پیام لازم را به امریکا داده‌ایم

۱۳۹۹/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۸۱۴

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهارکرد: پرونده کیفری سقوط هواپیمای اوکراینی در دست پیگیری است و فکر می‌کنیم در روزهای آتی در این زمینه اطلاع‌رسانی بیشتری شود.

سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین روند پیگیری موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی با توجه به نزدیک شدن به سالگرد وقوع این حادثه گفت: تصمیمی که هیأت دولت در ارتباط با پرداخت دیه گرفت ناظر بر پرداخت یکسان این دیه به همه قربانیان این هواپیما است.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که این موضوع دیه و پرداخت آن جایگزین پرونده کیفری که در این زمینه ایجاد شده و در حال پیگیری است، نیست.

وی با بیان اینکه پرونده کیفری سقوط این هواپیما در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم در روزهای آتی اطلاع‌رسانی بیشتری در مورد این پرونده انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین بار دیگر در این نشست با خانواده‌های داغدار جانباختگان سقوط این هواپیما ابراز همدردی کرد.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل که در مورد مصوبه‌ای به پیشنهاد امریکا به رأی‌گیری گذاشته شد برخی از کشورهای همسایه از جمله افغانستان در جلسه غایب بودند و کشوری چون عراق نیز رأی ممتنع به این موضوع داد و این باعث به وجود آمدن برخی از بحث‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور شده است، گفت: ایالات متحده امریکا در طی ماه‌های اخیر برای سومین بار در اقدامات خود علیه ایران در سازمان ملل با شکست روبرو شد و پیشنهاد امریکا علیه ایران رأی نیاورد و این نشان‌دهنده انزوای روز افزون این کشور است.

وی در مورد بحث افغانستان و عراق نیز گفت: ما ناخرسندی خود را نسبت به این موضوع اعلام کردیم و همانطور که شنیده اید نخست وزیر عراق اعلام کرده که در حال پیگیری این موضوع است.

وی با اشاره به سیاست ایران در ارتباط با تعامل با کشورهای همسایه و اهمیت حفظ حسن همجواری گفت: قطعا کشورهای همسایه ما می‌دانند که یک جانبه گرایی و قلدری امریکا تا چه حد تأثیر منفی بر فضای بین الملل و منطقه می‌گذارد. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و روسیه نیز گفت: روابط ایران با روسیه در بهترین شرایط قرار دارد و دو کشور بر اجرا و پیگیری توافقات صورت گرفته بین تهران و مسکو تأکید دارند و در این راستا حرکت می‌کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که یک رسانه امریکایی به بایدن رییس‌جمهور منتخب امریکا پیشنهاد کرده است که برای نشان دادن حسن نیت خود مسیر ورود واکسن کرونا به ایران را تسهیل کند اگر این اتفاق بیفتد ایران برای نشان دادن حسن نیت خود چه کاری انجام می‌دهد، گفت: ایالات متحده امریکا یک جنگ تمام عیار را علیه ملت ایران آغاز کرده و همچنان این جنگ ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ما رفتار متفاوتی را در دولت‌های مستقر امریکا ندیده ایم، گفت: ما انتظار داریم که آنها مسیر و رفتار خود را در ارتباط با ایران اصلاح و به تعهدات خود در برجام عمل کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از اقداماتی که در قالب صبر راهبردی ایران تعریف می‌شود باید در چارچوب حسن نیت ایران تعبیر شود، ادامه داد: امیدواریم که امریکایی‌ها قدر فرصت نهایی که برای حفظ برجام و انجام تعهداتشان در برجام به وجود آمده است را بدانند و در این مسیر گام بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ناو امریکایی حاضر در منطقه، منطقه را ترک کرد ولی اخیرا امریکایی‌ها بیانیه داده‌اند که بار دیگر این ناو بازخواهند گشت و نظر ایران در این ارتباط چیست، اظهار کرد: اینکه این ناوها بروند و بیایند تصمیم خودشان است ولی آن چیزی که برای ما روشن است این است که ما برای تمام سناریوها آمادگی داریم چه سناریوهای نمایشی و رسانه‌ای امریکا، چه سناریوهای مخفی. ما پیام‌های لازم را به امریکا داده ایم. به کشورهای همسایه نیز داده ایم. ما در مورد سناریو امریکایی‌ها پیش بینی نمی‌کنیم ولی در مورد پاسخ خود مطمئن هستیم.

وی ادامه داد: امیدواریم که مقامات حاضر در کاخ سفید در روزهای پایانی حضورشان تنش آفرینی نکنند و اقداماتی را انجام ندهند که تا سال‌ها امریکایی‌ها درگیر آن شوند و مجبور به پاسخگویی و جبران آن باشند.

 

ارسال نظر