سونامی زلزله/ مرگ در 4 و 17 دقیقه بامداد

۱۴۰۱/۱۱/۱۸ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۱۰۳
سونامی زلزله/ مرگ در 4 و 17 دقیقه بامداد

زلزله تنها بلای طبیعی است که هیچگاه قابل پیش بینی نبوده است، تاکنون زلزله‌های بسیاری در سراسر جهان رخ داده که هر کدام با توجه به میزان قدرت بزرگی آن خسارات جانی و مالی بسیاری به جای گذاشته است.

به گزارش تعادل، برخی کشورها توانسته‌اند در زمینه ساخت و ساز با این بلای طبیعی مقابله کنند و تا حد امکان هزینه‌های آن را پایین بیاورند مثل کشور ژاپن که حتی خانه‌هایش زلزله 9 ریشتری را هم تاب می‌آورد و البته بسیاری از کشورها همچنان در مقابل زلزله بی‌دفاع هستند و حتی زلزله‌های 6 ریشتری هم می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به جای بگذارد.

تقریبا یک هفته از زلزله فاجعه بار خوی گذشته است، زلزله‌ای که هر چند خسارات جانی بسیاری نداشت اما میزان خرابی خانه‌ها بسیار بالا بود و نجات افراد هم به این دلیل بود که در ساعتی این زلزله به وقوع پیوست که مردم بیدار بودند و توانستند خودشان را نجات دهند. حالا دو زلزله متوالی با قدرت 7.7 و 7.6 ریشتر شهرستان‌های «پازارجیک» و «البستان» در استان «قهرمان‌ماراش» واقع در جنوب شرق ترکیه را در ساعت 4 و 17 دقیقه بامداد لرزاند. شدت این زلزله به حدی بود که در کشور سوریه هم خسارات بسیاری بر جا گذاشته است و حتی در بیروت، لبنان، عراق و قاهره نیز احساس شد. این زلزله در عمق 1/24 زمین به وقوع پیوست. تکانه‌های شدید زمین ساختمان‌های بسیاری را در ترکیه و سوریه ویران کرد. طبق اعلام سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه «آفاد» تا آخرین لحظه شمار قربانیان این زلزله به بیش از 1800 نفر رسیده است. مقامات ترکیه از مرگ 1121 نفر و زخمی شدن 7634 تن خبر دادند. مقامات سوریه از مرگ 783 نفر خبر داده‌اند. 

پس‌لرزه‌های شدید ادامه دارد

امداد رسانی به مناطق زلزله‌زده در حالی صورت می‌گیرد که همچنان پس لرزه‌های شدید در این مناطق ادامه دارد. تنها 11 دقیقه بعد از زلزله اولیه پس‌لرزه‌ای به بزرگی 7/6 ریشتر در ترکیه رخ داد. این پس‌لرزه‌های شدید کار امدادرسانی را با مشکل مواجه می‌کند و البته باعث خرابی‌های بیشتر می‌شود. 

تعطیلی فرودگاه آدنا ترکیه؛ تعلیق در حرکت قطارهای سوریه

بر اثر زلزله شدید و پس لرزه‌هایی که همچنان در ترکیه ادامه دارد، فرودگاه آدنا این کشور تعطیل شد. همچنین وزارت حمل و نقل سوریه اعلام کرد که در پی وقوع زلزله 7.8 ریشتری، ارتباطات ریلی در سراسر این کشور برای بررسی وضعیت خطوط راه آهن به حالت تعلیق درآمده است. به گزارش اسپوتنیک، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: حرکت قطارها در کل طول راه‌آهن به عنوان یک اقدام پیشگیرانه متوقف شده است. همچنین تیم‌های فنی در حال بررسی وضعیت ریل‌های راه آهن، جاده‌ها و پل‌ها هستند.

طلب کمک از جامعه جهانی

مسوولان دو کشور سوریه و ترکیه از جامعه جهانی برای کمک به زلزله‌زدگان طلب کمک کرده‌اند، دروازه‌بان تیم ملی ترکیه در ویدیویی از مردم جهان خواست که به کمک مردم سوریه و ترکیه بروند، او در حالی که اشک می‌ریخت طلب استمداد و یاری می‌کرد. به گفته او افراد زیادی جان باخته‌اند که هنوز اجسادشان از زیر آوار بیرون نیامده و معلوم نیست شمار جان‌باختگان به چند هزار نفر برسد.

