مذاکرات هسته‌ای چه نقشی در بازار ارز بازی می‌کند؟

۱۴۰۱/۱۱/۲۰ - ۰۹:۱۱:۵۰
کد خبر: ۱۹۸۳۰۲
مذاکرات هسته‌ای چه نقشی در بازار ارز بازی می‌کند؟

برخلاف روند کوتاه مدت که انتظارات معنادار افزایشی یا کاهشی برای دلار محدودتر شده است، در بازه میان مدت، ذهنیت های متفاوتی در مورد قیمت اسکناس آمریکایی شکل گرفته است. 

به گزارش اکوایران، اولین موضوعی که زمینه ساز اشتغال ذهنی معامله گران شده است، سرنوشت مذاکرات هسته ای است. بخشی از معامله گران تصور می کنند در صورتی که مذاکرات تا ابتدای سال بعد از سر گرفته نشود، کار بازارساز برای مدیریت قیمت دلار بسیار دشوار خواهد بود و تقاضا برای خرید ارز بیشتر خواهد شد. 

بازار احساس می کند که بدون توافق هسته ای، سطح فشارهای آمریکا و اروپا به اندازه ای سنگین خواهد شد که بازارساز برای تامین ارز مورد نیاز معامله گران دچار مشکل خواهد شد و جا به جایی ارزی نیز با دشواری های بیشتری صورت خواهد گرفت.

نگرانی دیگر معامله گران ارزی این است که دولت چین، تحت فشارهای آمریکا میزان خرید نفت خود از ایران را کاهش دهد، عاملی که سمت عرضه ارز در بازار داخلی را به شکل معنی داری تضعیف می کند. 

در این میان برخی تحلیل گران باور دارند که اقتصاد ایران برای برون رفت از شرایط کنونی نیاز به اقدامات فوری و شفافی دارد که اطمینان را به بخش هایی از جامعه بازگرداند. در هفته های اخیر، اخبار مهاجرت افراد مختلف به خارج از کشور نشان می دهد که نگاه بخشی از جامعه نسبت به آینده کشور مساعد نیست و این موضوع می تواند به شکل های مختلف در سال آتی، وضعیت اقتصاد کشور و نرخ ارز را تحت تاثیر قرار دهد. یک گروه دیگر اما تصور می کنند سیاست گذار با گسترش روابط با چین، ارز مورد نیاز کشور را تامین خواهد کرد و به مرور، زمینه برای مذاکره با غرب نیز فراهم خواهد شد،چرا که از نگاه برخی فعالان راه منطقی جز مذاکره باقی نمانده است.

ارسال نظر