رییس قوه قضاییه: بازداشت افراد به منظور جمع‌آوری ادله ممنوع است

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۰۰:۱۱:۳۴
کد خبر: ۱۵۹۶۹۶

در پاسخ به مطالبات عمومی مردم در خصوص بهبود شاخص‌های قضایی در کشور رییس قوه قضاییه در جمع قضات گفت: بازداشت افراد به منظور جمع‌آوری ادله ممنوع است؛ ابتدا دلایل را جمع‌آوری و سپس در صورت ضرورت حکم دستگیری صادر کنید. به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی، در گردهمایی قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه ما قاضی را مهندس اجرای قانون می‌دانیم، بیان کرد: یافته‌های شما در دوره دانشگاهی، حوزه علمیه و یافته‌های حقوقی و بحث‌های میان رشته‌ای همه در یک رأی نمود می‌یابد. این رأی نماد همه یافته‌ها و آموزش‌های قاضی است. اینها مقدمه قضیه برای شناخت است تا قاضی حکم، موضوع و تناسب بین حکم و موضوع و متهم و شخصیت او را بشناسد و ببیند متهم از کدام دسته است و نسبت به او باید چگونه تصمیم گرفت. رییس قوه قضاییه افزود: احکامی که قضات صادر می‌کنند، همچنین تصمیمات و آرای عادلانه قضات می‌تواند جامعه را از اضطراب‌های اجتماعی و اقتصادی حفظ کند. احکام و آرای عادلانه قضات و دستگاه قضایی مرجع و پناهی است که مظلومان به آن روی می‌آورند و باید با مهربانی با آنها برخورد شود. همه ما می‌دانیم که کار و پرونده زیاد است؛ اما گشاده‌رویی را نباید از دست داد.

    رفتار مناسب با مراجعه‌کنندگان

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: حتماً شنیده‌اید که بعضی از مراجعان از رفتار نامناسب در مراجع قضایی گله‌مندند. باید با مراجعه‌کنندگان به خوبی رفتار شود و حتی اگر کاری در حیطه وظایف آن مرجع نبود به مراجعه‌کننده راهکار ارایه دهد تا از او رفع ظلم شود.

وی تاکید کرد: اینکه یک قاضی از صبح تا ظهر کارهای روتین را انجام می‌دهد، بسیار خوب است؛ اما یکسری کارها خاص و ویژه هستند. گاهی کسی در راهروی دادگستری است که شما وقتی که صبح به سر کار می‌روید، می‌بینید که وی آنجاست و هنگامی که دارید خارج می‌شوید نیز همچنان او را می‌بینید؛ اگر از وی بخواهید که مشکلش را بیان کند، کار ویژه‌ای انجام داده‌اید. حجت‌الاسلام رییسی ادامه داد: چند روز پیش که با آقای اسماعیلی به یکی از مجتمع‌ها سر زدیم در راهرو خانمی را دیدیم که گریه می‌کرد و وقتی علت را از وی جویا شدم، به من گفت، همسرم چهار سال است نگذاشته بچه‌ام را ببینم؛ آیا برای من و شما در دستگاه قضایی امکان دارد که اجازه ندهیم این ظلم صورت گیرد یا خیر؟وی افزود: اگر بتوانیم، کمک کنیم تا این مادر دلش آرام گیرد، چرا نباید این کار را انجام دهیم؟

وی افزود: توان خود را مضاعف کنید. آن توان اداری که برای انجام کارها می‌گذارید قابل قبول است؛ اما من می‌خواهم یک مایه مضاعف  به رغم کمبودها بگذارید. این خواسته بنده به عنوان یکی از همکاران‌تان است.

حجت‌الاسلام رییسی تصریح کرد: معاون نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور گزارشی درباره آمار پرونده‌هایی که تصمیم دادسرایی دارد، ارایه دادند که این موضوع باید پیگیری شود تا برای آن دسته از پرونده‌هایی که جنبه عمومی ندارد و با رضایت شاکی خصوصی حل می‌شود، طبق قانون ساز و کاری فراهم شود تا هم بر آمار دادسرا افزوده نشود و هم مردم معطل نشوند. وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در مسائل اخیر، حضور بازپرسان در محل و تصمیم‌گیری و اقدام ابتکاری در مواجهه با مشکلات قابل تقدیر است، گفت: قضات به موقع تصمیم‌گیری کنند و نگذارند حقی از نظام و کسی ضایع شود. اقداماتی که در رابطه با فساد اقتصادی در دادسرای تهران صورت گرفته، قابل تقدیر است.

    استفاده از مجازات‌های جایگزین

حجت‌الاسلام رییسی خطاب به قضات گفت: هر روز قبل از شروع کار به لیست زندانیان نگاه کنید؛ وضعیت آنها را بررسی کنید و حتماً در مواردی که قانون اجازه می‌دهد، از مجازات‌های جایگزین استفاده کنید. رییس قوه قضاییه با تاکید بر بازدید مستمر قضات از زندان و با اشاره به بازدید اخیر خود از زندان اصفهان گفت: به نظر می‌رسد قضات باید دقت بیشتری در صدور حکم بازداشت و حبس داشته باشند و به سهولت نباید دستور بازداشت داد؛ مگر در مواردی که قانون اعلام کرده است و چاره‌ای وجود ندارد. رییس قوه قضاییه تصریح کرد: قضات نیز نباید از تهدید برخی افراد و شکایت‌های واهی از میدان به در شوند و به هیچ عنوان نباید به ملامت ملامت‌کنندگان توجه کرد و نباید این مسائل ما را از هدف ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی باز دارد. یقین بدانید قاضی شجاع، قانونمند و جسور که با شجاعت تصمیم می‌گیرد و تحت نفوذ صاحب نفوذ قرار نمی‌گیرد، حتماً مورد حمایت ماست و به آن قاضی افتخار می‌کنیم. وی با تاکید بر اینکه حرف مردم را باید شنید، گفت: به مرکز ۱۲۹ قوه قضاییه گفته‌ام که مطالب را به بنده منتقل کنند و شب‌ها گاهی که کارم کمتر است، گزیده‌ای از تماس‌های تلفنی را گوش می‌کنم. حجت‌الاسلام رییسی همچنین تصریح کرد: بازداشت افراد به منظور جمع‌آوری ادله ممنوع است ابتدا دلایل را جمع‌آوری کنید سپس در صورت ضرورت حکم دستگیری صادر کنید. تعداد زیاد پرونده در دستگاه قضایی داشتن افتخار نیست بلکه باید با کار انقلابی پرونده‌های بلاتکلیف مسن و پیچیده را به سرانجام رساند.

 

 

ارسال نظر