و طرح حرم تا حرم بخشی از گشایش‌ها را ایجاد کرد. امروز هم طرح غدیر گشایش‌های جدیدی ایجاد کرد. طرح آزاده راه شریف آباد به جاجرود هم می‌تواند بخش دیگری از مشکل ترافیک را کم کند.

وی ادامه داد: این طرح‌های مهم قبل از دولت تدبیر و امید، توسط خود دولت ایجاد می‌شد و دولت شرکت‌های خصوصی را شریک می‌کرد و 60 تا 70 درصد پروژه را دولت برعهده می‌گرفت اما اکنون دولت 30 درصد را برعهده دارد و 70 درصد در اختیار بخش غیر دولتی است یعنی 70 درصداین پروژه را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ایجاد کرده و مدیریت هم توسط دولت و قرارگاه است چنین طرح‌هایی باید به مردم واگذار شودو دولت اولویت‌بندی کرده، تسهیلات فراهم کند و بر اجرای این پروژه‌ها نظارت کند این طرح‌ها می‌تواند با پول مردم ساخته شود وخود مردم پول را پس بدهند. از طریق بازار سرمایه یا بانک یا اوراق این هزینه‌ها می‌تواند تامین شود بسیار مهم است ما این امور را به مردم واگذار کنیم.

روحانی همچنین با تشکر از مهندسین، مدیران، طراحان و کارگران و همه دست اندرکاران اجرای آزاد راه غدیر و بیان تبریک به آنها بیان کرد: روزانه حدود سه هزار نفر در این طرح مشغول فعالیت بودند و کار بسیار ارزشمندی اکنون در اختیار مردم قرار می‌گیرد. افتتاح چنین پروژه‌های افتخاری برای دولت در چنین شرایط سختی است. از ابتدای دولت تا پایان دولت هزار کیلومتر آزاد راه به افتتاح می‌رسانیم که این رقم بسیار مهمی است. در کل دوره رژیم گذشته 346آزاد راه ساخته شوده بود از ابتدای انقلاب تا سال 92 1701 کیلومتر آزاد راه ساخته شد و در این 8 سال هزار کیلومتر آزاده راه تحویل می‌دهیم که این افتخاری برای دولت و بخش خصوصی است.

روحانی همچنین با بیان اینکه سه، چهار پروژه بسیار مهم در زمینه آزاد راه و راه آهن داریم گفت: از وزیر راه وشهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا می‌خواهم پروژه‌های عظیم و بزرگ را به اتمام برسانیم. و اگر تمام نمی‌شود، بخش اعظم آن به اتمام برسد. تلاش کنیم راه آهن چابهار- زاهدان در این دولت به افتتاح برسد یا بخش اعظم آن اجرا شود. دولت به زودی طرح آبرسانی هم در منطقه شرق اعلام می‌کند که شیرین سازی آب از طریق آب دریا انجام شود و به غیر از یزد و کرمان، آب به استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی و رضوی وسیستان و بلوچستان برسد ما این طرح را اجرا خواهیم کرد جلسات مهم آن هم در حال برگزاری است و طرح آن نهایی شده است.

روحانی در پایان گفت: امیدوارم در شرایط مناسبتری نسبت به سال 92 کشور را تحویل دولت بعدی بدهیم و مردم به آینده ایران امیدوار باشند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: 

گام‌های هسته‌ای ایران نگران کننده‌اند

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که هم اکنون فرصت دیپلماتیکی برای نیرو بخشیدن به برجام مطابق با خواست دولت بایدن وجود دارد.

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی در ابتدای نشست شورای اروپا گفت: من از این فرصت برای صحبت در خصوص توافق هسته‌ای ایران استفاده می‌کنم. گام‌های هسته‌ای اخیر ایران بسیار نگران کننده هستند. شما واکنش ما را در اعلامیه اتحادیه اروپا که دیروز منتشر شد دیدید.

وی افزود: اما در همین زمان من به عنوان هماهنگ کننده برجام قانع شده‌ام ما فضای دیپلماتیکی در اختیار داریم. ما در این لحظه پنجره دیپلماتیک فرصت برای مذاکره و نیرو بخشیدن به توافق مطابق با خواست مطرح شده توسط دولت جدید بایدن را داریم.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه بیان کرد: ما باید از این فرصت استفاده کنیم و بر روی راه‌حلی به منظور به روی مسیر بازگرداندن برجام تمرکز کنیم تا همه تعهدات خود را اجرا کنند. این فرصت مناسبی است که نمی‌توانیم آن را از دست بدهیم.

همچنین در بیانیه جوزپ بورل که در خروجی سایت سرویس اقدامات خارجی اروپا قرار گرفته، آمده است: «اتحادیه اروپا بر تعهد قوی و حمایت مداوم خود از برنامه جامع اقدام مشترک در این برهه زمانی حیاتی تاکید می‌کند. ما مصمم هستیم تا به همکاری با جامعه بین‌المللی برای حفظ برجام و اطمینان حاصل کردن از اجرای کامل آن ادامه دهیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما عمیقا نگران تصمیم ایران مبنی بر تعلیق موقت اجرای پروتکل الحاقی و همچنین مفاد شفافیت اضافی ذیل برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ هستیم. اگر این تصمیم معکوس نشود، به‌طور عمده توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای راستی‌آزمایی اینکه مواد هسته‌ای و فعالیت‌ها در ایران تنها در راستای اهداف صلح‌آمیز باقی‌ می‌مانند، محدود خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از بخش ضروری از اطلاعاتش درباره فعالیت‌های ایران در زمینه چرخه سوخت هسته‌ای از جمله تحقیقات و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته ایرانی محروم خواهد شد. در این باره ما تفاهم فنی دوجانبه موقت میان آژانس اتمی و ایران را مد نظر داریم که به گفته مدیر کل آژانس اتمی، رافائل گروسی، دسترسی کاهش یافته را کمتر خواهد کرد و اجازه نظارت‌های ضروری و تداوم فعالیت‌های راستی‌آزمایی برای سه ماه را ممکن خواهد کرد.»

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه نوشته است: «اتحادیه اروپا کاملا از کار عینی، مستقل و بی‌طرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نظارت و راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. ما سخت باور داریم که همکاری کامل و به موقع ایران با آژانس اتمی برای اطمینان حاصل کردن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ضروری است.»

بورل همچنین نوشت: «ما اعلامیه‌ مسوول سیاست خارجی را که از سوی اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۱ ژانویه منتشر کرد یادآوری می‌کنیم که در آن تاسف عمیق خود را از اقدامات نگران‌کننده ایران در طی دو سال اخیر ابراز کرده بودیم. ما همچنان از ایران می‌خواهیم که تمامی اقداماتی را که در مغایرت با تعهداتش ذیل برجام هستند، متوقف و معکوس کند.»

او در بیانیه نوشته است: «ما از مشکلات مرتبط با خروج یکجانبه امریکا از توافق و اعمال مجدد تحریم‌ها مطلع هستیم. با وجود چالش‌های پیش‌آمده در مسیر برجام، اتحادیه اروپا به حفظ تعهدات و همکاری سخت برای حفظ برجام ادامه داده است.»

در انتهای این بیانیه آمده است: «ما از چشم‌انداز بازگشت امریکا به برجام و بازگشت ایران به ازسرگیری کامل برجام استقبال می‌کنیم. ما قویا از تلاش‌های دیپلماتیک شدید جاری و تماس مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تمامی طرفین به عنوان هماهنگ‌کننده برجام حمایت می‌کنیم.»

 

ارسال نظر