باید بر ظرفیت داخلی تکیه کنیم

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۷۱۰

با افزایش احتمال پیروزی جو بایدن نامزد  دموکرات‌ها در انتخابات امریکا، کارشناسان و مقامات سیاسی ایران نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. پس از آنکه چند روز قبل مقام معظم رهبری تاکید کردند که سیاست ایران در مواجهه با امریکا با جابه‌جایی افراد تغییری نمی‌کند و پس از آن رییس‌جمهوری نیز تاکید کرد که ایران مسیر خود را می‌رود و این امریکاست که باید در مقابل مردم ایران تسلیم شود، حالا تعدادی دیگر از کارشناسان و فعالان سیاسی نیز می‌گویند رویه غلط حاکمان امریکا باید اصلاح شود و ایران باید بر ظرفیت‌های داخلی خود تکیه کند.

    کشور باید کار خود را انجام دهد

احمد حکیمی‌پور گفت: تلاطمات اقتصادی که ناشی از شوک روانی و کاذب است باید حل شود وگرنه ایران نمی‌تواند به لحاظ توسعه پایدار برنامه‌ریزی کند، چرا که همیشه در دنیا شوک‌های مختلف وجود دارد و ما باید کار خودمان را انجام دهیم. احمد حکیمی پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به وابسته شدن مسائل اقتصادی کشور به فعل و انفعالات کشورهای خارجی گفت: این موضوع جای تأسف دارد، چرا که مهم‌ترین شعارهای انقلاب ما، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده که در قانون اساسی هم آمده و نشانگر ماهیت انقلاب ماست. وی با بیان اینکه شاید کمتر کشوری را بتوان یافت که  به‌رغم اینکه بنایش بر استقلال است، به تحولات کشورهای بیگانه وابسته باشد، تصریح کرد: این موضوع باید ریشه‌یابی شود و صرفاً‌ هم به حوزه مسوولان مربوط نمی‌شود و تبدیل به موضوعی روانی و فرهنگی در جامعه شده است. بازار، کارآفرین، تولیدگر، سیاستمدار، جریان‌ها همه و همه منتظر نتیجه انتخابات کشوری دیگر هستند. حتی اگر افرادی قرار است کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری کشور خودمان شوند، ورود جدّی آنها در گرو انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا است. حکیمی‌پور با بیان اینکه بازار ارز و طلا و سایر بخش‌ها وابسته به نتیجه یک انتخابات خارجی شده، گفت: باید این موضوع را آسیب‌شناسی و با آن درست برخورد کرد. این واقعیت، موضوعی نیست که با تأسف خوردن حل شود، باید برای آن فکری کرد. دبیرکل حزب اراده ملّت با بیان اینکه جمهوری اسلامی باید براساس سیاست‌های کلان و مصوب خود عمل کند و منافع خود را بر این اساس پیش ببرد، گفت: ایران هم در عرصه بین‌الملل منافعی برای خود تعریف کرده و ما کشوری گوشه‌گیر و منزوی نیستیم، منتها اینکه این منافع را چطور دنبال کنیم که فضای داخلی کشور کم‌ترین تنش را نسبت به موج‌های بین‌المللی داشته باشد، موضوع مهمی است.

    هرکس بیاید کارش دشمنی با ایران است

عضو هیأت رییسه مجلس گفت: در امریکا هر کسی بر سر کار بیاید کارش با ملت ما دشمنی است و از دشمن انتظاری جز دشمنی نمی‌توان داشت. حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش قیمت سکه و دلار در روز گذشته گفت‌: این کاهش قیمت هیچ ربطی به انتخابات امریکا ندارد بلکه نتیجه مقاومت ملت ایران است. وی افزود: ربط دادن مسائل اقتصادی کشور به انتخابات امریکا حرفی کاملا غیرکارشناسی است و آنچه در روز گذشته اتفاق افتاد هیچ ارتباطی به این موضوع ندارد.   حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم این کاهش قیمت نتیجه ایستادگی و مقاومت مردم ماست و نه پیشی گرفتن بایدن بر ترامپ در انتخابات. وی در پایان گفت: بعضی‌ها در داخل سعی دارند تا این موضوع را به نفع خود مصادره کنند تا در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری از آن بهره‌برداری سیاسی داشته باشند که باید جلوی این رفتارها گرفته شود و البته همگی به هوش باشیم که چنین افرادی مجال سوءاستفاده نداشته باشند.

