رییس‌جمهور: حاکمان جدید کاخ سفید اشتباهات گذشته را تکرار نکنند

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۷۴

رییس‌جمهوری با اشاره به اعمال تحریم‌های مختلف توسط مقامات ایالات متحده امریکا علیه ایران گفت: امیدواریم در آینده این اشتباه توسط حاکمان بعدی در کاخ سفید جبران شود. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری در پایان آیین بهره‌برداری از راه‌آهن خواف- هرات مهیا که با حضور محمد اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با تاکید بر اینکه امروز روزی تاریخی و به یاد ماندنی در تاریخ دو کشور ایران و افغانستان است، گفت: ۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ و ۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۲ را به‌یاد خواهیم داشت؛ این تاریخ اتصال راه‌آهن دو سرزمین دوست از طریق راه‌آهن است. وی افزود: روابط دو کشور ایران و افغانستان تنها از طریق همزبانی نیست، بلکه از طریق همدلی نیز است چراکه همدلی از همزبانی خوشتر است. امروز هر دو دارای یک سرنوشت هستیم و ثبات، امنیت و توسعه منطقه در سایه ثبات، امنیت و توسعه هر دو کشور است. ریشه روابط دو کشور در فرهنگ و تاریخ و در زبان مشترک است؛ همسایگی ما یک انتخاب نیست بلکه تقدیر و سرنوشتی تاریخی است اما بهره‌مندی ما از سایه یکدیگر به اراده ما بستگی دارد. اراده دو ملت این است دو کشور از نعماتی که در اختیار دارند به نفع همدیگر استفاده کنند.

رییس‌جمهوری با اشاره به وجود بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک میان ایران و افغانستان، تصریح کرد: ما همیشه در کنار تاریخ و ملت افغانستان بودیم و روزی که افغانستان توسط شوروی سابق اشغال شد، امام خمینی (ره) سفیر شوروی را احضار کرد و به او گفت که کار شما غلط است ملت افغانستان روزی شما را از سرزمین خود بیرون می‌رانند. در طول جهاد مردم افغانستان ملت ایران در کنار ملت افغانستان بود و پیروزی و شادی مردم افغانستان، پیروزی و شادی ما بود. روحانی خاطرنشان کرد: افتخار داریم که در طول بیش از ۴۰ سال میزبان میلیون‌ها مردم افغانستان بوده‌ایم؛ میزبانی‌ای که توام با آموزش رایگان برای فرزندان ملت افغانستان همراه بوده است. امروز بیش از ۴۰۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی در کلاس‌های درس ما درس می‌خوانند و از بهداشت و درمان رایگان ما استفاده می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران در ماجرای کرونا نیز به همان نسبت که به مردم خود خدمت داد، بدون هیچ تفاوتی به مردم افغانستان هم خدمت داده است. وی افزود: معتقدیم فرهنگ و تاریخ ما در هم تنیده است و به همان نسبت نیز باید بازار و اقتصاد دو کشور در هم‌تنیدگی داشته باشد؛ نخستین گام این امر توسعه زیرساخت‌هاست؛ ما پیش از این راه آهن چابهار را افتتاح کردیم که آن روز، روزی تاریخی برای سه ملت ایران، افغانستان و پاکستان بود و امروز با حضور ویدیو کنفرانس جنابعالی راه آهن خواف- هرات را افتتاح کردیم که دومین راه‌آهن در شرق ایران است.

