سیاست

۱۳۹۹/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۳۶۳

مخالفان اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص بیشترند

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دست دولت برای توجیه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب پیوستن به لوایح باقی مانده از FATF خیلی پر نیست.مرتضی نبوی درباره آخرین وضعیت بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: دست دولت خیلی برای توجیه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب پیوستن به لوایح باقی مانده از FATF پر نیست و با این اطلاعاتی که دولت داده است، روند بررسی خیلی در مجمع تشخیص مصلحت تغییری نکرده است.وی ادامه داد: ‌یک بحثی در مجمع بوده است که ما تصویب کنیم که به دو سازمان جهانی مبارزه با تروریسم و فساد بپیوندیم اما بعد از زمانی که تحریم‌ها کاملا برداشته شود که معنای این هم در واقع نپذیرفتن FATF است.

نبوی با اشاره به اینکه در دوره قبلی در این زمینه تعادلی میان استدلال‌های اعضای مجمع و پاسخ‌های دولت برقرار نبود، گفت: یعنی کفه به این سمت بود که ضرر پیوستن به FATF بیشتر از نپیوستن به آن است و هنوز هم سنگینی کفه در مجمع تغییری نکرده است. در واقع سوال اعضای مجمع این است که از پارسال تا الان چه اتفاق جدیدی افتاده است و آیا دولت می‌تواند بگوید اگر این لوایح تصویب شود، وضعیت معیشت مردم بهتر می‌شود؟ دولتی‌ها می‌گویند تا تحریم‌ها باشد، شرایط تغییر نمی‌کند. به هر حال بنای نظام این است که به معاهدات بین‌المللی بپیوندد و جایی که لازم باشد، حق تحفظ را داشته باشیم، ولی شرایط فعلا در مجمع نسبت به گذشته تغییری نکرده است.این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره نظر رهبری برای پیوستن یا نپیوستن به FATF و اینکه آیا دستور برای بررسی مجدد در مجمع به معنای موافقت ایشان با تصویب لوایح مذکور است، تصریح کرد: در حدی که من اطلاعات دارم ایشان نظر اثباتی یا نفی ندارند. نامه‌نگاری مسوولان در دوره قبلی هم انجام شده بود و رییس‌جمهور، معاون اول و برخی وزرا به رهبری نامه نوشته بودند و ایشان عینا همان نامه‌ها را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده بودند و هیچ خطی در جهت اثبات یا نفی نداده‌اند و خواسته‌اند مجمع تشخیص مصلحت نظر کارشناسی خود را بدهد. اگر ایشان مخالف باشند که مجمع به آن ورود نمی‌کند.

دستور تحریمی جدید  بایدن

رییس‌جمهور جدید امریکا طی دستوری در زمینه امنیت ملی خواستار بررسی تحریم‌های امریکا و تحریم‌های چندجانبه بر مبارزه جهانی با بیماری همه گیر کرونا شد.دولت جو بایدن رییس‌جمهور جدید امریکا قرار است تحریم‌های اقتصادی موجود را به منظور لغو احتمالی و در راستای کمک به مبارزه جهانی با بیماری همه گیر کرونا، بررسی کند. 

طبق یک ماده دستوری که بایدن روز دوشنبه در زمینه امنیت ملی صادر کرده است، وزیر امور خارجه، وزیر تجارت و خزانه داری با مشورت وزیر خدمات انسانی و سلامت و آژانس توسعه بین‌المللی امریکا تحریم‌های امریکا و تحریم‌های چندجانبه را به این منظور ارزیابی خواهند کرد که آیا این تحریم‌ها مانع مبارزه با این بیماری می‌شوند یا نه. طبق این دستور، مقامات یادشده سپس طبق بررسی‌های انجام شده توصیه‌هایی را برای هر گونه تغییری در رویکرد قبلی از طریق مشاور امنیت ملی و هماهنگ‌کننده پاسخ به بیماری کووید-۱۹ امریکا به رییس‌جمهور اعلام خواهند کرد. بر اساس این گزارش، دستور بایدن برای بررسی اثر تحریم‌ها بر مبارزه جهانی با بیماری کرونا در پی این مطرح می‌شود که ایران هم یکی از کشورهای درگیر تحریم‌های امریکا در بحبوحه مبارزه با شیوع کرونا بوده است. مقامات دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین امریکا که با خروج از توافق هسته‌ای در سال 2018 تحریم‌های متعددی بر ایران اعمال کرد، مدعی بودند این تحریم‌ها مانعی برای تبادلات بشردوستانه از جمله غذا، دارو و تجهیزات پزشکی در دوران کرونا نیستند.  این در حالی است که مقامات ایران گفته‌اند، به موجب تحریم‌های امریکا، در انجام دادن تبادلات مالی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی در زمان شیوع کرونا با مشکلاتی مواجه بوده‌اند، چرا که بانک‌ها و شرکت‌های خارجی به خاطر ترس از تخطی از تحریم‌های امریکا و تنبیه شدن، حاضر به انجام دادن تبادلات مالی با ایران نبوده‌اند. 

 

ارسال نظر