به دلیل گستردگی ویرانی‌ها و آوار شدن ساختمان‌های بسیاری خبر دقیقی از افرادی که زیر آوار مانده‌اند وجود ندارد. این در حالی است که از همان ساعت اولیه وقوع زلزله امداد رسانی آغاز شده است، اما فاجعه به قدری بزرگ است که باید کمک‌های بین‌المللی هر چه سریع‌تر به این مناطق برسد.

مرگ خواهر نخست‌وزیر سوریه به همراه فرزندانش در زلزله

منابع رسانه‌ای از مرگ خواهر نخست‌وزیر سوریه به همراه 11 تن از فرزندان و نوادگانش در پی زلزله در شهر «حماه» سوریه خبر دادند. سایت شبکه روسیا الیوم اعلام کرد که «نسوم عرنوس»، خواهر حسین عرنوس، نخست‌وزیر سوریه در پی ریزش خانه‌اش در شهر حماه به دلیل زلزله بامداد دیروز جانش را از دست داده است. طبق این گزارش، 11 تن از فرزندان و نوادگانش نیز در این حادثه دلخراش جانشان را از دست داده‌اند.

عدم توانایی بیمارستان‌ها در خدمت‌رسانی به مصدومان

به گفته منابع خبری تعداد مصدومان زلزله در ترکیه و سوریه به قدری زیاد است که بسیاری از بیمارستان‌ها دیگر توان پذیرش افراد جدید و خدمت رسانی به آنها را ندارند، نیاز به برپایی بیمارستان‌های صحرایی با امکانات ویژه به‌شدت در این مناطق احساس می‌شود، این مساله در سوریه بیشتر از ترکیه به چشم می‌خورد و بسیاری از مصدومان از دریافت خدمات درمانی محروم مانده‌اند.

ممکن است همین عدم رسیدگی به موقع به مصدومان هم دلیلی برای افزایش میزان قربانیان شود. به هر حال گستردگی این اتفاق به قدری زیاد است که قطعا در کشور سوریه و ترکیه نمی‌توانند به تنهایی از پس عوارض پس از حادثه بر بیایند و نیاز فوری به کمک‌های جهانی دارند. تاکنون 45 کشور از جمله ایران اعلام آمادگی کرده‌اند که به کمک زلزله‌زدگان در سوریه و ترکیه بروند. 

اعزام تیم‌های جست‌وجو از کشورهای مختلف

یکی از مسائلی که باید بیش از همه در هنگام زلزله به آن توجه کرد، جست‌وجو و نجات افراد زیر آوار مانده در ساعات اولیه این اتفاق است، در حال حاضر کشور هلند و آذربایجان تیم‌های جست‌وجوی خود را به ترکیه اعزام کرده‌اند تا بتوانند هر چه سریع‌تر افراد زیر آوار را نجات دهند، مساله اصلی اقدام به موقع است که اگر صورت نگیرد، تنها بیرون آوردن اجساد باقی می‌ماند.

این در حالی است که در نزدیکی استان «قهرمان واش» یک خط لوله اصلی گاز به دلیل زلزله منفجر شده است که این مساله خود باعث بروز خسارت‌های جانبی در این منطقه است.

ارسال ایستگاه‌های سیار آنتن‌دهی موبایل به مناطق زلزله‌زده در ترکیه

معاون رییس‌جمهور ترکیه نیز در واکنش به این زلزله ویرانگر در سخنانی اعلام کرد که مدارس، خوابگاه‌ها و مراکز اقامتی آسیبی ندیده‌اند. به گزارش آناتولی، «اوکتای» همچنین تاکید کرد که تاکنون 102 ایستگاه سیار آنتن دهی تلفن همراه به منطقه ارسال شده است. طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی مقامات ترکیه بیش از 2834 ساختمان در 10 شهر این کشور فرو ریخته است.