    اقتصاد کشور نباید شرطی شود

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد کشور نباید به بهانه انتخابات امریکا شرطی شودچون بایدن و ترامپ یکی هستند. مجتبی ذوالنوری با اشاره به گره زدن سرنوشت کشور به انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا گفت: این اقدامی غلطی است نباید اقتصاد را شرطی کنیم چون بایدن و ترامپ هر دو یک رویکرد نسبت به ایران دارند. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اهداف آنها در براندازی نظام و اعمال دشمنی علیه مردم کشورمان یکسان است. وی افزود: شیوه‌ها، روش‌ها و تاکتیک‌های ترامپ و بایدن متفاوت است براین اساس تفاوت به حدی نیست که اقتصاد کشور شرطی باشد.

    دل بستن به انتخابات امریکا کار اشتباهی است

یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد که هیچ فرقی بین بایدن و ترامپ یا جمهوری خواه و دموکرات در امریکا وجود ندارد. جلال رشیدی کوچی با بیان اینکه «نتایج انتخابات امریکا تاثیری در سیاست‌های ایران ندارد»، بیان کرد: دل بستن به اینکه چه کسی در انتخابات امریکا رای خواهد آورد کار اشتباهی بوده و به نوعی به خطا بردن افکار عمومی جامعه محسوب می‌شود. واقعیت این است که هیچ فرقی بین بایدن و ترامپ یا جمهوری خواه و دموکرات در امریکا وجود ندارد. وی در ادامه اظهار کرد: همانطوری که در تبلیغات کاندیداهای انتخابات امریکا گفته شد، سیاست‌های آنها در قبال ایران تغییری نمی‌کند و در اصل این سیاست‌های خصمانه جای دیگری نوشته شده و در دست ترامپ یا بایدن نیست. نماینده مردم مرودشت در مجلس تصریح کرد: اینکه بعضا در روزنامه‌ها و رسانه‌های کشور به نوعی جلوه داده شود که با پیروزی بایدن قیمت دلار کاهش می‌یابد و راه برای گفت‌وگو باز می‌شود و با پیروزی ترامپ قیمت دلار بالا می‌رود کاری اشتباه است. در اصل نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا برای ما مهم نیست چراکه سیاست‌های خصمانه آنها پابرجاست. رشیدی کوچی در پایان تاکید کرد: برای حل مشکلات کشور باید نگاه ما به داخل باشد و امیدی به دشمنان نداشته باشیم. سیاست‌های ما متاثر از نتایج انتخابات امریکا نیست. ما باید برای حل مشکلات به ظرفیت‌های درونی کشور تکیه کنیم. امریکا در سیاست‌های خصمانه خود تجدیدنظر کند. یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که رییس‌جمهور آتی امریکا چه بایدن باشد و چه ترامپ باید از گذشته درس عبرت گرفته و در سیاست‌های خصمانه خود تجدید نظر کنند. اسماعیل حسین زهی با بیان اینکه «نتایج انتخابات امریکا تاثیری در سیاست‌های ایران ندارد»، بیان کرد: برای ملت ایران فرقی نمی‌کند که بایدن رییس‌جمهور امریکا شود و یا ترامپ پیروز انتخابات گردد. همه آنها یک سیاست کلان و خصمانه را علیه ملت ایران دنبال می‌کنند. دولتمردان امریکایی باید از گذشته درس بگیرند. وی در ادامه اظهار کرد: ملت ایران نمی‌تواند به آنها اعتماد کند مگر اینکه دولتمردان امریکایی از گذشته درس گرفته و از ملت بزرگ ایران عذرخواهی کنند. دولتمردان امریکایی تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ملت ایران اعمال کرده و سیاست‌های خصمانه‌ای را دنبال کردند. نماینده مردم خاش در مجلس تصریح کرد: رییس‌جمهور آتی امریکا چه بایدن باشد و چه ترامپ باید از گذشته درس عبرت گرفته و در سیاست‌های خصمانه خود تجدید نظر کنند. ملت ایران در تاریخ درخشان بوده و با سایر ملت‌ها قابل مقایسه  نیست.

 

ارسال نظر