اخبار

۱۳۹۹/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۸۶۵

سال 99 سال جهش تولید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹، سال جدید را سال «جهش تولید» نام‌گذاری کردند. ایشان در بخشی از این پیام، گفتند: لازم می‌دانم تسلیت و تبریکی هم عرض بکنم به خانواده‌های شهدای سال ۹۸؛ چه شهدای دفاع از حرم، چه شهدای مرزها و در رأس آنها شهید عزیز و بزرگوار ما، شهید سردار سلیمانی و همراهانش، و شهید ابومهدی مهندس و همراهانش و همچنین شهدای حادثه کرمان، و شهدای حادثه هواپیما و شهدای سلامت، [یعنی] این کسانی که در راه خدمت به بیماران به درجه رفیع مرگ در راه خدا و شهادت در راه خدا رسیده‌اند؛ به همه خانواده‌هایشان، هم تسلیت عرض می‌کنیم، هم عید را و مقامات فرزندانشان را تبریک می‌گوییم. و معتقدیم که همه این حوادث ان‌شاء‌الله به نفع ملّت ایران تمام خواهد شد که حالا عرض می‌کنیم. ایشان افزودند: سال ۹۸ برای ملّت ایران یک سال پُرتلاطم بود؛ سالی بود که با سیل آغاز شد، با کرونا تمام شد. در طول سال هم حوادث گوناگونی برای کشور و برای برخی از مردم کشور پیش آمد؛ حوادثی از قبیل زلزله، تحریم‌ها و امثال اینها. اوج این حوادث عبارت بود از جنایت تروریستی امریکا و شهادت سردار نامدار ایران و اسلام، شهید سلیمانی. در طول سال گرفتاری‌های مردم هم کم نبود؛ سال به این شکل گذشت؛ بنابراین سال سختی بود. لکن نکته مهم این است که در کنار سختی‌ها، سربلندی‌هایی هم در این سال وجود داشت که بعضی از آنها هم بی‌سابقه بود و ملّت ایران به معنای واقعی کلمه درخشید. رهبر انقلاب در بخش‌هایی از پیامشان تاکید کردند:  سال گذشته گفتیم «رونق تولید»، امسال بنده عرض می‌کنم «جهش تولید»؛ امسال سالِ جهشِ تولید است. این شد شعار امسال؛ کسانی که دست‌اندرکار هستند جوری عمل کنند که تولید ان‌شاء‌الله جهش پیدا کند و یک تغییر محسوسی در زندگی مردم ان‌شاء‌الله به وجود بیاورد. البتّه این احتیاج به برنامه‌ریزی دارد؛ سازمان برنامه به نحوی، مجلس شورا و مرکز تحقیقاتش به نحوی، قوه قضاییه به نحوی -قوه قضاییه هم نقش دارد- مجموعه‌های دانش‌بنیان به نحوی. مجموعه‌های جوان و مبتکر بحمدالله در کشور زیادند و بنده در طول امسال -سال ۹۸- و سال قبل، با تعدادی از اینها نشست‌های بسیار خوب و مفیدی داشتم، آنها را از نزدیک دیدم، حرفهایشان را از نزدیک شنفتم؛ جوان‌های علاقه‌مند به کار و پای کار و پُر‌امید و پُر‌نیرو و پُر‌انگیزه و پُر استعداد و ابتکار. اینها بحمدالله هستند؛ اینها باید همه در برنامه‌ریزی‌ها شرکت کنند و این کار با برنامه‌ریزی ان‌شاء‌الله پیش برود. امیدواریم که سال بر همه شما مبارک باشد و عید سعید مبعث بر همه شما مبارک باشد و ان‌شاء‌الله مشمول توجّهات الهی قرار بگیرید و ملّت ایران به‌طور روز‌افزون به توجّهات و توسلات و معنویاتِ خود بیفزاید.

تاکید روحانی بر اشتغال و تحرک اقتصادی

رییس‌جمهور در پیام نوروزی به مناسبت حلول سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، با بیان اینکه «وحدت، اتحاد و اخلاق است که می‌تواند آینده خوبی را برای ما بسازد»، تاکید کرد: سال ۹۹ سالِ افتتاح طرح‌های بزرگ، سال رونق با کمک همه مردم در بخش اقتصاد و سال تحول در زندگی مردم و روابط اقتصادی ما با جهان و تعاملات ما با همسایگان ما خواهد بود. حسن روحانی در بخش‌هایی از پیام نوروزی‌اش گفت: به همه پزشکان، پرستاران و کادر پزشکی و درمانی که در این لحظات تحویل سال نو در کنار بیماران عزیز ما هستند و مخصوصا آنهایی که به این ویروس مخرب مبتلا شده‌اند به آنها خسته نباشید می‌گویم و برای همه مریضان و بیماران ما در سراسر کشور شفا و عافیت را طلب می‌کنم. روحان یافزود: سالی که گذشت سالِ حادثه‌ها و حماسه‌ها بود. بزرگ‌ترین حادثه‌ها در تاریخ کشور ما رخ داد و پرافتخارترین حماسه‌ها توسط مردم دلاور ما آفریده شد. سال ۹۹ گرچه آغازش همچنان سلامت، مساله اول ما است اما با دو بال از این مشکل عبور خواهیم کرد بال اول بالِ کادر درمانی و پزشکی ماست که باید همه تلاش خود را به‌کار گیرند و بال دوم بخش خصوصی ما است که در کنار دولت و سایر نهادها باید به صحنه بیایند تا سال ۹۹ را سالِ سلامت و اشتغال بسازیم، سال تحرک در مسائل اقتصادی و فرهنگی بسازیم. رییس‌جمهوری تاکید کرد: آنهایی که در کسب و کار ضرر دیده‌اند بتوانند در سال جدید با رونق اقتصادی مشکلات خود را جبران کنند. دولت با همه توان هر اقدامی که توانسته انجام داده و انجام خواهد داد، از بسته‌های جدید معیشتی تا تسهیلات جدید بانکی.

دولت به کسب و کارهای خرد کمک کند

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر ضرورت اتخاذ راهکارهایی برای جبران خسارات کسب‌وکارها ناشی از بحران کرونا گفت: دولت باید با اختصاص سوبسید، وام و موارد متعددی از این دست به کسب و کارهای خرد کمک کند و در غیر اینصورت آثار و پیامدهای اقتصادی خود را در قالب پیامدهای اجتماعی نشان خواهد داد. فاطمه حسینی به ایسنا گفت: بحران اخیر کرونا روی کسب و کارها از چند بعد تاثیر جدی دارد. یکی از اینها هزینه‌های بنگاه است. مثلا در مورد کسب و کارهای خرد هزینه نیروی انسانی یکی از این موارد است. دولت می‌تواند برای ۲ تا ۳ ماه یارانه‌ای را برای حفظ نیروی کار به بنگاه‌های خرد و متوسط اختصاص دهد یا مثلاً دو سوم حقوق نیروی کار را به بنگاه یارانه دهد. به خصوص در کشور ما این اتفاق زمانی افتاده که اسفند ماه اوج فعالیت بعضی کسب و کارهای خرد بوده و برخی گزارش‌ها حکایت از تا ۱۵ درصد کاهش GDP یا درآمد ناخالص داخلی دارد، به علاوه ما مشکل بیکاری بالا را داریم و لذا حفظ اشتغال موجود برای ما بسیار حائز اهمیت است.

 

ارسال نظر