جلسه فوق‌العاده بشار اسد برای پیامدهای زمین‌لرزه

منابع رسانه‌ای همچنین از برگزاری جلسه فوق‌العاده هیات وزیران سوریه به ریاست رییس‌جمهوری این کشور برای بررسی پیامدهای زمین لرزه بامداد دیروز و آماده باش ارتش این کشور در مناطق زلزله زده خبر دادند.

جلسه فوق‌العاده رییس‌جمهور سوریه

خبرگزاری سانا اعلام کرد که بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه ساعاتی بعد از وقوع زلزله جلسه فوق‌العاده کابینه را به منظور بررسی عواقب زمین لرزه 7.8 ریشتری که سوریه را لرزاند و صدها قربانی و تعداد زیادی مجروح برجای گذاشت و منجر به ریزش و تخریب ده‌ها ساختمان مسکونی شد، برگزار کرد.

در این جلسه تصمیماتی برای رسیدگی به زلزله‌زدگان اتخاذ شد و بشار اسد از وزرای مربوطه خواست تا خود به شکل مستقیم بر روند عملیات امداد و نجات در استان‌های مختلف نظارت کنند. در همین حال، وزارت دفاع سوریه نیز اعلام کرد که تمامی یگان‌ها، تشکیلات و نهادهای ارتش در تمامی استان‌ها برای امدادرسانی زلزله‌زدگان، جست‌وجوی افراد گرفتار در زیر آوار به حالت آماده باش درآمده‌اند.

رائد احمد، مدیرکل مرکز ملی پایش زلزله سوریه نیز با اشاره به اینکه مناطق نزدیک به مرکز زمین لرزه در ادلب، لاذقیه و مناطق مختلف سوریه تحت تأثیر زمین لرزه‌های شمال اسکندرون قرار گرفته‌اند، گفت: حلب بیشترین آسیب را دیده است. احمد گفت که زمین لرزه اصلی در شمال اسکندرون و در منطقه خشکی رخ داده و در دریا نبوده است و بنابراین بر خلاف عقیده برخی طرف‌ها نشانه‌ای از وقوع سونامی وجود ندارد. در همین حال وزارت بهداشت سوریه از افزایش شمار قربانیان زلزله در این کشور خبر داد. طبق این بیانیه، بیشترین تلفات و مجروحین مربوط به استان‌های لاذقیه، حلب، حماه و طرطوس است.

واکنش کاخ سفید به زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه

همچنین بنابر گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید به خبر وقوع این زلزله ویرانگر 7.8 واکنش نشان داد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که از گزارش‌های مربوط به زلزله مخرب در ترکیه و سوریه به‌شدت نگران است. در این بیانیه آمده است: ما آماده ارایه هر گونه کمک مورد نیاز هستیم.

این بیانیه افزود: رییس‌جمهور بایدن به آژانس امدادی «یو اس‌ای اید» و دیگر شرکای دولت فدرال دستور داده است تا گزینه‌های پاسخگویی ایالات متحده را برای کمک به آسیب دیدگان ارزیابی کنند. ما با هماهنگی با دولت ترکیه به نظارت دقیق اوضاع ادامه خواهیم داد.

از ترکیه تا قاهره

بزرگی زلزله رخ داده به قدری زیاد بوده که حتی در قاهره مصر نیز مردم زلزله را احساس کرده‌اند، این اتفاق در حالی رخ داده است که خاورمیانه با توفان برفی مواجه است که انتظار می‌رود تا روز پنجشنبه ادامه داشته باشد. اکثر رهبران جهان با این دو کشور ابراز همدردی کرده و پیشنهاد کمک به ترکیه و سوریه داده‌اند.

بر اساس اعلام اردوغان زلزله رخ داده در ترکیه بزرگ‌ترین زلزله بعد از سال 1939 تاکنون بوده است. در آن زلزله که در «ارزینجان» ترکیه رخ داد، 33 هزار نفر جان باختند. زلزله مرگبار دیگری نیز در ترکیه در سال 1999 رخ داده بود که شمار قربانیان آن 17 هزار نفر اعلام شد.

 

ارسال نظر