رییس‌جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راه آهن میرجاوه نخستین راه‌آهن شرق ما بود که ایران را به پاکستان متصل کرد. راه آهن خواف- هرات دومین راه‌آهن شرقی ماست که ما را به افغانستان متصل می‌کند. از شمال نیز در سرخس و اینچه‌برون و در جلفا و در رازی در غرب و در آینده‌ای نه چندان دور اتصال ما از کرمانشاه به خانقین و خرمشهر به بصره راه‌های ارتباطی دیگری است که ما را به شرق و غرب متصل می‌کند و مردم افغانستان نیز می‌توانند از این اتصال استفاده کنند. روحانی با ابراز امیدواری نسبت به اتصال خط آهن روزنک به هرات در افغانستان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند که راه‌آهن روزنک را در زمانی کوتاه به هرات متصل کنند و امیدواریم که راه‌آهن هرات به مزارشریف هم متصل شود؛ با این اتصال مردم عزیز افغانستان می‌توانند میلیون‌ها تن کالا را جابه‌جا و صدها هزار مسافر می‌توانند از این ریل استفاده کنند. با اجرا و افتتاح بخش چهارم راه‌آهن خواف- هرات مردم افغانستان می‌توانند به آرزوی دیرینه خود برسند به راحتی با راه‌آهن به مشهدالرضا متصل شوند.

وی تاکید کرد: رونق ایران و افغانستان را در این راه‌آهن می‌بینیم و با این راه‌آهن کالاهای تجار افغانستان می‌تواند به اروپا منتقل شود و مردم افغانستان می‌توانند به بنادر جنوب ایران نظیر بندر امام و بندرعباس و در آینده‌ای نزدیک به چابهار متصل شوند. ما با تلاش جدی در حال اجرای راه‌آهن چابهاربه زاهدان هستیم و در سال ۲۰۲۱ این راه‌آهن متصل خواهد شد و افغانستان خواهد توانست به چابهار هم متصل شود. با اتصال راه‌آهن افغانستان به ازبکستان در آینده، افغانستان می‌تواند از همه امکانات و فواید ترانزیتی در منطقه بهره‌مند شود. راه‌آهن خواف- هرات همچنین در آینده می‌تواند مسیر اتصال به ریل چین، تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان و ایران شود و شرایط را برای توسعه منطقه بیشتر فراهم کند. رییس‌جمهوری با بیان اینکه «ما این راه‌آهن را به عنوان یکی از تعهدات توسعه‌ای‌مان انجام دادیم» اظهار کرد: ما به این تعهدنامه در زمانی عمل کردیم که در شرایط تحریم ظالمانه امریکا بودیم و آنها به عنوان تروریست اقتصادی می‌خواستند تمام مسیرهای حرکت اقتصادی را به‌روی مردم ما ببندند؛ البته آنها شکست خوردند و طراح این طرح غلط نیز سرنگون شد و همه آنهایی که در این مسیر راه غلط را انتخاب کرده بودند، فهمیدند که اشتباه تاریخی مرتکب شدند؛ امیدواریم در آینده این اشتباه توسط حاکمان بعدی در کاخ سفید جبران شود. روحانی با تاکید بر اینکه همه طرح‌های توسعه‌ای‌مان را در شرایط جنگ اقتصادی انجام دادیم، گفت: هر هفته افتتاح‌های بزرگ تاریخی در کشور داشته ایم و امروز سی و ششمین هفته‌ای است که افتتاح داریم. رییس‌جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های دیگر سخنرانی خود در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف-هرات که با حضور رییس‌جمهوری افغانستان به‌صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد، سایر ویژگی‌های این راه‌آهن را عنوان کرد و گفت: راه‌آهن خواف- هرات مسیر ترانزیت را هموار و کاهش هزینه حمل و نقل را به همراه خواهد داشت. همچنین یا استفاده از این راه‌آهن ترافیک مرز دوغارون کاهش می‌یابد و کالای افغانستان به راحتی به ایران و اروپا صادر می‌شود. وی افزود: همچنان معتقدیم دوره آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت را برای عزیزان ما در وزارت فواید عامه افغانستان انجام دهیم تا آنها بتوانند به خوبی از راه‌آهن استفاده کنند. روحانی در پایان با گرامیداشت یاد شهدا و تقدیر از مجروحان پروژه راه‌آهن خواف- هرات برای آنها اجر اخروی و شفای عاجل آرزو کرد.

 

ارسال نظر